Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sökes!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sökes!!

Inlägg av turfen »

Hej alla snälla:)

Vår dotter har knarkat napp på TOK för länge nu och den måste bort med tanke på vad den gör för tänderna och bettet.

Dottern är 4 år och har alltid somnat själv och gör så fortfarande med 12 timmars nätter. Vi har aldrig varit inne och pluttat in nån napp mitt i nappen men hon har haft den för att somna in och använder den i omgångar på natten.

I dec gjorde vi ett tappert försök att sluta med nappen men det avbröts då vi vart helt förfärade av att se henne helt förstörd. Halv ett på natten åkte nappen in igen och då hade vi försökt söva henne sedan halv sju vilket är hennes vanliga läggningstid.
Detta var såklart inte särskilt smart men vi orkade helt enkelt inte ta fajten men nu jäklar...

Denna vecka har vi gäster på landet men nästa vecka skall vi bege oss till skansen och kattungarna för att ge dem hennes två nappar.
Min fråga är denna. Hur gör vi sen? Känner mig grymt orolig för att detta ska förstöra våra sköna kvällar och läggningar/nätter pga denna jäkla napp som ALDRIG skulle åkt in från början.

Hur hade ni gjort första nätterna? Legat bredvid tills hon somnat ,satt vakt utanför dörren, HUR?? Förstår att många inte har erfarenhet av detta då detta är AW forum och AW barn har ju oftast inte napp men detta AW barn har det :)

En annan fråga som jag flikar in här är nattblöja. Dottern har varit torr på dagen sen hon var 24 månader men använder fortfarande nattblöja och den är nästan alltid tung av kiss på morgonen. Hur ska jag tänka här? Ska jag ta bort den ändå? Fattar bara inte hur hon ska sluta kissa på natten helt plötsligt och ser framför mig hur allt istället hamnar i sängen. Finns det några bra tipps. Hon dricker inget efter 18.00 och kissar alltid innan läggning. Hon både dricker och kissar mycket under dagen, precis som jag så det är mycket vatten i omlopp i hennes lilla kropp:)

Tack på förhand
Sara
Liten född 17 april 2010
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sök

Inlägg av miniz »

Hej.

Ville bara flika in svar pà den andra fràgan. Stressa ner med natt-blöjan. Vänta till hon har 7 torra blöjor pà rappen. Det kan ännu ta ett àr eller sà. Om jag förstàtt rätt är det ett hormon som utvecklas och det kan ta upp till 6 àr innan det är pà plats. Sà tvà àr till utan felsök eller stress med blöjan.

Har ni tagit bort nappen?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sök

Inlägg av turfen »

Hej!

Tack för tipset Miniz, då avvaktar vi tills vi fått sju torra blöjor innan vi börjar hetsa med nattblöjan, skönt med ett moment mindre:)

Nappen tog vi bort i måndags. Vi bestämde att hon skulle få sova hos mig i tre nätter för att göra övergången lite lättare. Natt ett somnade hon efter 45 min och var inte ledsen, hon vaknade dock tre gånger på natten men somnade om igen snabbt. Natt 2 var det exorsisten skrik i 45 min sen sov hon utan att vakna hela natten, natt 3 somnade hon glad efter 30 min och sov genom natten. Perfekt tänkte vi och bestämde oss för att nu ska hon sova i egen säng utan napp eller sällskap.
Igår tog det 2 timmar av skrik, gråt och tandagnissel innan hon somnade :shock: :shock: :shock: och idag la min man henne halv sju ( jag är i stan över helgen då jag går en kurs och han på landet med dotter) och hon har fortfarande inte somnat 2.15 min senare. Nu skulle han gå in och lugna henne då hon fastnat i panik skrik.
HJÄLP säger jag bara. Hon som alltid somnar på tio min själv i sitt rum. Hur ska vi göra? Har ni några kloka förslag för detta känns inte bra alls.
Ska vi bara hålla ut tills hon ger sig?
Vore så grymt tacksam för alla svar och tips?
Ska vi pröva med stolen, du får inte sova utan sitta här typ?
Orkar inte lyssna på 2 timmar av ångest skrik och det känns inte rätt mot henne heller.

Sara
Liten född 17 april 2010
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sök

Inlägg av turfen »

Hej igen!
skulle verkligen behöva hjälp med hur jag ska lösa kvällstrasslet som eskalerat dessa två veckor. Nu skriker hon två timmar per kväll och vi är så trötta här hemma. Jag fick dessutom ett sent missfall i vecka 18 förrförra veckan så mitt tålamod och min ork är inte på topp just nu.

Som det är nu skriker hon en till två timmar per kväll och sover 10 Tim istället för 12 så dagarna är inte så roliga heller.

Vi försöker avvakta in i det sista men grannarna börjar ju undra vad som händer hos oss då hon har hög stämma och skriker så högt hon kan. Stoltricket funkar inte för då bara tjorvar hon mellan stolen och sängen istället.

Alla tips och råd är välkomna:)
Sara
Liten född 17 april 2010
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sök

Inlägg av mari »

Attityden är mitt svar.

Genom ert sätt har ni i er attityd svarat på hennes fråga är det svårt att sova utan napp på följande sätt.

- Ja det är livsfarligt att sova utan napp. Förut kunde du sova själv. Men det är väldigt speciellt och märkvärdigt att sova utan napp. Varken mamma eller pappa tror att du klarar det. Trots att du sovit själv förut tror vi att du måste sova hos oss så att vi kan beskydda dig. Vi har ingen tilltro alls till att du kan sova utan napp och utan vårt bekydd.

Jag tror inte att ni med ert handlande vill svara henne på det viset. Det vill ingen förälder.

Fundera över hur ni vill svara henne läs kapitlet problem sömn i Barnaboken.
Fundera på hur ett handlande utifrån att ni verkligen tror på att hon klarar sig utan napp skulle se ut.

Återkom när ni gjort det.
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sök

Inlägg av turfen »

Hej Mari och tack för ditt svar!

Det är nog precis det vi gjort tyvärr... Vi har dock ändrat taktik här hemma och nu går läggningarna mycket bättre :D

Vi har tidigarelagt läggningarna till halv sju istället för sju för att förhindra att hon går in i övertrötthetsträsket samt satsat mycket på skrattet till godnatten. Nu ligger hon i cirka 45 min och småtjorvar men mest för sig själv. Hon ropar dock fortfarande efter oss och vi har löst det så att man får fråga något en gång sen blir det inget mer utan då tar vi det imorgon.

Detta har funkat i tre kvällar och jag hoppas på att det ska lösa sig nu med denna nya inställning.

Så tack igen:)
Sara
Liten född 17 april 2010
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sök

Inlägg av mari »

Ja jag tror att det löser sig med er nya attityd.
Tösen klarar och behöver sova. :D
Suveränt att säga att det tar vi i morgon och då måste ni också följua upp det.

Bra jobbat =D>
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nästa vecka ryker nappen för 4-åringen. Råd och tips sök

Inlägg av turfen »

Tack :D :D :D
Så underbart att vara tillbaka på banan igen! Tack för allt stöd. Nu hoppas jag att jag inte behöver skriva här på ett tag :D

Sara
Liten född 17 april 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"