Jag får skäll för att jag hämtar tidigt :(

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Jag får skäll för att jag hämtar tidigt :(

Inlägg av Hatter »

Hej,

Det är så att jag är ensamstående mamma till en underbar flicka på 6 år. Hon kurades när hon var 3 månader gammal och har sovit superbra sedan dess. Jag har själv 5 syskon och vi är väldigt tajta, mycket för att mina föräldrar satsat hårt på "flockkänslan". Jag bor granne med mina föräldrar och två av mina syskon bor också i samma område. De träffar min dotter oftast varje dag.

Jag arbetar 80% så att dottern inte ska behöva gå så långa dagar i förskoleklassen. Min familj hjälper också till med hämtningarna så att det ska bli kortare dagar. För mig är det viktigt att dottern spenderar mycket tid med "flocken". Jag tycker det fungerar jättebra! Hon brukar hämtas klockan 15.

Hur som helst, nu har hennes lärare klagat på att jag hämtar henne för TIDIGT. De hade ett möte med mig där de sa att de tyckte att hon missade mycket genom att inte vara längre på fritids och att "allla andra" hämtades senare än 16. De sa att hon riskerade att "hamna utanför" om hon inte var lika mycket på fritids som de andra barnen.

Min dotter har många vänner, hon verkar lycklig och glad i skolan och det finns inga indikationer på att hon är "utanför". Jag blev lite shockad eftersom jag trodde att det var BRA att jag försökte hämta tidigt. Men nu får jag höra att det är dåligt. Hur hade ni bemött det hela?
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Jag får skäll för att jag hämtar tidigt :(

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag hade tänkt så här. Fritids är till som ersättning för att vara hemma NÄR DET INTE GÅR. Dvs man som förälder arbetar. Alltså är det nummer 2 så att säga. Det finns verkligen inget som säger att man måste gå där. Är man med i förskoleklassen så räcker det gott tycker jag. Och jag hade nog lagt fram det just så. Jag är glad att ajg har möjligheten att vara hemma med mitt barn och hon mår bra av det. så det så. Sen är det faktiskt de vuxnas jobb att se till att ingen blir utanför. Vår äldsta som går 15 h på dagis hede lite sånna problem när hon gick ner till 15 h då syskon kom. Men pedagogerna jobbar jättefint på att få de andra barnen att bjuda in henne till lek ( och andra som kommer "sent") och sen är de igång. Det har fungerat jättebra!

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Jag får skäll för att jag hämtar tidigt :(

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Bara för att visa en annan sida.

På min son skola (han går i 1:An) hämtas många barn runt 3 och efter 16 är nästan inga kvar. Jag hämtar säg mellan 15-16 varje dag. Ibland vill sonen ha med en kompis hem, då hämtar jag dem 15 så de hinner leka.

Så om man är orolig för den sociala samvaron skulle jag hellre ta med en kompis hem 1 dag i veckan och fortsätta hämta kl. 15 i alla fall. Du får ju bara jobba 80% tills barnet är 8 så passa på medans du kan och får vara med ditt barn! Varje dag är viktig.

Gör det du vet i ditt hjärta är bäst! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Jag får skäll för att jag hämtar tidigt :(

Inlägg av Alma »

Min son är 6 år, går i förskoleklass. Jag hämtar 12.30 varje dag, det ger en timme på fritids. Ibland leker vi ett par timmar till i omgivningarna utanför skolan med en klasskompis. Ibland träffar vi någon annan, och när vi åker direkt hem har vi alltid en massa projekt.

Livet pågår inte bara i skolan och på fritids eller andra organiserade gruppformer. Och våra barn behöver den tid med nära och kära som de kan få.

Jag skulle säga till fritids att jag är glad att de vill ha mitt barn där. Och sedan berätta vilken tid vi kommer för att hämta. Utan förklaring eller argumentation. Det är som förälder som man känner helheten i sitt barns liv och fritids är inte obligatoriskt. De är heller inte plikt att förklara eller argumentera med fritidspedagoger.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"