7-åringen är han i tonåren??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

7-åringen är han i tonåren??

Inlägg av Levi »

Hej jag är i desperat behov av stöttning. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska hantera situationen hemma med min 7 ½ årige son. Han har blivit uppstudsig och svarar emot och vill gärna försöka komma undan med små lögner. Tex har du duschat? "Ja det har jag, fast jag ville inte tvätta håret utan bara kroppen." Men i verkligheten gick han in i badrummet och spolade vatten i duschen och kom ut efter ett tag. Man får tjata sig fram till] allt han ska göra. Byt kläder, ät och sluta prata för mkt vid matbordet, gör läxorna....tjat.tjat ..tjat. Är han en liten tonåring. Jag märker att mitt tålamod inte är på topp och att jag lider just nu sömnbrist. Har en bebis på 8-månaders ångest och en mycket trotsig 3-åring som inte tycker om att gå till dagis. Som skriker och bråkar om allt.
Det finns många bra trådar för de mindre men hittar inte för lite äldre barn. Tipsa gärna.
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: 7-åringen är han i tonåren??

Inlägg av mari »

Har du läst om 7-åringen i Barnaboken? Om inte gör det. Där finns en suverän beskrivning.
Följ med in i badrummet när han ska duscha. Säg till att du har beslutat att göra det för att du har märkt att han luktar illa och därför inte duschar så bra. Det är dags för dig att se om han kan duscha. Berätta att när han genomfört tre okej duschningar får han fortsätta på egen hand.
Begränsa ditt tjatande. Påminn honom en gång om läxan och fråga sedan vid läggdags om han gjort den. Om inte fråga honom intresserat vad som händer i skolan om han inte gjort det. När ett av mina barn började skolan och inte ville göra läxan så sa jag att det är du inte jag som går i småskolan. Jag kan läsa men så har jag övat också. Det är dina läxor och det är du som ska kunna dem. Jag tänker inte påminna dig mer än en gång. Barnet glömde en gång fick en konsekvens i skolan och då glömde inte barnet mer.
I övrigt tar du honom i bruk? Han kan under ditt överseende ta hand om sitt 8-månaders syskon. Tala om för honom att du behöver honom och låt honom vara praktiskt och konkret behövd och se till att han är det på riktigt. En 7-åring kan mycket, låt honom känna att han är stor. Han kan steka korv tex till hela familjen.

Glöm inte heller bort att skratta tillsammans varje dag.
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

Re: 7-åringen är han i tonåren??

Inlägg av Levi »

:D Tack det var uppmuntrande. Jag har läst Barnaboken. Men inte på senaste tiden. Ska nog börja göra det igen. Har bara ej haft tid.
Ska försöka behärska mig men det här med läxorna bryr han sig inte ett dugg om. Han kan vara nonchalant och inte bryr sig om vad läraren säger el vilka konsekvenser det blir. Det rinner liksom av honom. Jag måste erkänna att han är en mkt duktig store bror till bebisen. Däremot är det jämt bråk med 3-åringen. 3-åringen är fysikt mkt stark och verbal. 7-åringen är väldigt trött på honom.
Hur ofta ska jag gå in och ingripa,.....de slåss...??? Och det är nästan alltid 7-åringen som får ge med sig, eftersom han är äldre.

Levi
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-åringen är han i tonåren??

Inlägg av TorsMamma »

Hej Levi och välkommen tillbaka!!

Jag har också en 7,5 åring och samma Hmm.... låt oss kalla det utmaning. :roll: :lol:

Det ena var att jag köpte ett sånt där "hourglass" typ sand ur men med vätska som tar tid på 2,5 min, den vänder jag och säger nu får vi se om du hinner ta på dig pyjamasen innan tiden är slut och då, först då får du se barnkanalen. Ipad och annat har åkt bort och det är numera ett privilegium man får använda när man gjort annat FÖRST!

Så våra morgonrutiner är att man klär på sig, då får man sätta på TV med barnkanal och äta frukost framför typ.

SLåss och bråka är inte tillåtet, AV NÅGON!! Även en 3 åring kan lära sig detta! Antingen ger du kollektiv bestraffning, typ de måste ihop skura badrummet in i minsta vrå. Sätta dem i arbete så hårt att de faktiskt inte ORKAR bråka med varandra. Blir man osams kramas man tills man är sams igen, sen arbetar man ihop.

Läs i barnaboken om syskonkapitlet och 7-åringen, superviktigt! Men det är också dags för 3 åringen att bli fostrad nu! Läs om 3-åringen och "fostran om man så vill" kapitlet.

Bråkar man om en leksak, försvinner leksaken. Slåss man, kramas man också för att bli vänner igen.

Här hemma stannar världen om man inte har gjort sin läxa, Så direkt efter middag, stängs allt av och man sitter och gör sin läxa. SEN, får man göra annat. Min son kunde inte heller bry sig mindre om han har gjort läxa eller inte så vi har satt av en tid för detta varje dag. Lyx är att få läsa läsläxan och få bli kliad på ryggen samtidigt. :P

Det gäller att för dig hitta din sons punkter, han vet hur man trycker på dina, hur trycker du på hans?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levi
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 16:17

Re: 7-åringen är han i tonåren??

Inlägg av Levi »

Hej!

Vilka bra alternativ. Tack!!Ska börja läsa boken snarast. Ibland hjälper det att veta att man är inte den enda i världen som har det så jobbigt. Eran feedback är verkligen peppande, precis som när vi kurade våra barn.

Levi
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: 7-åringen är han i tonåren??

Inlägg av mari »

Roligt att du känner dig peppad av att läsa responsen här. :heart:
Instämmer i det Torsmamma skriver.

Och glöm inte att han verkligen behöver känna sig behövd.
Du kan gå i pakt med honom i bland gällande de mindre barnen.
Varför tror du att treåringen gör så här? Det var så länge sen jag var tre år. Men du kanske minns hur det var kan du säga.
Lyssna noga på hans svar.

Glöm inte att skratta och ha roligt hela familjen ihop.
Humor är så viktigt och lätt att glömma när man är trött men så välgörande när man tar fram den.
Kom ihåg lite roar små barn.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"