Kiss och bajs - konstanta olyckor

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av Tin »

Hej,
nu behöver jag råd av er kloka.

Har en 4a åring som har olyckor konstant, flera gånger om dagen. Hon har alltid fått sköta tvätten själv och ha det "jobbigt" när det händer såsom forumet förespråkar och ibland tar det skruv. Hon kan vara tät, det känns bara som en kontroll grej. VI har väl inte lyckats hålla masken med vad vi tycker om det hela och hon har hittar vår "knapp" att trycka på.

Men vad ska vi göra, idag kom hon hem med 3 påsar från dagis med kläder som bajsats ner..... kan någon varm själ ta sig tid och skriva exakt hur vi ska bete oss både till handling och i kroppsspråk för nånstans får vi inte till det.

Vi vill ha en nystart. Nya fräscha tag och en plan att följa:
- vilken attityd ska råda? ojdå eller bara ignorera
- självklart får hon sköta tvätten själv, det är bara en självklarhet och ingen förberedelse från oss antar jag? Typ smutsar man ner så tvättar man helt sakligt.
- vad kan vi mer göra? ska vi ge henne taktpinnen så att säga och helt enkelt berätta att nu får hon sköta detta själv? ska vi aldrig påminna då inte ens om man ska på bilfärd etc?
- andra tips?

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av mari »

Hur länge har hon varit utan blöja?
När mina var små hade man varit det ett bra tag när man var fyra år, men jag vet att med dagens blöjor och dagens jäkt är många barn rätt sena med det.
Jag antar också att ni uteslutit att det kan vara något som behöver utredas av läkare, att det är något rent medicinskt.
Jag tänker att det skulle kunna vara det om hon varit torr länge och detta plötsligt har uppstått.

Du är själv inne på att hon kan göra så här för att provocera er för att trycka på rätt knapp. Avdramatisera tycker jag. Känns det bra att hon sköter tvätten själv kring det hela låt henne göra det som ni gör nu. Gå i pakt då om det besvärliga bajset som måste tvättas.

Hur har hon det annars med socila delaktighet, skrattet och annat som är viktigt för en liten människa?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag håller med Mari i det hon skriver. Avdramatisera, men inspektera noggrant att det sker ordentligt och är jobbigt. Efter det social delaktighet. Rejäl sådan behövs.

MEN, en sak. När man går ut, går hemifrån m.m. då går man på toa INNAN. Det gör alla människor. Även jag! Så man går kollektivt på toa innan man går hemifrån. Allihop. Förbered och säg att om en stund skall vi gå och då måste ALLA samtliga ha gått på toa innan!

Låt henne inte trycka på dina knappar, barn är smarta, det kommer att kunna vara så här en tid.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av Tin »

Hej undarbara mari och Torsmamma,
vet ni, så här gjorde jag ivrigt påhejjad av era varma ord.

Jag satte mig ner när vi hade en stund bara vi åsså sa jag till henne: "Vet du, O, jag vet att du kan sköta toalettandet själv, du är stor, så från och med nu ska mamma sluta påminna och prata om huruvida du är kissnödig eller inte, du kan själv. Blir det en olycka så vet du ju hur man tvättar, smutsar man ner käder får man tvätta dom själv. Fråga mig om du behöver hjälp, trosorna finns ju i din låda i ditt rum så nu ska inte mamma tjata mer om detta."

Åsså höll jag mitt ord, i minsta detalj. Jag hade ingen aning om hur detta skulle gå men tänkte att jag skulle ge henne chansen att sköta det själv utan nån slags toalett polis som hela tiden kontrollerar. Det hade jag rebellat mot jag med. ;)

Och vet ni! Hon har varit olycksfri sen dess, både hemma och på dagis. :shock:

Jag ska inte dra på förs stora växlar med det har gått 8 dagar nu...... :D

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av videunge »

Woooo härligt! =D> =D> =D>

vilken attityd! Bra jobbat :heart: \:D/
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av Sarisparis »

Tin skrev:Jag ska inte dra på förs stora växlar med det har gått 8 dagar nu...... :D
Jag tycker gott att du kan dra riktigt stora växlar på det fantastiska sätt du hanterat detta =D> :thumbsup:

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> =D>
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av Tin »

Fortfarande inga olyckor ........ :lol: :lol: :lol:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av TorsMamma »

=D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av videunge »

härligt jobbat! :mrgreen: =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kiss och bajs - konstanta olyckor

Inlägg av Bellan »

Hej!
Hoppas att det fortfarande går bra! Vi har liknande problem här och jag är också less på att det inte blir någon förbättring, vissa dagar går det ju bra så varför inte varje dag?

Hur gjorde du angående det här med att gå på toa innan ni gick ut, var det del i samtalet eller lämnade du över det också till ditt barn?

Tack för att du delade :)
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"