Skillnaderna straff/förvisning

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Skillnaderna straff/förvisning

Inlägg av Nimrah »

Hej! JAg har en fråga från en vän. Och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det hela, kanske gör ni det bättre (det tror jag :-) ):
"Så en 2åring som är trött och får spagettiben eller bara lägger sig på marken - och inte tar till sig vad man säger åt henne - SKA alltså bäras (i mitt fall) till bilen och förvisas hemma.. rätt eller fel? Eller är hon för liten för att förstå?!

Och vad gäller förvisning. Visa mig vad skillnaden på "straff" och "förvisning" är snälla. Förvisning: Varning - påminnelse - följa barnet till rummet för förvisning (samtidigt hålla god ton/attityd) och säga att "här får du sitta tills du lugnat ner dig!" eller "Här får du sitta tills du kan beté dig!" Rätt? Fel? Kram!"

Trodde hon pratade om sitt andra barn som är äldre och länkade då till favoriterna om förvisning men här är det ju lite annat....

Tack! Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Skillnaderna straff/förvisning

Inlägg av videunge »

Hej
Jag tänker att en tvååring som inte kommit in i trotsen än ÄR för liten. jag hade helt enkelt skopat upp trött ungen och åkt hem och ätit/sovit.

"beté dig" kanske är en smula luddigt :wink: Om barnet tex bitits och inte slutar trots att man påmint om att OJ då man får ju inte bita brorsan i äpplet kan man bita... eller slagits, oj då brorsan slår vi ju inte man KLAPPAR och klappat med barnets hand så fint och poängeterat hur FINTY DET BLIR. Behöver man slåss -slå en kudde, behöver man sparka, HÄR är BOLLEN...osv

FUnkar det VERKLIGEN INTE. Då kan en förvisning vara på plats men lugnt påpenakde att här får du vara tills du slutat bitas. MEN det skall också följas upp. Här är skillnad mot straff tänker jag. En förvisning är att man inte får vara bland folk när man envisas att göra något elakt mot någon annan. MEN så fort man slutat så får man vara med! :!: Och då skall man som förälder vara väldigt noga med att visa den andre att NU slåss/bits/rivs inte nn mer. Om det blir en protest när man förvisar så lyssnar man. Så fort det avtar så kan man snällt fråga " är du färdig med att slåss?" om lillen säger ja även om han /hon inte är helt nedlugnad så FÅR man vara med. Är du med. Och då Kramas man förlåt.

Ett straff är mer jaha du slåss? Då får du inte följa med på bio i kväll. Eller nu får du sitta här i 15 min för att du gjorde så dumt!

Men som sagt en tvååring som är trätt hade jag helst tagit under armen och gått hem med :wink:

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Skillnaderna straff/förvisning

Inlägg av Nimrah »

Åh Tack Videunge för svar! Jättebra formulerat. JAg ska skicka med ngt om sängdumpning oxå så hon kan se den lilla skillnaden. Supertack! JAg ska oxå rekommendera henne att gå med i forumet det bli lite lättare så. :-)

:heart: :heart: :heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"