Barn nummer tre

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Adrian13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 08:28

Barn nummer tre

Inlägg av Adrian13 »

Hej!
Jag har skrivit på ett annat ställe men inte fått svar, så testar här...
Vi har sedan innan två pojkar på tre och ett år. Bägge blev till via provrörsbefruktning. Nu funderar vi på en till innan jag blir för gammal och chanserna att lyckas minskar.
Min fråga är nu...kommer den minste i kläm då? Han kommer ju va två då när den lille kommer. Jag är rädd för att han behöver lite mer bäbis tid? Kändes lite så med storebror när den lille kom...
Men nu är den lille mkt mer självständig än den store va i hans ålder. Och när han är två kommer vi knappt få lyfta honom tror jag. Den får nästan inte nu (-;
Eller ska vi va nöjda med det vi har? Strunta i alla pengar som försvinner, hormon behandlingar, ägguttag, det kanske inte funkar?
Men lusten till nr tre är ju stor!!!
Tacksam för svar!!!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Barn nummer tre

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ang. åldersskillnad så rådet det ju delade meningar om det.

Smaken är ju liksom som baken :lol:

Enl. vissa psykologer anser man att optimalt är 3 år. Enl. andra säger de att de har så mycket mera glädje av varandra om de är tätare. Är de äldre får de hjälpa till mera. Så bara du kan avgöra vad som passar dig bäst. :wink:

Sen ang. "bära" så är ju jag inte för att man skall bära barn alls, inte ens köra dem i vagn efter typ de kan gå med stöd.

Jag har en ryggskada som gjorde att jag inte kunde bära min son mycket alls, men barn skall ju ta sig fram för egen maskin och använda sina kroppar. Man bara lyfter dem typ i och ur sängen och upp och ner från saker man måste. REsten får de klättra själva och gå själva är min tanke. En vagn är med om man är ute i flera timmar och kanske måste sova en skvätt eller vila lite. Men vi använde i princip ingen vagn heller efter säg 1,5 år. Så det ser jag absolut inte som något hinder. Kramar kan man göra i soffan, sitta på golvet, ligga i hög på mattan allihop, mysa i sängen osv. Så mystid finns alltid och i soffan kan de ju liksom ta sig själva från typ 8-10 mån. :wink: 8)

Lycka till med vad du än bestämmer dig för! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Barn nummer tre

Inlägg av helamig »

Hej! Trodde du hade fått svar :-) Vet du att det inte går på naturlig väg. Kan väl funka helt plötsligt :-) Jag hade aldrig kunnat vänta eller avstå om jag önskade och längtade. Vi har 16 månader mellan våra två flickor och det var tufft första året och nycket bråk tills nu i princip. Nu leker dom mer och mer och är bästisar :-) Dom har alltid varandra och det är så härligt. 26 månader mellan tvåan och trean. Hur lätt som helst.. med modifikation..Så kör på, helt underbart med barn.

kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Barn nummer tre

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Om lusten till nr 3 finns så är det väl inte så mycket att tveka om? ;) För min del skulle jag nog ångra att vi inte provade men aldrig ångra att vi provade, så för mig är det ett enkelt beslut.

Jag skulle nog inte fundera så mycket på syskonen och hur det kommer att funka med dem. Om och när bebisen kommer så anpassar sig hela flocken, såväl syskon som föräldrar 8), till den nya konstellationen.

Lycka till!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"