Hantering av trots/förtrots hos 2,5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Hantering av trots/förtrots hos 2,5-åring

Inlägg av Sigyn »

Storebror är 2,5 år nu och blir trotsigare och trotsigare. Jag är kass på att hantera detta, blir bara ursinnig tillslut och "straffar" honom men det känns inte alls som nåt bra..
det han gör är att provocera genom att göra sånt han absolut inte får, tex att han stänger in lillasyster i ett rum, hon kan ju inte öppna eftersom hon kryper och hon blir jätteledsen, han slår oss, typ idag la jag mig på golvet mest för att lillasyster ska få klänga, och då sätter han sig på min rygg och studsar varpå jag säger att det gör ont och han typ gör det ännu värre. tillslut tappar jag lixom besinningen å igår stängde jag in han i vårt sovrum för att göra likadant som han gör mot lillasyster, vilket inte alls var bra förstod jag sen eftersom han blev jätterädd för mitt beteende och blev jätteledsen, men budskapet om att det är så lillasyster känner när han stänger in henne når ändå inte fram så då får känner man sig som världens elakaste förälder istället.
Har ni något tips att ge mig och vet ni några bra böcker om trots/uppfostran utöver BB?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hantering av trots/förtrots hos 2,5-åring

Inlägg av videunge »

Hej :D

Min räddning i trotsen är humor. När livet är kaos är det ännu viktigare att skratta.Och så klart försöka behålla lugnet och känna att trotsen är något som ungen skall gå igenom. Det är inte riktat mot dig personligen utan mer ett inre tvång att ifrågasätta för att mogna. Det har hjälpt mig att hålla mig lugn i många situationer. Samt när liten gör saker han inte får, visa HUR/VAR/VAD som är ok. liten vill studsa? KUL! På kudden kan du hoppa! :D Liten sparkar, vad är din boll? Blir man arg och behöver slå? Slå på en kudde tex? bita i ett äpple osv. Men ochså det positiva att visa att handen klappar man kan kramas i stället.
Ut och rasa av er och låt honom känna sig behövd.

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Hantering av trots/förtrots hos 2,5-åring

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag har några råd. Det första - som vanligt - är att läsa Barnaboken igen. Jag tror ofta att jag Vet och Minns. Och så läser jag igen och ser med nya ögon för jag befinner mig i en ny utvecklingsperiod.

Mina barn är födda 08 och 10 med 20 månader mellan. Och vi är ute ur trotsen :lol:
Jag ser det som min hitills lärorikaste period - om mig själv som förälder och om mina barns personligheter. ( Redan vid förtrotsen var det Tydligt vilken väg dom skulle gå och jag minns att jag reflekterade över hur det skulle ta sig uttryck i trotsen..)

Mina två har haft två helt olika vägar - samarbete och konflikt. Min äldsta son vill i princip alltid samarbeta, har svårt att hålla sig för skratt när jag drar ett dåligt skämt mitt i bråket och är enormt beroende av vår samhörighet som familj. En känslig typ.

Min dotter är räds ingen konflikt inom familjen (men är oerhört förhandlande och förståndig på förskolan :D :shock: ) Hon kan dra en konflikt i princip hur långt som helst om jag/vi möter henne med autoritära drag - förvisning/straff/negligerande etc. Hon Ger sig inte. Hon är Stark. Förtvivlad har hon blivit och dragit saker in absurdum - viktigast är det hon lärt mig (med hjälp av Almas fina stöd) och fått mig att växa som förälder:

- Prata inte i en konflikt uatn lugna reaktionen först. Prata sen vid läge. Enkelt språk.

- Man kan ha rätt fast man inte kan formulera sig - välj dina krig ( måste man ha alla kläder på sig när man går till förskolan? Nej är det ärliga svaret - det är bara jobbigare att klä på en liten halvnaken person i snöstorm än i hallen hemma)

- Måste man ärligt äta upp all mat? Nej - ät tills du är mätt och var sparsam med efterätt :D

- Sätt dig ner och lyssna. Vad hände? Varför blev det fel? Kan vi göra om?

Vad gäller syskon så är det ju en universitetsuppsats. Jag har tvivlat ibland på mitt stenhårda krav - "vi har allt tillsammans, man slåss aldrig och ni är syskon och ska ta hand om varandra alltid." Det är i princip dom regler jag har :lol: :lol: . Numer har jag lagt till "Man ser alltid till att ens syskon är Ovanför vattnet och man puttar Aldrig på nåns cykel vid ett övergångs ställe"....

Men jag ser att tjatet och det praktiska utövandet funkar. Mina barn delar fredagsmys ur samma skål, tar med godis hem till varandra från kalas, dom bygger, leker, och nu på senaste försvarar varandra på allvar i situationer.

Så till konkreta svar:

Jag accepterar aldrig våld mot min kropp. Ta hans händer blixtsnabbt i dina, lås dom och titta honom i ögonen och säg - "jag vill inte att du slår mig. Vi slåss inte i vår familj- jag slår inte dig - du slår inte mig" Punkt.

Låt honom inte hoppa på din rygg om det gör ont. Ta bort honom. DU ska sätta gränsen - han vet inte var den går än. Det är under trotsen och med hjälp av era svar som han lär sig att världen håller ihop och att den har stop.

Inga låsta dörrar. Dina är så små så dom ska inte kunna stänga en dörr själv - sätt i en gummidörrstopp så högt på dörren så han inte når. Men regeln är - inga stängda dörrar. Om syskonet sabbar leken/bygget etc så måste du vara med på plats och avleda. Ett tag till behöver du vara på plats oavbrutet.

Fundera över vilken relation du vill ha till ditt barn som 15 åring? Hur tror du att du når dit? Fundera på allvar. Jag gör det hela tiden.

(Senast idag "gjorde jag om" med 4 åringen efter storbråk och farlig cykling på vägen hem vilket resulterade i att jag till sist tog cyklarna, gissa om det skreks! och Lilla L forstatte skrika hemma i ca 30 min - "jag vill göra om, jag vill göra om. "
Och då gjorde vi om. Vi springcyklade tillabka till förskolan och hämtade upp en pinne som var kvarglömd och cyklade hem igen och hon följde alla regler, så klart.

Skippa maktkamp - alltså välj dina strider. Välj en eller två saker du inte viker ifrån - våld mot mindre syskon, mot din kropp? Eller äta upp maten och sätta på alla kläder själv? Välj och stå för det. Men Välj. Han är bara 2,5 år och kommer se mycket liten ut när du kollar på videos om typ 3 år. (Av egen erfarenhet :D )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Hantering av trots/förtrots hos 2,5-åring

Inlägg av miniz »

=D> Clara.

Läs och lär av Claras svar och i Barnaboken!

Och som videunge skriver är humor verkligen viktigt, allra mest under trotsen.

Jag vill ocksà slà ett slag för Mötet.
Varje gàng du ser honom möter du honom. Hälsa pà honom och var glad när ni träffas.

Och social delaktighet är superviktig, men kan vara supersvàrt att genomföra i trotsen, sà det gällar att hitta bra uppgifter som kan bli rutin. Typ fylla tvättmaskinen, hälla i medel och starta.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hantering av trots/förtrots hos 2,5-åring

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ikeas gummidörrstoppar rekommenderas, vi har plockat fram våra igen nu när det är en favorit sysselsättning att smälla igen dörrar. I övrigt slår jag ett slag för ensamleken, ovärlderlig i trotstider samt rejält med uteviselse.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"