Ettåring som slår på TV:n... :-)

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Ettåring som slår på TV:n... :-)

Inlägg av Wisteria »

Hej alla!

Vår drygt ettårige son är helt klart i en fas av något slag, han som aldrig gnällt gnäller nu konstant, vägrar låta oss visa nåt "handen om handen". Matning, blöjbyten och till och med läggning har börjat trassla som attan. Men allt detta jobbar vi på med! Däremot funderar jag på om någon har handfasta tips på VAD man gör när barnet står och slår på TV:n med all sin kraft... Storebror börjar vara minst sagt frustrerad på lillebror då han aldrig får se tv ifred och jag är rädd att den ska gå sönder, så hårt slår han.

Tips??
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Ettåring som slår på TV:n... :-)

Inlägg av mari »

Här blir det kanske svårt med principen flytta på saken aldrig på barnet.

Jag har inte så många tips mer än att ta ettåringen i bruk när storebror ser på teve.
JUst då diska besticken. Många ettåringar gillar ju vatten så diska några skedar kan ta en stund. Hjälpas åt att tömma tvättmaskinen, att räcka fram kläderna till dig.
Kort sagt hitta på något som praktiskt och konkret tar ettåringen i bruk i en annan del av huset.

Sedan ska ettåringen få utforska teven när andra inte ser på den. Visa alla knappar. Visa hur man byter kanaler stänger av sätter på. Avsätt en god stund för det.

Hur lär man sig utan att få utforska och hålla på?
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Ettåring som slår på TV:n... :-)

Inlägg av miniz »

Hej.

Bra svar av mari. :D Tack!

Min fina ettàring kan ocksà i dessa dagar bli mycket sàrad när jag inte fattar vad hon menar. Och hon menar mycket... :lol:

Det är det med de smà liven, att de kan sà mycket mer än man tror. I dag till exempel àt hon sin efterrätt med sked helt själv.
Det är mycket kan själv för tiden.
Hon försöker ta pà sig sina strumpbyxor, men det hamnar runt halsen, jaja en dag hamnar det nog rätt.

Läs här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665
om ettàringar.

Och àterkom gärna sà bollar vi vidare.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Ettåring som slår på TV:n... :-)

Inlägg av Wisteria »

mari skrev:Här blir det kanske svårt med principen flytta på saken aldrig på barnet.
Haha, ja det skulle då se kul ut om jag försökte i alla fall :)

Tack för de fina tipsen mari! Ska avsätta en stund senare idag med att prova teven så kanske den blir mindre intressant sedan :)
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"