Sängvätare/trots/dagdrömmeri

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Surfarn
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 okt 2014, 17:06

Sängvätare/trots/dagdrömmeri

Inlägg av Surfarn »

Vi skulle behöva råd angående våra sängvätande barn på 8 och 10 år. Vi har även en treåring som vi just nu lär upp att bli blöjfri även på natten.
Ska försöka få med all bakgrundsfakta...

Båda har kissat ner sig på nattetid i mer eller mindre hela deras liv, antingen i blöja eller ut i sängen. Vi har varit hos urologer med båda och fått boken "Uris och kluris" och läs den tillsammans med barnen samt att vi har regelbundna kisstider, både i skolan och hemma. Det dricks väldigt lite efter 18.00. Efter ultraljud så framgår det att barnen endast kissar ut mindre än hälften av kisset vid varje toabesök. Det senaste urologen vill är att ge mjukgörande för avföringen just för att det ska bli lättare att tömma HELA blåsan.
Vi har jobbat med guldstjärnor och belöningar utan större resultat. Vi kramar dem mycket och älskar dem. De får själv ta ner sina kisslakan till tvättrummet i källaren. Vi vuxna tvättar och bäddar rent.

Vi föräldrar har tyvärr bråkat högljutt inför barnen i flera år och det har varit psykisk ohälsa hos en av föräldrarna och det har varit en tuff period för hela familjen. Det börjar så smått återgå till en stabil relation mellan oss föräldrar igen, med mer glädje och gemenskap.
Mamman hade sängvätningsproblem som liten, fram till 8årsåldern (cirka).

8åringen; blir arg när vi försöker få upp honom ur sängen för att byta lakan och duscha. Han kissar även på sig på dagtid ofta då när han leker intensivt med kompisar. Kissar på sig 1-2 ggr/natt varje natt. Vill inte alltid kissa innan han lägger sig, ifrågasätter fortfarande varför han ska kissa innan läggning. Han har haft blöja i perioder efter 6-års åldern när vi inte orkar tvätta. Tar lång tid på sig från att han vaknar till att han ska gå till skolan. Vill gärna hellre leka med lego än klä på sig. Ganska kissfri när han sover över hos kompisar men inte alltid. Kanske han känner sig åsidosatt i och med treåringens uppmärksamhetsbehov.

10-åringen; kissar på sig i princip varje natt, och går efter att vi väckt henne till duschen. andas korta andetag och vi jobbar just nu med yoga och andning för att få henne att känna lugnare. Älskar att pyssla (gärna också innan skolan) och har bra finmotorik men känns lite "skakig" i sina rörelser (min notering). Hon är lite av en dagdrömmare (som sin mamma) och tar extremt lång tid på morgonen. Hon vaknar, stiger upp... sedan tar det 45 minuter innan hon sätter sig vid frukostbordet. Hon har varit lite ojämn i magen, vanligtvis lite förstoppad.

Är det dax att blanda in en psykolog?
Finns det andra tips till oss? Vad kan vi göra/säga för att få ett slut på sängvätandet? Tvättmaskinen och vi föräldrar pallar inte med längre...

tacksam för all hjälp...
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sängvätare/trots/dagdrömmeri

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

Det låter onekligen tufft för er på många sätt. :(

Jag börjar bakifrån. Om det är så att det varit svajigt i famlijen och det finns psykisk ohälsa hos en förälder kan det finnas orsaker att söka stöd för barnen oavsett om man tror att kisseriet hänger samman med detta eller inte. Sen brukar man säga att det är svårt att ta tag i något sådant här när familjen är i gugning i stort. Det är svårt att få bra resultat faktiskt. Får ni hjälp som familj att komma vidare?

Jag tänker att när familjen är i gungning är det extra viktigt att känna sig behövd. Är barnen med i det som görs hemma? gärna något eget ansvarsområde? Social delaktigthet kallar vi det på forumet. Att vara älskad är nödvändigt men man behöver få känna sig behövd rent praktiskt också och självklart få ett rungande TACK FÖR HJÄLPEN! när man gjort det. :wink:

Sen skall jag vara ärlig och säga att jag har rätt svårt för det där med belöningssystem. Dels för att det lägger aldeldes för stor vikt vid något som är självklart och för att det också skapar en misslyckandefälla. Där man inte är bra om man inte får stjärnan. Vi pratar ju rätt ofta om när man toatränar små barn. Jag utgår efter att barnet VILL kunna sköta det själv. Kommer kisset på fel ställe så är det inte BARNET det är fel på utan oj då kom kisset där? jaha då får du torka/tvätta. och kommer det i toan är det liksom självklart att det är rätt. Kanske mer jaha det var ju skönt. I samband med detta kan man ju ställa frågan vad barnen vill. Är dom motiverade till att bli torra? kan låta självklart men är inte säkert. Det är som ni mycket väl märkt en snårig och svår väg ibland.

Ni har ju haft kontakt med urolog och det är ju faktiskt där ett sånt här problem hör hemma i första hand. Jag förutsätter att ni till exempel fått fylla i en kisselista, där man fyller i när och hur mycket man kissar på några dygn för att veta hur mönstret ser ut. jag förutsätter också att det itne framkom att det var onormalt mycket kiss på natten så att man skulle medicinera för det för att underlätta. Har ni provat larmmatta? en sån där som säger till när den blir blöt? så att ni vaknar. Det tar tid men brukar vara effektivt för många. Har ni underlägg till sängen så att inte allt blir blött? brukar man få utskrivet .

Sen undrar jag en sak. Du skriver att barnet kissar mindre än hälvten av kisset i blåsan. Har ni provat att dubbelkissa? dvs att när man kissat färdigt så ställer man sig upp ( tar en liten dans kanske :wink: ) sätter sig sedan och kissar igen. :D för att låta det ta tid.

Det är som du säger bra att inte dricka för sent på kvällen. Men det är också jätteviktigt VAD man dricker. juice, saft läsk ( kaffe, te) är urindrivande och kan ställa till problem.

Har ni prövat att väcka på natten? kanske innan ni går och lägger er? för att gå på toa och klara natten?

Det var lite tankar från mig

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sängvätare/trots/dagdrömmeri

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag skriver under på 100% vad Videunge säger ovan. Sen är det så att sängväteri är en "hormonutveckligns" fråga. Det skall finnas en spray som gör att de inte kissar på natten också, kan vara värt att fråga om.

Min kusin var sängvätare långt upp i åldern och det utan föräldrar med problem. Extra underlägg, och spray hjälpte honom. Tror också han var runt 10 när det släppte om jag minns rätt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Surfarn
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 okt 2014, 17:06

Re: Sängvätare/trots/dagdrömmeri

Inlägg av Surfarn »

Tack för svar. Uppskattas!

Dubbelkissdansen har vi inte testat. Det blir skoj! :)

Vi har haft larmklocka/larmmatta i olika perioder med blandat resultat; antingen så vill de inte stänga av den med följd att alla i huset vaknar eller så har sändaren strulat (tekniskt).

Givetvis har vi underlägg, har testat massa olika och just nu har vi en tjock modell som suger upp allt.

Vi har köpt Minirin i olika perioder... vad är det för spray ni skriver om?

Vi har provat att väcka på natten; killen på 8 blir arg när han väcks och 10-åringen går snällt upp o kissar...
8åringen kissar på sig ca kl 05-06 på morgonen och 10-åringen kissar på sig ca 2 timmar efter sänggång.
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Sängvätare/trots/dagdrömmeri

Inlägg av mari »

Du har fått alla tänkbara svar.

Jag har ett tips till. Uppsök en bra homeopat. Det har hjälpt min familj mycket inte just med sängvätning men med mycket annat.

Och så en annan sak. Avdramatisera. Se över din attityd. Dina barn läser av dig. Bara rubriken säger något om hur dramatiskt allt detta är för dig.

Ordna det här på bästa hanterbara viset och följ tipsen i trådet.
Och släpp allt överfokuserande. Lycka till :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"