Barn på 2 år på förskola?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Adrian13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 08:28

Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Adrian13 »

Hej! Jag är ny här, så om jag gör något fel får ni säga till :)
Jag är 35 år och har två små killar, en tvååring och en på snart 4 månader. Våran tvååring har ett medfött allvarligt hjärtfel som han måste opereras för om ca ett år. Vilket känns jätte jobbigt och tar mycket av våra krafter.
Nu till det som jag behöver eran stöd och input i....
Vi känner att det är naturligt för oss att bägge barnen ska vara hemma med mig. Minst iallafall tills den äldste blivit op, han får ju helst inte bli så mycket sjuk. Och jag har jobbat på dom flesta förskolor häromkring ( vi bor i ett väldigt litet samhälle ) och kvaliteten är inte den bästa. Det finns helt enket inte den tid som man önskar till varje individ. Och våran tvååring hade " gått under " i en sån miljö! Han är väldigt lik mig när jag var liten och jag mådde inte bra av dagis. Han behöver ( som alla barn ) bli sedd och få bekräftelse.
Nu är det så att alla i våran bekantskapskrets tycker att vi är jätte konstiga ffa familjen. Den enda som håller på oss är min mamma, för hon gjorde samma som vi. Men det är jätte jobbigt och man tvivlar ju ibland om man gör det bästa för barnet eller om man bara gör det för det blivit en grej liksom?
Vi försöker att tvååringen träffar jämn gamla regelbundet och hittills verkar han nöjd. Jag har inte direkt något jobb att gå till, så det hade blivit a-kassa och söka jobb med en gång.....
Min syster är socionom och tycker att barn efter 18 mån så fort som möjligt ska på dagis för att vänja sig till stora barngrupper och främmande vuxna.
Jag får en stor klump i halsen när jag tänker på att lämna någon av mina barn till någon främmande människa!! Om dom själva kommer vid en fyra års ålder och säger att dom gärna vill på dagis ett paar timmar. Kan dom gärna få göra det, det är inte det!
Vad säger ni, hoppas på lite medhåll :lol: Har haft en jobbig helg, med många kommentarer....
Underbart att det finns ett sånt här ställe man kan få stöd :D
Mvh Adrian
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det är inte förrän i 4årsåldern som barn faktiskt behöver komma iväg och pröva sina egna vingar så var lungt hemma ni! Tycker ni gör rätt som tar det försiktigt och inte är på dagis när han är så sjuk. LIta på mammahjärtat. DU känner vad som är bra för dina barn. och ps även om man är socionom så innebär det inte automatiskt att man har rätt. :wink:

Kram på dig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Adrian13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 08:28

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Adrian13 »

Tack för svaret! Jobbigt ibland när dom närmaste lägger sig i , speciellt vid ett så känsligt ämne. Och tro sig veta bäst! Man litar ju på sin familj. Svär familjen är nog värst...svärmor sa redan när den äldste va bäbis att det va synd om honom att han inte fick träffa andra barn ( vilket han fick, HON fick bara inte hålla, ingen fick hålla pga smittorisk ). Nu pratar vi nästan inte med den delen av familjen mer, för att det helt enkelt är för jobbigt. Man vet aldrig vad för kommentar som kommer. Och detta trotts läkare rekommendation. Många vänner har försvunnit... Trodde aldrig att det skulle bli så här! Folk har väldigt svårt för saker som är annorlunda och tar det nästan som kritik mot dom själva. Fastän vi aldrig skulle lägga oss i hur andra vill ha det i sin familj. Har hört att många hjärtis familjer varit med om samma... Men jag tror att vi kommer att vara hemma med lillebror också tills han är runt fyra.
Adrian13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 08:28

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Adrian13 »

Glömde höra...tror ni att det finns nån risk för att dom blir retade om dom är hemma tills dom är runt 4 år? Att dom blir lite annorlunda av att vara hemma? För det vill man ju inte!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nej jag tror inte att man blir retad för att man är hemma. Barn tar det mesta mycket mer självklart än vad vi vuxna gör. Vi skolade in vår 4 åring på förskola ( vi bytte från en vi inte var nöjda med) och det var bara " Vad KUL att det kommer ett STORT barn!" :wink: :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Vill bara säga att jag tycker att ni gör HELT RÄTT. Det är bisarrt att rådande uppfattning är att små barn på 1-3 år skulle behöva gå på förskola.
Jag hävdar att det från början bara var en ursäkt för de stackars föräldrar och barn som inte har möjlighet att vara hemma längre, men att det på nåt underligt vis har lyckats bli någon slags universell sanning i dagens samhälle. Ändå visar ju all forskning på att barn under tre år inte ens leker med varann utan bara bredvid varann! Varför skulle de då "behöva" träffa andra barn?

Själv är jag hemma med en tvååring och en snart tvåmånaders, och det är bland det bästa jag gjort! Vore fruktansvärt att lämna bort tvååringen, hon behövs ju hemma, och framförallt - behöver känna att hon behövs!! :D :heart:

Anstränger mig inte nämnvärt för att hon ska få träffa andra barn, kanske nån gång i månaden bara....kanske kommer att göra det mer efter treårsåldern.
Förskola 15 tim/vecka blir det nog vid fyra år. Är inte det minsta orolig för att hon ska bli retad eller känna sig utanför! Hon är just nu mognare, klokare och mer kompetent än alla tvååringar jag vet, eftersom hon umgås med vuxen hela dagarna, och inte bara en massa barn... :mrgreen: 8)

Om du vill ha mer vatten på din kvarn, läs detta!
http://op.se/nyheter/2.6785/lordag/1.57 ... ta-ord-?q=

Lycka till och stå på dig!! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Adrian13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 08:28

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Adrian13 »

Tack Irmasmamma! Du skrev precis vad jag tycker och känner! Behövde nog bara lite pepp talk. Svårt när man har ingen runt sig som tänker likadant. Jag har aldrig brytt mig om vad andra tycker och tänker om mig men när det är ens egna familj som påpekar saker så blir man ledsen. Andra är ju också snabba med att påpeka att det är synd om barnen. Iu
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Alma »

Hej Adrian, läst lite på avdelningen Istället för dagis också så ser du att du har många meningsfränder!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Adrian13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 08:28

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Adrian13 »

Hej! Har en funderingar till.... Min 2,5 åring har ju nu fått en lillebror, som nu är fyra månader. Sedan ett paar veckor har V ( 2,5 åringen ) blivit så jätte arg när han inte får något. Som exempel: vi säger till honom att bilarna får stå och vänta på honom tills han har ätit. Dom behöver inte stå mitt i maten. Då blir han jätte arg och skriker jätte högt, hör inte ett ord man säger. Skriker bara ännu högre om man försöker att prata med honom. Då har vi lyft bort honom från bordet och sagt att han är välkommen tillbaka när han inte är så arg längre. Då brukar han stå skrika en stund, sen vill han komma och sitta hos mig ( mamma ). Då försöker jag förklara och tycker att han hör mig, men nästa gång blir det samma sak. Vad gör jag fel? Han har ett väldigt humör och lyssnar inte alltid på vad jag säger, som om han inte hör. Och svarar inte när man frågar en enkel ja/nej fråga. Vet att det är en stor omställning för honom att få lillebror. Hur kan jag hjälpa honom att hantera sin ilska ( för arg får man ju va!! )? Kommer ihåg när han skulle lära sig att lägga i klossar i lådan ( ni vet brio leksak, fyrkanter, runda...) så blev han jätte arg när det inte gick och kasta allt. Då försökte jag visa att om man tar det lite lugnt kan man få till det och det fungerade. Lego va helt omöjligt ett tag....Har ni några tips?
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Barn på 2 år på förskola?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen!

Det låter som att storebror har kommit in i trotsåldern.
Har du Barnaboken? Läs kapitlet om trots - Vill, vill inte och återkom sen om du har fler frågor, står beskrivet väldigt konkret där!
Sen kan du få mer stöd av mina kollegor som gått igenom trotsåldern med ett eller flera barn (vilket inte jag har - ännu..... :wink: )

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"