4-åriga är skadlig till 8-åriga syster

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
StineDK
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 21:10

4-åriga är skadlig till 8-åriga syster

Inlägg av StineDK »

Hej

Jag är mamma till finaste barn: en 4-årig pojke och en 8-årig flicka. De är för det mesta glada för varandra och leker bra tillsammans, trots forskel i ålder.

Mitt problem är att pojken - som avgudar sin syster - är ofta grymma till henne. I ett vuxent perspektiv, det är tydligt varför han gör det, hon är så mycket duktigare, snabbare och allt annat - eftersom hon är äldre. Och han är just nu en plats i hans liv där han har behov av att definiera sig själv, för att markera själva.

Ett exempel: Vid middagen frågar han om jag (mamma) har hans mat. Jag säger nej tack. Han frågar pappa, som också säger nej tack. Syster säger att hon gärna skulle vilja have det, men nå vill han inte gi det. Han säger bara mamma och pappa måste ha det. Vi vuxna är överens om att han å ena sidan bör tillåtas att markera sina gränser, men till skillnad från att vi inte vill han mittemot busiga sin syster.

Flickan är så sorgligt, och säger ofta att hon anser att han kanske inte gillar henne. Jag talar ofta med henne om, att han gör det för att han älskar henne så högt att han vissa tider kommer att vara avundsjuka på henne. Men hon är fortfarande mycket missnöjd när det händer.

Har I kloka kvinnor några goda råd till mig?

Hur kan jag låta min son har en plats utan min dotter är missnöjd?

Vänliga hälsningar Stine

(PS - er översätt automatiskt från danska till svenska på datan. Jag hoppas att det kan tas )
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 4-åriga är skadlig till 8-åriga syster

Inlägg av inger »

Jag förstår inte helt och fullt vad du menar.

Men när du skriver att han får markera sina gränser till systern blir jag ledsen.
Som föräldrar är det er uppgift att visa hur man behandlar syskon. Syskonrelationen ska stärkas.
Han ska uppmuntras att dela med sig till sin syster.
Har du Barnaboken så läs om syskon.

Hitta också på saker som ska göras som stärker deras relation.
De kan under storasysters ledning baka en kaka tillsammans(sockerkaka).
De ska stärkas jätttemycket i att samarbeta kring praktiska konkreta saker. Och ja man kan ha jättemycket glädje av ett syskon även om det är fyra års skillnad.
De t är en relation för livet som ska byggas upp.

Jag dissar alltså ditt gränssättningsprat rakt av.

Lycka till och rapportera nu hur det går. :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 4-åriga är skadlig till 8-åriga syster

Inlägg av miniz »

Hei Stine.

Jeg svarer pà norsk, hàper det gàr bra.
Först vil jeg bare si at jeg er vokst opp med en fire àr eldre bror. Og jeg hadde verdens fineste barndom. :D

Mamma forteller at jeg brukte min lillseöster-posisjon nàr jeg f.eks var syk. Da fikk jeg broren min til à hente vann oog gjöre alt mulig for meg, siden jeg var sà liten og sà syk... Og broren min kunde pà den andre siden argumentere og fà meg til à gjöre ting for han var större enn meg. Men vi var alltid sammen. Det er klart at vi hade vàre krangler, men i bunn og grunn var vi gode venner og er fremdeles. Jeg vet han finns der om jeg trenger han, uansett.

Sà til deg.
Det er sant som inger sier, at de bör gjöre ting sammen.
Ting der det er best à väre to.
Baking er bra, det ska màles og helles, vispes og smakes.
Pröv à finn oppgaver som passer til begge to. Ting de kan samarbeide om. Social delaktighet handler om at flokken skal overleve. I dag trenger vi jo ikke barn som man gjorde för. Vi mà finne arbeid til dem, sà de kjenner seg behövd, uten dem gàr det ikke, hverdagen fungerer bedre nàr de er med.

Har barna social delaktighet allerede?

Hàper du lest söskendelen i Barneboka for den er sà fin og Anna skriver sà fint. Den kan man lese mange ganger for nàr söskene blir större blir konteksten en annen.

Klem.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"