18 månader ge upp ensam leken?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

18 månader ge upp ensam leken?

Inlägg av lokkolela »

Hur länge hade ni er ensamlek. Och när ni tog bort den vad hade ni då som sysselsättning? Min pojk kan inte längre ha sin ensamlek. Han leker inte mer än 20 min så sin höjd. Har även försökt uuatnför på golvet. Men han tröttnar efter 20.. :-\ kanske han är för stor nu ?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 18 månader ge upp ensam leken?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, De blir ALDRIG för stora för ensamlek! Min son är 8 och har fortfarande ensamlek! :wink:

Så en 1,5 åring är i förtrotsen, här behöver du läsa på ordentligt. Samt gå in i BB under Bekymmer delen längst bak och läsa där!

Så nu till saken, här gäller att mamma är lite finurlig tycker jag. Sätt på rejält glad musik i hans rum! Se till att uppdatera leksakerna han har just då, det skall finnas 5 uppsättningar och dessa skall han absolut INTE ha tillgång till någon annan tid på dagen. Detta är jätteviktigt!!

Så till grejen, ensamlek har man med fördel direkt på morgonen, så får han typ välling eller så kan man ge den till dem i sängen och sen en liten muta i en rolig påse! Plocklådor, enkla pussel är superpoppis i denna åldern! Klarar han då 20 min så kör 20 min en vecka, nästa vecka kör du 25 min om det funkar osv... Men ge inte upp den, en dag så sitter han där i 30 min eller 45 min utan problem!

Och vips så är de 8 år och är ensamma hemma och bygger lego i 2 timmar när mamma är och handlar. :o

Läs i BB igen, strukturera om den lite, och ge nya förutsättningar. Kanske gå in efter 15 min och sätta igång honom igen med något roligt! Men behåll sängen!! Duplo?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 18 månader ge upp ensam leken?

Inlägg av mamaA »

Underskatta inte mutan, den gjorde susen för oss :mrgreen: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"