Full fart...konstant

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Theresepalmereek
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 18 jun 2011, 08:50

Full fart...konstant

Inlägg av Theresepalmereek »

Hej på er!
Vår lilla (stora!) kille är snart 2,5 år och nya frågor har dykt upp. Han har fått större självförtroende och är inte alls så rädd för främlingar längre som han var för bara några månader sedan. Hans mammighet har även minskat, vilket underlättar vardagen för både honom och mig. Det vi behöver lite hjälp med nu är hans enorma energi samt att han har börjat slåss. B är, och har alltid varit, väldigt aktiv. På både gott och ont. Vi är ute ca tre timmar varje dag och springer i backar, klättrar på stenar, letar pinnar, gungar, åker rutchkana osv osv. Trots att han är i konstant rörelse när vi är ute minskar inte hans energi. När vi kommer hem vill han att jag ska jaga honom, han hoppar och klättrar i soffan, han springer fram och tillbaka framför mig och lillasyster och spexar osv. Utöver att vara i rörelse är tv-tittande och att leka med bilar det enda han kan roa sig med längre än fem minuter. När lillasyster sover sin morgonlur brukar B och jag leka med lera eller måla med vattenfärg, men det tar längre tid att plocka fram sakerna än det tar för honom att sitta och pyssla. Efter ca fem minuters målande eller liknande säger han "färdig" och hoppar ner från stolen. Jag ger mig emellertid utan föreslår t.ex. pussel, vilket han också ägnar ca 5-7 minuter åt. Därefter föreslår jag duplo, vilket också roar i ca fem minuter. Allt som allt plöjer han alltså igenom tre aktivitetet/lekar på ca 15 min. Sån här har han alltid varit, men det är trist att det inte blir bättre. När jag sedan ber honom hjälpa mig med tvätten eller diskmaskinen så får jag antingen ett nej till svar, eller så hjälper han mig i ngr minuter, sen vill han titta på tv. Han har aldrig visat någon tillfredsställelse efter den sociala delaktigheten, vilket har gjort att jag inte är så hård på att få honom att hjälpa till. Säger han nej trugar jag lite, men sen lämnar jag det därhän.

Att be honom gå in och leka på sitt rum leder till att han går in och tittar sig omkring, suckar och ber att få titta på tv. Han har massor av kreativa leksaker, bilar, duplo, pussel, barbiedockor, dockvagn med docka, mängder av djur och en liten bondgård, papper och kritor osv. Men om inte jag föreslår vad han ska leka med så gör han helt sonika ingenting. Istället kan han börja gå runt och vifta med armarna, be mig jaga honom, skalla mina lår eller soffan, smälla till mig eller lillasyster, kasta sig på rumpan osv. Detta händer oftast innan vi kommit ut så lösningen är att helt sonika komma utanför dörren så fort som möjligt. Detta rastlösa beteende uppstår i stort sett alltid när vi får besök. Han vet nästan inte vart han ska bli av utan drar runt den besökande på olika platser i huset. Leka med bilar i en minut, läsa en sida i en saga, hoppa i soffan, riva fram allt duplo och börja kasta det, springa runt i cirklar osv. Allt medan den besökande gör sitt bästa för att "leka" med honom. Till slut får jag gripa in och placera B framför tvn så att han ska varva ner lite och den besökande ska få andas lite. Det känns som att B får prestationsångest när någon kommer på besök och ska visa allt han har i ett rasande tempo och till slut övergår det i en frustration som kulminerar i slag, skallningar och att kasta saker. Detta beteende har lett till att jag alltid försöker tajma eventuella besök med att vi går ut. På så vis kan B få springa av sig lite innan vi går in och är därmed förhoppningsvis lite lugnare.
Jag vill alltså får tips på hur vi ska hantera B:s höga aktivitetsbehov bättre, hur vi ska hantera besök bättre och hur vi ska hantera hans frustration. Jag tjatar om "klappa fint" och avleder så gott jag kan, men det fungerar sådär. Ska jag plocka bort alla hans leksaker eftersom han inte är speciellt intresserad av dem? Eller finns det något annat knep att ta till?
Tack på förhand!
Älskade Benjamin 2011-04-27
Älskade lillasyster 2012-12-20
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Full fart...konstant

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi hade också fullt ös här tills sonen blev två år, sedan har han börjat leka mer koncentrerat under längre perioder. Personalen på hans dagis blir likväl förvånade när jag säger att han kan leka upp till en timme i ensamlek, sitta och bygga lego på sitt rum själv eller med sällskap och tittar gärna på tecknat så länge han får.

Jag tror att just ensamleken har haft stor betydelse för att lära honom att leka fokuserat. I sängen är han avskärmad och har bara det som finns till hands, max 5 saker började vi med och så moroten, mutan! Lite äpple eller torkad frukt är inte så dumt :D . Har B ensamlek? Annars tror jag det är läge att införa det, man kan börja med en kortare period och sedan öka upp tiden. jag hade nog också sållat i hans leksaker generellt och plockat fram vissa ibland för t.ex ensamlek eller andra aktiviteter. Har man för mycket att välja bland är det svårt att koncentrera sig ibland :wink: .

Sätt honom i arbete utomhus istället. Vi har inte så mycket social delaktighet inomhus hela tiden men sonen hjälper pappa i trädgården med att vattna, rensa ogräs, köra säckakära m.m. Han jobbar rejält och känner sig nöjd. Har ni ingen trädgård så hitta på projekt i parken så att han känner sig viktig och behövd. Säg t.ex att ni behöver hjälpa till att samla upp löven, plocka kastanjer så att tanterna inte ramlar och slår sig på dem o.s.v.

Angående besök så är det nog bra att vara ute först som ni gör. Vad händer om ni säger till den besökande att inte ge honom så mycket uppmärksamhet? Blir det mer frustration eller kan det bli lugnare sen? Genom att hänga med i hans flygande :wink: bekräftas ju hans beteende..

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Full fart...konstant

Inlägg av miniz »

Vad bra svar du fàtt av mamaA. :D

Jag ville bara nicka till allt egentligen.

Plus att det är busbra att plocka undan en (hel) del leksaker för en längre tid, sedan byter du och vips blir hela hans leksaksvärld ny, men ändà känd och kär!

Och att du använder en bestämd del av det till ensamleken och bara dà. Detta byts ut lite i taget, nästan hela tiden, att han har nàgra gamla samtidigt som nàgra spännande nya. Det är ocksà bra med saker som inte är leksaker, typ en fjärris (om han inte pillar av knapparna och äter dom :roll:) eller ficklampa.

Har han möjlighet för aktiv lek innomhus, klätterrep, stege, kuddhörna? Mina älskar att hoppa fràn vàningssängen ner i ett bassäng av kuddar, men sà kommer tràkiga mamman och avslutar leken för det är farligt... Men vi har andra möjligheter för aktiviteter, men inga sà roliga. :lol:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"