Hur har ni förklarat hur en bebis blir till

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Hur har ni förklarat hur en bebis blir till

Inlägg av Tin »

Har en snart 5 åring som går på förskola, och de har precis haft en period med många fröknar som varit gravida så det hade ett tema Bebis.
De pratade om bebisar i magen, visade bilder och bad barnen ta med bebis bilder osv.

Men häromdagen frågade min lilla O hur bebisen hamnade i magen från första början, och jag liksom kom av mig. Visste inte alls hur jag skulle börja. Några tips?

Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Hur har ni förklarat hur en bebis blir till

Inlägg av mari »

Jag skulle med enkla ord berätta hur det går till använda de ord man gör i familjen på könsorganen etc. På lätt svenska beskriva ett samlag med de ord jag tidigare benämnt könsorganen på.
Barnet kommer garanterat med några följdfrågor spm också får besvaras sakligt.

Barn kommer alltid med de mest underbara reflektioner.
För länge sen sa ett av mina barn
- Jag har vunnit en tävling i allafall. Jag var den spermie som kom först fram, annars hade ni ju fått en helt annan unge. :D
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Hur har ni förklarat hur en bebis blir till

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Mina knådar är ännu så små så vi har inte diskuterat dett här än här hemma, men min bror har tre barn och för dem var det först naturligt att veta att babyn växte ur ett frö. Så småningom ville de veta hur fröet kom dit o då förklarades det att det kom från pappa. Och då barnen blev lite äldre hade de böcker om hur "man gör barn" för att tala lite mer ingående om samlag och att det är skönt osv. och utvidga frågan till att behandla sexualitet i bredare bemärkelse än en akt i enbart fortplantningssyfte.

Så det kändes naturligt att ta det lite i etapper alltefter barnens ålder.
Mitt enda råd är väl det självklara, att svara sakligt och med rätta ord - inte en massa sagor om blommor och bin :wink: Men man kan ju vara känslig för barnets ålder och uppskatta hur noga man skall förklara allt.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hur har ni förklarat hur en bebis blir till

Inlägg av Alma »

Jag tycker inte att det är så besvärligt att förklara, bara man inte krånglar till det med vuxensex.

Pappa har ett frö, mamma har ett ägg, när de gillar varandra så parar de sig precis som djuren. När snoppen kommer in i snippan kommer fröerna ut och kallas spermier. Den spermie som är snabbast fram till ägget vinner och får slinka in i ägget. Av det blir det en liten människa, som i början kallas embryo, sedan foster och när den kommer ut kallas bebis.
Magiskt, eller hur?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"