Snart 4 åring kissar medvetet i sängen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Snart 4 åring kissar medvetet i sängen

Inlägg av Rosine »

Hej!

Vår dotter fyller fyra i maj och har varit torr sedan två år, förutom några små olyckor då och då. Men sedan några veckor tillbaka kissar ganska regelbunden i sängen ganska direkt efter läggdags. Hon är alltså vaken och har ibland kissat på toan för fem minuter sedan. Det ser ut som en trotsgrej. Men samtidigt tycker jag att hon inte kan kontrollera det. Jag tror att hon känner att hon behöver kissa; men själva sängkissandet verkar vara något som hon känner sig ”tvungen” att göra.

Det har funnits stora förändringar för henne då vi flyttade till Tyskland i januari. Hon tycker om vårt nya hem och att leka med grannbarnen; men på dagis är hon uppenbarligen inte lika trygg som förr. Detta är ganska naturligt, tycker jag för att det tar tid att hitta sin plats i en grupp, och särskilt i en helt annan pedagogisk miljö. På hennes gamla dagis hade hon en kär kompis och en liten ”gäng” av jämnåriga barn, och hon hade en varm relation till pedagogerna. Hon är inte ledsen när hon går till dagis (och brorsan är ju i samma grupp), men hon verkar inter vara lika glad på dagis som förr. Hon sugar mycket mer på tummen (även hemma) och har blivit lite mera passiv. Jag vet inte om detta medvetna sängkissande kan hänga ihop med hennes nya situation.

Direkt efter flytten kissade hon på sig ganska regelbunden, ibland flera gånger om dagen och även efter läggdags. Men det gick över (hon fick sköta allt själv), förutom den lilla händelse på kvällen alltså.

När det händer ber jag henne att dra av lakan och skyddslakan. Hon skulle dock inte fixa det där med att dra på två nya lakan (och ibland täcke) själv. Och madrassen är inte tvättbar, så skyddslakan behövs. Men nu, då jag skriver det, kommer jag på att vi skulle kunna köpa en tvättbar madrass och så kanske måste vi överlåta allt till henne. Men jag vet inte om detta är rätt strategi i fall hennes beteende har andra orsaker än trots.

Jag försöka att bjuda henne till så mycket social delaktighet som möjligt.

Har ni idéer vad jag kan göra?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Snart 4 åring kissar medvetet i sängen

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

är det bara på natten/kvällen som det händer olyckor? Tänker för att underlätta att kanske dra ner på dryck på kvällen och framför allt typ juice läsk om det förekommer eftersom det gör att man blir mer kissnödig. Sen är det ju så klart att gå på toa innan man går och lägger isg. Vi körde i en period när tösen gärna sprang upp och skulle kissa att vi gick med henne två gånger till toan på kvällen. En gång innan saga och gos och en gång precis innan hopp i säng för att det verkligen skulle bli tomt. :wink: min tös hade också potta brevid sängen tills hon var nästan 5 år.

Ibland kan barn reagera på större förändrignar med att just kissa på sig och jag tror att en viktig komponent är tålamod och precis som ni gör masor med social delaktighet. någonstans läste jag någon som bäddade med fleecefilt över sängskyddet. för att minimera behovet av byte. kommer bara inte ihåh hur det var... :^o vad gäller täcket, varför inte ha ett täcke föreberett? bara att ta liksom? Det kan hon ju förbereda innan. så behöver ni inte härja med det mitt i natten så blir det också mindre fokus på det och kanske inte lika "kul" kul är ju fel ord men jag hoppas du förstår vad jag menar. ju mindre fokus på natten desto bättre. på natten SOVER man tänker jag.

Kram på dig. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Snart 4 åring kissar medvetet i sängen

Inlägg av Rosine »

Tack för ditt svar, Videunge. Det händer bara på kvällen, en minut efter ja och min man lämnat rummet. Hon sover alltså inte. Ofta har hon kissat förre läggningen och även förre läsningen.
Att låta henne förbereda en täcke låtar bra. Ska även lägga fram en ny pyjamas innan barnen lägger sig. Hoppas bara att det då inte blir party med brorsan om hon ska sköta allt själv ...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Snart 4 åring kissar medvetet i sängen

Inlägg av mari »

Instämmer i Videunges svar.

Jag reagerar på din rubrik bara. Man vet aldrig vad som försiggår i en annan människa, ens om den människan är ett litet barn.
Människan är ett renligt djur. Jag tror alltså inte att den lilla flickan kissar på sig med flit, även om det kan verka så i betraktarens öga.

Men som sagt var Videunges svar är bra avdramatisera och låt henne sköta allt det praktiska själv.

Jobba med din attityd/känslor. Hon känner om du tror att hon gör det med flit och då kan det bli en ond cirkel.
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Snart 4 åring kissar medvetet i sängen

Inlägg av Rosine »

Det stämmer, jag hade tappat min positiva attityd. Saken var nog att jag var förbannad varje gång jag inte kom igång med mitt arbete vid skrivbordet för att jag fick byta sängkläder i stället. Men det förändrades till och med att vi gav tjejen förutsättningar att sköta saken själv - och efter tre kväller var hela saken borttrollat. Tack för hjälpen.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Snart 4 åring kissar medvetet i sängen

Inlägg av mari »

Jag studsade verkligen till på din rubrik. Jag tror att barn kan låsa sig i olika beteenden utan att vilja det alls när de känner vuxnas irritation.
Skönt att det löst sig.
Kom ihåg att allra skönast är det för din fyraåring. =D> =D> =D>

Att vara förälder innebär att man ständigt måste fostra sig själv för att inta rätt attityd. Barnen har inte bett om att få bli till besvär.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"