Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Inlägg av Rosine »

Ibland kan jag tycka att det blir dags för vår nybliven 6 åring som har börjat skolan (i Tyskland börjar man tidigare) att sitta kvar vid familjebordet tills alla har ätit färdig. Eller åtminstone tills lillasystern (4) är färdig. Vad tror ni? Det blir kanske konstigt om han måste sitta kvar till ALLA är färdiga medan lillan får gå. Och för hon kan det vara svårt att hålla sig lugn. Vi har ju aldrig "tränat" sådant med barnen, alltså att sitta stilla medan de inte har något att göra.
Hur gör ni?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Inlägg av videunge »

Hej :D

här sitter både 4 och 6åring kvar vid bordet tills vi är klara och oftast även 2åringen eftersom alla andra gör det. Vi har liksom bara lagt fram det som en självklarhet. Har man kompis hemma så kan man få gå när BÄDA är klara. Krångla inte till det. Barn bruka inse efter några gånger vad det är som gäller. :D

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Inlägg av Rosine »

Tack för svaret, det låter bra. Men: när lillassystern är färdig och börjar leka/ motionera vid bordet säger jag ofta: Antingen slutar du med detta eller så kan du göra det i vardagsrummet. Oftast går hon till ett annat rum då. Hur får jag henne att sitta stilla?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Inlägg av mari »

Vad vill du?
Säg inte åt henne att gå in i ett annat rum om du vill att hon ska sitta still tills alla ätit klart.
Ge bara ett alternativ att sitta kvar. Småpratar ni aldrig med barnen vid matbordet? Det kan vara ett bra tillfälle att själv få berätta något bli lyssnad på och ett tillfälle att lyssa på de andra.
Men undvik frågor som hur har skoldagen varit.
Såna frågor får man aldrig svar på
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Inlägg av Rosine »

Vi har ju inte introducerat den nya regeln (att alla sitta kvar) än. Annars hade jag inte börjat tråden… Jag menade att vi hittils har sagt till dottern att lämna rummet när hon börjar bli för sportigt vid bordet. Och jag antar att hon inte ska sitta stilla av sig själv alla dagar om vi nu introducera den nya regeln.
Visst småpratar vi vid bordet. Mycket. Men kanske måste vi prata mera medvetna med just dottern när hon har ätit färdig. --- Skolvardagen är förresten (ännu) ett favoritämne för vår son.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Inlägg av mari »

Då missförstod jag dig.

Svarade på frågan hur ska jag få henne att sitta still.

Det verkar som om det sätt ni har fungerar.

Känn efter i maggropen.
Är du nöjd med hur det fungerar i dag. Kan du invänta lillasysters mognad när det gäller detta?

Barn mognar olika när det gäller olika saker och olika familjer har olika kulturer.

Det går därför inte generellt att svara på din fråga tex att alla barn i x ålder ska sitta still vid matbordet. Inte ens alla vuxna gör det nuförtiden. Många äter vid tevesoffan pillar med iphones med mera.

Barn vill ofta göra som andra när de är mogna för det är min erfarenhet.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Från vilket ålder ska barnen sitta kvar vid bordet?

Inlägg av Alma »

Man kan införa vilka regler man vill, men ibland går det inte att kombinera önskan att det ska vara trevligt att äta tillsammans, och att en ska stanna kvar som helst vill gå...

Min son är snart 8 och de dagar när han har viktigare saker att göra än att sitta vid bordet försöker vi ibland konkurrera med det andra genom att berätta eller tala om något som intresserar. Funkar det inte får han gå. Och går han ser jag och maken till att få sylar i vädret under middagen som vi annars inte får. Ganska trevligt det med.

Sonen vet att man ska sitta kvar när man är med andra. Han vet också att man även med andra kan berätta att man tyvärr måste gå från bordet men att middagen var god och trevlig.

Tids nog blir det viktigt att inte avvika från middagen tänker jag. Det är inte regeln som gör att man sitter kvar som äldre. Det är att man vill sitta med de andra hellre än att leka vid sidan av.

Men som sagt, man får skapa vilken ordning man vill och som passar sin egen familj. Tror dock inte man ska vara rädd för att barn aldrig lär sig att följa flocken vid middagen, om man nu låter dem gå de år när annat lockar mer.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"