Är detta trots min 4 åring håller på med?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Alina
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 jul 2014, 23:29

Är detta trots min 4 åring håller på med?

Inlägg av Alina »

Hej på er!

Jag behöver råd och stöd av er gällande min son på 4 år (han fyller 5 i juli). Det senaste halvåret har hans attityd och beteende drastiskt förändrats. Jag vet inte vart jag ska börja men jag kan väl beskriva i stort hur han beter sig, jag vet inte hur jag ska hantera honom, jag orkar inte påbörja dagen varje dag med stök, bråk och osämja :(

Jag tänker att jag skriver ut ett par punkter som är viktigast som jag tycker är jätte jobbigt.

När han inte får som han vill så gråter han och slåss genom att slå till mig på armen eller höften eller springa in i mig och knuffas. Han har mycket stark vilja och jag vet inte hur jag ska hantera detta, han blir väldigt arg och han "klistrar" sig fast på mig. I går var vi och handlade i affären och han fick utbrott utan dess like, han ville ha en glass som inte fanns och sen bröt helvetet ut, han sparkade och slåss medans han satt i vagnen och skrek och grät och tog sig loss. Alla tittade på oss och kom med kommentarer och jag höll mig lugn men jag fick inte honom att lugna sig. Hur ska jag tänka nästa gång han är med när vi ska handla och när ska han få följa med igen?


Vidare är det även problem med honom hemma då han inte lyssnar på oss när vi säger ifrån exmpelvis regler hemma som han inte vill ta till sig? Han sitter aldrig kvar vid bordet, han äter inte upp sin mat och går runt och vill småäta hela tiden vilket han inte får göra. Han kan även vara lite hårdhänt mot lillasyster på 9 månader.


Han fungerar jätte bra på förskolan och inga problem har det varit med honom där sen han började vid 1 års åldern. Han slåss inte där och har kompisar och fungerar bra.

Jag har världens finast pojke som är kärleksfull, rolig och fin men han och vi har fastnat i detta och vill ur det.

Jag tar tacksamt emot råd, stöd och vägledning.

Tusen tack för världens bästa forum :D :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Är detta trots min 4 åring håller på med?

Inlägg av mamaA »

Japp, det skulle jag säga, men det kan väl inte vara första gången han har en sån här period :wink: ? Min fyraåring har haft sådana med jämna mellanrum sen han var 1,5 men med längre mellanrum numera. På förskolan berömmer de honom så för hur duktig han är :wink: men hemma testar han friskt :^o . Han har en lillebror som är sju månader som också behandlas lite väl hårdhänt ibland.

Jag anser att har man regler ska de genomdrivas. Vid matbordet så säger vi först till honom att komma tillbaka när han går iväg och gör han inte det så lyfter vi tillbaka honom. Äter man inte upp maten får man sitta länge vid matbordet och då har man tyvärr inte tid att läsa bok sen eller se program på tv. Detta sägs inte som ett hot utan som ett konstaterande och brukar funka hyfsat. Ibland får vi hjälpa till och mata lite men det bjuder vi på :wink: .

Tar han frukt i skålen utan att fråga har jag varit noga med att ta den ifrån honom, jag har märkt att beteendet eskalerar annars och att han tar sig ännu fler friheter då.

Vi har också haft vissa affärsincidenter men som du säger gäller det att hålla sig lugn. Nästa besök bör ske när man själv känner sig redo för det och med förberedelse innan. Jag pratar med min som om vad vi ska göra och vad man INTE får göra i affären för då kan man inte följa med fler gånger på ett tag, återigen sakligt konstaterande. Funkar det får han beröm efter, funkar det inte så lämnar vi affären så fort så möjligt. Jag ser inget problem i att bära ut honom till en plats där det inte är fullt så mycket folk med åsikter :wink: .

Slåss är aldrig ok, gör man det eller ligger på golvet och skriker får man gå in på sitt rum tills man kan vara trevlig igen. Vill man inte själv gå så blir man buren, brukar räcka med någon minut så är utbrottet över. Ibland går han faktiskt in själv och stänger dörren :wink: . Låter man utbrottet eskalera och försöker resonera MEDAN han är upprörd så blir det bara värre, prata gör man sen när han lugnat ner sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Är detta trots min 4 åring håller på med?

Inlägg av mari »

Hur är det med den sociala delaktigheten?
Får han varje dag känna sig praktiskt och konkret behövd?

I affären kan han ha små uppgifter kanske till och med en egen liten korg han ansvarar för och plockar varor i.
Kan han läsa kan man bokstavera fem varor han får ansvar att plocka i.

En fyraåring kan mycket dammsuga hela hemmet och det med en sträng inspektion efteråt. Det där hörnet får du göra om.
Ofta är boven i dramat för lite konkreta och praktiska krav.
Sätter han sig bara vid matbordet och får mat?
Heltokigt isåfall. En fyraåring kan arbeta för maten och rätt tränad till och med använda spisen. Om man arbetar smakar nog maten bättre.

Småsyskonet. Med viss assistens ska han kunna byta blöja.

Jag ser det här som mer för lite praktiskt och konkret behövd än trots.
Att bara vattna blommor eller göra någon småsyssla är för ynkligt för ett så gammalt barn.

Ställ större praktiska och konkreta krav på arbetsinsatser.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"