Ansvarsfulla uppgifter till en 4a aring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Ansvarsfulla uppgifter till en 4a aring

Inlägg av Tin »

Hej,
jag laste om kapitlet om 4a aringen igar kvall och det gick upp for mig att det ar dags for henne att fa lite mer ansvarsfulla uppgifter. Det finns ett exempel dar man far pengar och handla nogonting sjalv t ex, sa det ska vi gora pa lordag pa marknaden.
Fa pengar och kopa agg sjalv medans mamma ar "upptagen" lite langre bort.

Men har ni fler tips pa ansvarsfulla uppgifter?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Ansvarsfulla uppgifter till en 4a aring

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

:arrow: Att själv få ta ansvar för att göra sin frukost - hälla upp yoghurt, bre macka etc.

:arrow: Att få eget ansvarsområde när huset ska städas. Jag brukar låta mina välja vilket rum dom vill ta och om dom vill ha sällskap eller sköta det själva. ("Själv" är ett nyckelord tycker jag i 4 års åldern - vill du ha hjälp eller kan du Själv?)

:arrow: Att Själv mäta upp ingredienser vid ex bakning. "1 dec mjöl är det måttet fullt och så häll ner det där".

:arrow: Duka såklart. Ordentligt med bestick, tallrik, vattenglas, servetter occh noga kolla att allt finns.

:arrow: Steka farliga grejor med tång som korv, bacon, halloumi som sprätter och blir varmt.

Min 4 åring Älskar inspektion (även om hon blir en smula sur om jag har synpunkter..)
hon gillar själva ansvaret och kollen att det skötts. Det är en hårfin balans mellan att berömma överdrivet som man gjorde med det lilla barnet, du vet " TACK! =D> =D> =D> " när man fick en tesked i handen från diskmaskinen, till att genomföra en inspektion på riktigt men med vissa - låt mig kalla det blinda fläckar, undantag etc - och framstå som en kompetent kontrollant fast golvet är blött av skurvatten och saker ligger i en hög på sängen :lol: .

:arrow: Om ni har en butik utan bilväg att korsa kan jag även rekommendera att få gå och handla själv med lapp och pengar.

:arrow: Sköta låneproceduren på biblioteket med kort, scanning och kvitto och sen noga kontrollräkna :shock:

Några exempel :lol: . Har själv slarvat grymt med detta under våren vilket lett till allmänt gnöl men nu har vi haft möte hemma och lagt upp en strategi för maximal delaktighet under sommaren. Det känns bra. Mina längtar efter det.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Ansvarsfulla uppgifter till en 4a aring

Inlägg av knyttet »

Hej,

Jag följer trâden med intresse. Har en själv en tok kompetent 4 aring hemma och det Är inte lätt att hitta pa nog farliga och utmanande uppdrag (känns som alla hushallsuppgifter är genom arbetade). Men här om dagen sa stod jag i kassan i affären och kom plötsligt ihag att jag glömt persiljan. Nu var det frâgan om att lämna den lânga kön eller skicka flickan min genom hela den gigantiska affären, lita pa att hon hittade grönsaksavdelningen, att hon kom ihag vad persilja var förnagot och hur den sâg ut, och att hon hittade tillbaka till kassan...Lite nervös var jag (och hon med, hon sâg lätt förvirrad ut nÄr jag bad henne kila iväg själv)men när hon kom tillbaka med persiljan totalt tok stolt insâg jag att här finns utmaningar att erövra :D

Hon gillar mycket lappar, skriva ner viktiga saker osv. Jag tänker att det här med att skriva bokstäver hon kan, rita antal och sedan en siffra och sa plocka ihop i affären är en strâlande lagom utmanande.

Jag tänker att hon framförallt börjar fatta nÄr jag tar hennes hjälp typ för att ge henne uppgifter snarare än när det verkligen är till stor hjälp. Kan liksom inte be henne om saker som jag egentligen helst gör själv hur mycket jag än försöker lâta som om jag behöver henne.

När vi reser är hon ocksa bra pa att bära sitt eget bagage vilket faktiskt är till mycket stor hjälp. Hon är lâng och mycket stark och ibland bär hon helt otroligt tunga saker uppför trappan hemma ocksa (vi bor pa 5 van utan hiss) och DET är jag underbart tacksam för, och flickan stolt som sjutton.

Svara i telefonen är hon ocksa bra pa och det gillar INTE jag, blir alltid stressad av att det ringer när jag hâller pâ med nâgot. Men hon svarar artigt, har koll pa vem som ringer och babblar pa om dittan och dattan tills jag är färdig med vad jag haller pa med.

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Ansvarsfulla uppgifter till en 4a aring

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Lysande exempel Knyttet! Så kul att ni kommit dit. Underbart bra jobbat!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Ansvarsfulla uppgifter till en 4a aring

Inlägg av knyttet »

:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Ansvarsfulla uppgifter till en 4a aring

Inlägg av Tin »

Oj vad många bra exempel. Tackar ödmjukast. :heart: Både Clara Cecilia och knyttet.

Igår var hon på marknaden med pappa och lillasyster och hade fått pengar att köpa något, pappa satt kvar vid cafe bordet och hon kilade iväg och kom stolt tillbaka med en påse passionsfrukt. Sen gick hon ett var till och kom tillbaka med morötter, det riktigt glittrade av stolthet i ögonen på henne. Sen på kvällen kom hon och frågade om inte hon fick steka maten, mycket vill ha mer....... ;). Klart hon fick, hon kan hon, och jag gjorde mitt bästa för att distrahera ett och ett halvt åringen från den varma spisen. Hon vill ju också vara med såklart. Men lite burkar och ett paket pasta att dela upp i burkarna fick henne att känna sig delaktig också.

Idag ska jag ta barnen till affären, och jag ska minsann ta din ide där att hon för skriva en egen lapp med siffror knyttet. Frukt och grönt avdelningen är ju strålande för dom att plocka själv. Men framför allt att dom fått bestämma själv vilken frukt som ska handlas och hur många.

Men fler får gärna lägga sig i med mer tips, :) så fyll på alla ni underbara föräldrar

Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"