5 årig storebror som inte alls lyssnar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av orkide »

Hej,,
Jag har en 5 årig son och en 1 årig son. Min äldre son har alltid varit så duktig, snäll och försiktig. Nu när han blev storebror så har han svårt att vara tillräckligt försiktig med sin lillebror. Vad kan man kräva av en 5 åring? Förstår han att man inte kan sitta på sin lillebror för att det är farligt etc? Känner att jag tappat kontrollen. Haft sådan kontroll och bra relation förut. Följt barnaboken och allt har varit såå bra, men nu känns det som allt blir fel. Han lyssnar inte, tycker det är kul när någon gör sig illa. Verkar så arg ibland. Vi blir så frustrerade på honom, allt rinner av och alla fel upprepas gång på gång. Vet inte vad jag ska förvänta mig och hur jag ska hantera honom. Han är min förstfödde som jag älskar så jag blir tokig, och dessutom innebär det att hans nya beteende gör mig tokig, osäker och såå ledsen. Visar lillebror mycket kärlek trots att han knölar ihop honom. Säger ofta att han älskar honom. Men allt känns som en skör tråd.. Balansen mellan att vara för våldsam och visa kärlek. Snälla hjälp mig!!! Mina barn är mitt allt och det ska bli bra igen... Pojkarnas pappa har helt tappat sitt förhållande till 5 åringen nu då han beter sig som han gör. Han blir bara arg och irriterad.
Hans beteende nu, arg, lyssnar inte alls, våldsam, skrattar när någon gör sig illa, jätte otrevlig, skriker etc
Vad ska jag göra för att hjälpa alla!!
Hjälp!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, låter som om Storebror behöver lite rejäla arbetsuppgifter att utföra? Hur är det med sociala delaktigheten och egna STORA arbetsuppgifter? Han behöver känna sig behövd på riktigt, världen stannar om inte han är med och bidrar. :wink: 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av orkide »

Han är inte med lika mycket nu som förut. Förut kunde han nästan laga en hel middag själv.. Vad ska jag ge honom för uppgifter :D
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av mari »

Vad du ska ge honom för uppgifter.

Du ger ju svaret själv. Förut kunde han nästan laga en middag.
Låt honom laga en enkel middag på egen hand och var upptagen men ändå inom synhåll.

Hur gick det med annekteringen av lillebror. Du behöver göra något för att stärka deras sammanhållning att de är syskon nu.
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av orkide »

Tack!,
Några andra tips på bra och givande uppgifter till en 5 åring..

Har inte gjort något speciellt för att jobba på deras sammanhållning, hur gör man det/vad gör man?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av TorsMamma »

Han är ju STORA killen nu. Han kan själv gå in i affären och köpa något som du har glömt medans du väntar utanför med lillebror.
Han kan ha en egen matlagningsdag i veckan där han bestämmer vad ni skall äta och lagar maten, du är hantlangare.
Gör en lista på saker som måste göras varje dag typ, diska, ta in posten, duka m.m. detta delar ni sen upp och har ett schema på kylen.
Städar ni kanske han är ansvarig för badrummet?
Sen måste han ju hjälpa till och SKÖTA och LÄRA lillebror hur saker går till här i världen! Han kan visa hur man städar badrummet och lillebror måste hjälpa till.
Bada i hop och han tvättar lillebror?
Kanske hjälpa med att byta kissblöjor och dra på lillebror nya blöjor. typ byxblöjor?
Han måste vara behövd på riktigt och känna att han är viktig för allas välbefinnande och överlevnad. Gör han inte det kommer han hitta på annat "bus".
Min son hämtar posten varje dag, tyvärr stannar hela världen om inte posten hämtas, ingenting händer. Det finns gånger jag stängt av motorn på bilen och suttit i 5-10 min tills han faktiskt hämtar posten. Så du måste vara villig att våga VÄNTA ut honom, han kommer protestera och vägra i perioder, då måste man stå på sig och världen faktiskt inte funkar om han inte hjälper till.

Han är också stor nog nu för att ha "familjemöte" där man går igen om de sysslor som måste göras och delas upp inom familjen, glöm inte ge lillebror lite jobb också. Typ dammsuga brukar vara skoj och diska är skoj. Kanske duka?

Glöm inte att Omförhandla på nya familjemöten typ 1 gång i halvåret. De växer mer än man tror. :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av orkide »

Varför kan han dock inte sluta vara på lillebror... Går såå bra när han sover.. Han är snäll och mysig, men så fort lillebror vaknar så ska det jagas och fälla krokfötter, rytas som tigrar och slita och dra.. Gärna göra fällor... Förstår inte vad jag ska göra åt det? Annars går det jättebra nu, men det problemet kvarstår! Han skrattar så fort lillebror eller vi gör oss illa. Han har alltid varit den mest omtänksamma killen förut! Hur gör vi?
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av mari »

Ser att det gått länge och du har inte fått svar :oops:

Hur har det gått?
Har du läst syskonkapitlet i Barnaboken.
Att skratta när någon gör illa sig är inte okej.
Här får du köra beteendefostran.
Hur skulle du känna dig om vi skrattar när du gör illa dig?

Du får ta honom i enrum tala i stora bokstäver mellan fyra ögon.

Låter som ni behöver arbeta mer på syskonsammanhållningen ifamiljen. Hur gick det med annekteringen?

Eftersom det är viss ålderskillnad kan han vara med och ta del i skötseln av lillebror. Allt från att lägga lillebror om lillebror lägger sig först till att trösta lillebror när han slagit sig..
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av Frejsmamma »

Hej Orkidé!

Alltså måste bara skriva för vi har ju identiska situationer! Min son är 5 och lillasyster 1, snart. Han håller på exakt som du beskriver med morrande, ryckande i benen, nafsande och boxande i blöjan. Håller på att bli tokig. Dessutom lyssnar han inte alls på när vi säger till honom och det enda som funkar är hot, vilket inte känns bra alls. Han skrattar när folk gör sig illa och det är många "öga mot öga- samtal" mellan honom och mig nu. Har ni kommit ur det jobbiga? Vad gjorde ni? Till saken hör att Frej varit sjuk under 2,5 månad och delvis legat på sjukhus. Han har då haft extremt lösa tyglar eftersom jag varit så rädd att han ska bli för trött av att bråka. Så nu, när han är bättre, måste jag liksom återställa ordningen och ta tillbaka gränserna. Provade ni ge er kille fler arbetsuppgifter? Hur funkade det?

Bästa hälsning
Malin
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssn

Inlägg av orkide »

Missat att jag fått svar i min tråd...
Hos oss är det stundvis bättre nu men problemen återuppstår stundvis... Hur har det gått för er Malin?
Det som funkat bäst för oss är att ge storebror mycket extra kärlek och kramar! Men nu har storebror börjat skolan samt att vi fått en lilla syster också. Lillasyster är han dock så otroligt försiktig och rädde om. Det är mer lillebror som han kan vara taskig mot ibland.
Att börja skolan har dock inneburit nya funderingar då han verkar bli en annan person av skolan och jag vet inte varför? Varför denna elaka sida så fort man känner sig osäker och inte helt vet sin plats? Upplever att den kommer fram av osäkerhet och nya situationer... Hur gör man?? Hur får man en 6 åring att kunna avgöra vad som är en bra ide och vad INTE är en bra ide??
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5 årig storebror som inte alls lyssnar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, mittt absolut första råd, LÄS barnaboken om 6-åringen!! Jag kunde svära på att om man fick gå in i ett klassrum med 6-7 åringar skulle ni tro hela klassen hade ADHD! :D Skämt och sido, det är ju liksom det som är hela grejen, de är ganska speciella dessa 6 åringar. LÄS! Tror även jag har en egen tråd när min son var just 6-år, fattade ingenting. :oops:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"