Trotsig nonchalans

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Trotsig nonchalans

Inlägg av SaraMilana »

Stella fyller 3 år om en månad och ifrågasätter nog det mesta som går att ifrågasätta. Vissa dagar sliter jag mitt hår, andra dagar är hon väldens goaste. Ja, ni vet. :roll:

Hittills har det funkat att låta henne välja, typ "den eller den jackan?" så har diskussionen huruvida vi ska gå ut eller inte inte ens uppkommit. Men se den gubben går inte längre! Nu får jag ofta inget svar alls. Har hon överlistat mig eller är hon trött på mitt tjat? Hur hanterar jag situationen på bästa sätt? Det känns ibland som att jag pratar med en vägg...
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Trotsig nonchalans

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp! :)

Jag tror vi lever i parallellexistens SaraMilana :)
Denna nonchalans bemöter jag med att presentera alternativen o sedan vara superupptgen av annat (vilket jag ofta är :lol: ) eller ha all tid i världen att vänta på valet.
Ofta funkat det.. Så rider jag på kan själv vågen - ska jag klä på eller kan du själv?

Så är det ju jobbigt med att försöka få de små att dela vår tidsuppfattning - att man måste välja jacka för att komma ut för att.. Ja du förstår ;)

Överkoncentration gällde vid insomning men också ofta med trotsen har jag märkt - står man o flåsar liten för nära i nacken så går det i lås..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Trotsig nonchalans

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vet inte om jag missuppfattar något här men måste man ha jacka på sig när man går ut? Ta en jacka bara och gå! Jag tänker igen på detta med att inte prata sönder våra barn med val och sådant. Utan mest deklarera NU går vi! HÄPP! typ.

Eller så kan man säga ta din jacka så går vi ut, typ. och gå sen ut och säg jag väntar på dig här utanför medans du tar med jackan typ.

Eller, vänta! Jo, här menar jag just detta som exempel.

Min son är nu lite äldre men detta måste man verkligen ha is i magen för. Han hämtar alltid posten. Det är hans syssla. Men så kommer han på att man kan ju vägra! :roll: :shock: :o Vad händer??? Jo, bilen stannar, den stänger av motorn och mamma blir genast MYCKET tråkig. Inget samtal, inget förebrående, inget tjat, inget val. HÄPP, i vår familj sammarbetar vi och hans jobb är att ta in posten. HÄPP. Jag kan vänta! :mrgreen: Sen har vi suttit där i både 5 och 10 min någon gång. Men jag klarar mig ju sämre utan honom och om han inte gör sin del, då stannar världen! STOPP!! Vi kommer inte vidare förrän han gjort sin del.

Sen kan man ju bara beklaga att ja, då han man inte heller med IPAD eller tV eller annat skoj man vill göra för allt det man "Måste" göra tog sån tid. (detta är liksom överkurs för en 3-åring, men mycket effektivt sen för en 6 åring som sätter sig än mera på tvären)

Sist, choose your battles! Ta de viktiga frågorna, frågan om man måste ha den eller den jackan är liksom inte så stor kan jag känna. Ta en jacka och gå bara, hon kan ha ett utbrott, det är hennes privilegium. Bara att beklaga att det är jobbigt. Kanske kan du välja en annan jacka nästa gång vi går ut, men denna blev det idag.

Vet inte om ni blir klokare. :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Trotsig nonchalans

Inlägg av videunge »

Ursäkta trådkapningen men JAG blev klokare i alla fall :roll: :lol: Lever också med en treåring....OCH en 6 åring med för den delen. Tack för svar! " slut på trådkapning"
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Trotsig nonchalans

Inlägg av SaraMilana »

Nja, exemplet med jackan har funkat som en bra undanledningsmanöver. Då glömde hon bort att ifrågasätta allt det andra när hon var upptagen med att välja jacka. Ut kom jag relativt enkelt med en glad tjej som var nöjd över sitt val av jacka.

Just momentet att ta sig ut eller iväg nånstans med två ganska små barn kan vara lite svettigt tycker jag. Det finns ju vissa "fönster" på dagen där det passar bra att ta båda barnen och gå ut och då hinner man inte alltid vänta. Men det eldar ju såklart bara på situationen.

Jag ska absolut inta en mer avslappnad inställning och bli bättre på att vänta!! TACK!
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Trotsig nonchalans

Inlägg av mari »

Låtsas att du tappat bort din egen jacka. Förbered genom att lägga den på ett tokigt ställe som barnet ändå kan hitta tex under en köksstol.
Låtsas helt tokig över detta. Kräv barnets hjälp att leta.
Led det hela genom att säga leta i köket.
Leta själv på något annat ställe.

Hon kommer att känna sig stolt och behövd när hon hittar din jacka.

Jag provade detta med framgång på en av mina för snart tjugo år sen. Det bröt en låsning vi hade då om jackor mössor o annat.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"