Dramaqueen, nyss fyllda sju

Samtalsforum med barnen i fokus
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av Tin »

Stort behov av ensamtid, japp det känns igen.
Jag förstod först for ett par år sedan att jag är introvert, dvs att jag laddar batterier i ensamhet. Jobb, fester, möten ja tom fika med kompisar drar energi hur kul jag än har. Jag vill umgås med andra, det handlar inte om vilja eller hur trevligt man har, utan att energin sakta droppar bort. Och för att fylla på igen måste man vara själv. (Extroverta laddar sin batterier i sällskap av andra och bilr fyllda av energi efter möten och jobb.)

Det är när mina batterier är riktigt låga som det är som allra svårast att inte ilskna till när barn (och man) pockar på uppmärksamhet. Som efter en lång jobbdag, stora familjemiddagar, etc (jul kan vara tufft). Jag hade länge dåligt samvete för att jag behövde vara själv men har slutat med det, dels då jag insåg att det är så jag fyller på energidepåerna och dels för att livet är för kort.

Bara vetskapen om ovan har hjälpt mig, jag tackar nej till saker för att inte vara helt tömd och inte ha nåt kvar till barnen de dagar jag jobbar. Jag jobbar faktist bara halvtid för att kunna balansera mitt också krävande jobb med tillräckligt med tid att ladda depåerna igen. Men det är givetvis inte alls som har den möjligheten.

Vad jag vill säga är att du gör ett fantasktikt jobb, du har tom identifierat de tillfällen då det är extra svårt, och vet orsaken. Ta hand om dig, så är det lättare att ta hand om dottern. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av TorsMamma »

Jag tror att många av oss har behov av att få ladda batterier i viss ensamhet. :wink:
Jag är ju en av dem som faktiskt uppskattar när andra uppskattar att jag hjälper till med deras barn. Jag har jobb som gör att jag kan jobba hemma mycket, lägga arbetstiden annorlunda än andra osv.... Och tar mer än gärna med kompisar hem och har dem här även om deras föräldrar inte kan ge samma tillbaka. Bara vetskapen om att de faktiskt uppskattar det och jag vet att detta barn inte behöver vara ensam hemma i ung ålder räcker för mig. Det är en stor skillnad att känna sig utnyttjad och uppskattad. :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

Introvert är mitt mellannamn! :D Jag har också börjat inse hur mycket ensamtid jag behöver, tror ibland att det var därför jag skilde mig, haha! :lol: Nej då, så farligt är det inte, men jag inser att mitt behov av att få vara ifred inte helt blev tillfredsställt förut.

Det var klokt sagt det där om att det är skillnad på att känna sig utnyttjad och uppskattad, jag tar till mig den!

Tack för era kloka svar!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av oakarin »

OK, dags igen för nya frågor! :roll:

Jag har tagit mig tid att läsa om vissa bitar i BB och hittade återigen texten om personligheterna. Jag började fnissa igenkännande åt "den starka", det är min dotter i ett nötskal! "Det kan bli fighter som tar andan ur församlingen. Han (barnet) är den som mår bäst efteråt"(sid 432). Exakt så är det här hemma! Dottern verkar inte bli nöjd förrän jag sätter gränsen med DEN DÄR rösten (som man knappt visste att man själv hade, jag visste inte att jag kunde låta så förbannad med en "väsande" röst :oops: ) och jag blir helt slut efteråt. Hon utmanar och testar så jag håller på att tappa förståndet och det är inte förrän jag drar en MYCKET markant gräns som hon "ger sig". Det kan gälla allt ifrån att vägra att tvätta händerna till att man inte kan äta godis 24 timmar om dygnet. Min stilla undran är nu om det verkligen inte finns något annat sätt att tackla detta?! :roll: Jag försöker med lock och pock men ibland verkar det som att hon vill att vi ska ha en fight som det står om i texten?! Hur kan jag få henne att inse var gränsen går (dvs att det inte är ok att kalla mig "kärring", att man inte kan köpa allt man vill ha, att man inte kan småäta mellan måltiderna, att man ska tvätta händerna när man varit ute osv) utan att det ska behöva dras till absurdum?! Eller ska jag fortsätta att gå runt och "väsa" fem gånger om dagen, det verkar ju onekligen funka?! :shock: :lol:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu minns jag inte exakt vad Anna skriver om dessa damer, men jag har en herre i samma stil. Här skall svar ges med BESKED!

När vi hade det så här som mest tänkte jag att jag håller på att snart tjata hål i huvudet på både mig och honom och för mycket ord. Än idag är det så.

Så jag gick över till tyst handling.

Typ så här för oss.

Jag säger, stäng av Ipad och kom och ät. Inget svar. Säger igen..... Får svar "Jag är mitt i ett spel!!!!" Så istället för tjat, kan jat antingen 1 bara gå och ta Ipad, gömma och sen kommer den inte fram igen förrän man är TREVLIG.

Eller så är jag så fräck (gör så nu) att jag stänger ut hans grejer från vårt WIFI på obestämd tid. Säger inget, för det slutade ju funka och han vet vad som gäller. Oftast blir det då ingen diskussion ingenting. SKÖNT!

När han skall göra läxor och det till slut bara blir skrik och tandagnisslan, då går jag därifrån, ibland ut på prommenad eller upp i ett annat rum och stänger dörren. För skall sanningen fram så kan även jag behöva en "time out" om inte jag kan vara trevlig. Så jag säger bara, NU har JAG fått nog och GÅR! Då brukar läxorna komma och ligga utanför dörren klara 30 min senare. :wink:

Så med det säger jag, "mindre tjat och prat" mera handling. bara gör! lugnt och fint. En varning sen handling! Ingen förklaring behövs. Skriks det kan man få fortsätta i sitt rum eller på TOA där faktiskt "skitsnack" hör hemma. :D En visning sen föser man dem framförsig och föser in dem där och stänger. Säg kom ut när du är trevlig.

På detta sätt slipper du vara "otrevlig" Skall leta upp kapitlet om den där otrevliga ungen i BB, det är mitt favvo!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dramaqueen, nyss fyllda sju

Inlägg av TorsMamma »

Hittade det!! :D

Elaka Per heter det. Under "Några råd i vardagen" Sid. 685 börjar "Elaka Per" Helt suveränt avsnitt!! Tål att läsas MINST 1 gång/år eller två! :P

Så därför tänker jag nu läsa det igen! hahaaha..... :D :D :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"