6,5-åring som svär!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

6,5-åring som svär!

Inlägg av NlNA »

Hej!

Och så var det dags igen efter närmare ett år sen sist. När man inte fixar det själv så får man ju knalla hit....!! :wink:

Tösen är mitt uppe i sin 6-års trots och det mesta har gått bra.
Hon har i skolan lärt sig en hel del fula ord och uppför sig allmänt illa här hemma med att grimasera, sparka, slåss, skrika och säga en massa dumma och fula saker till mig och sin lillebror - precis som en 6-åring ska göra, vad jag förstår.... :wink:

Men hur hanterar jag det när vi är utanför hemmets väggar?
Hemma är det badrummet som gäller - kan man inte uppföra sig som folk får man inte vara bland folk - och gnäll, skrik, gap och fula ord får man göra där ingen hör!

Men utomhus då?
Ett exempel som sker nästan dagligen är:
Efter hämtning på dagis och fritids eller när vi är lediga så vill tösen gärna leka med grannbarnen eller på lekplatsen precis utanför, innan middagen på kvällen.
När jag sen kommer för att hämta henne eller ropar in henne ifrån lekplatsen så blir hon riktigt arg för att leken är slut och börjar ropa och skrika fula ord till mig så hela området hör!! :shock:
Hon får alltid två eller t o m tre stycken förberedelse på att det snart är dags att avsluta leken och komma med hem, men de senaste veckorna har det inte hjälpt.
Visst kan jag ta till med en konsekvens om att ska hon uppföra sig sådär när hon blir hämtad så får hon heller inte vara där och leka, men då dröjer ju det ett helt dygn till nästa gång händelsen eventuellt sker och ibland längre då barnen också bor hos sin pappa.
Förstår hon och kan man öht ta till en konsekvens som ligger såpass långt fram i tiden?

Jag tycker verkligen det är jobbigt att hela området hör hennes svordomar och vad hon kallar mig, och inte minst sagt hur jobbigt det är för henne när hon får alla blickar på sig!

SD försöker vi få till så gott det går men då tiden är knapp under vardagarna så ligger dom oftast planerade till helgerna.

Har läst igenom lite trådar men hittar ingen där jag fått hjälp av.
Kan ni länka någon tråd eller ge mig lite tips, för mitt tålamod börjar svikta en aning.... :roll:

Kram och tack för att ni finns! :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 6,5-åring som svär!

Inlägg av miniz »

Hej!

6 àrsk kris är enn tuff tid, för alla parter. Tycker jag iallafall.

Jag tycker visst att du kan dra konsekvensen till följande dag. Hon är 6 àr och fôrstàr tidskonseptet, lite i allafall.

:arrow: Förbered.
Berätta för henne vad som kommer hända om hon svär och har sig. Sà har hon ett val.
Du kan säga det när du hämtar in henne, typ, minns du vad vi talade om?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: 6,5-åring som svär!

Inlägg av mari »

En konsekvens kan vara att du efter ett sådant tillfälle inte äter med henne.
Hon får sitta själv i köket och du sitter i vardagsrummet eller tvärtom med teven utdragen förstås.
Uppför man sig illa får man äta ensam och det blir en direkt konsekvens.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"