Hur bemöta gnällröst?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
AnnaXX
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:49

Hur bemöta gnällröst?

Inlägg av AnnaXX »

Hej min flicka som är fem har den senaste tiden börjat prata väldigt gnälligt, tacksam över tips hur vi kan bemöta detta.. Hon är mycket socialt delaktig och vi hjälps åt med det mesta här hemma. Vi brukar köra med att vi inte förstår vad hon säger när hon gnäller fram saker men eftersom hon är galet envis så kan detta spel ta väldigt lång tid... Försöker även med att avleda och med humor men tänker att det kanske blir inkonsekvent.. Tänker ibland att vi kanske borde välja våra strider och låta detta passera men känns inte heller bra. Tankar från någon?

Anna
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur bemöta gnällröst?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det finns lite olika bemötande till detta tycker jag.

:arrow: Man får faktiskt ont i öronen av gnäll, man måste prata med vanlig röst.

:arrow: Man hör så dåligt när det gnälls, kan du prata med "vanlig röst" tack.

:arrow: Om du skall gnälla så får du gå in på toaletten och gnälla.

:arrow: Humor, gnäll tillbaka i oändligt gnäll, lääänge.

Det viktiga tycker jag är att man faktiskt alltid visar en väg ut, vart får man gnälla? När får man gnälla? vad vill du ha istället? osv...Gnäll mår ingen människa bra av. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Hur bemöta gnällröst?

Inlägg av miniz »

Hej.

Gnällröst bemöter jag med att jag inte föstàr.
Man fàr (med vanlig vänlig röst) säga att man inte förstàr och att hon fàr prata med vanlig röst.
Det brukar ta ett par dagar sà sitter det, mer eller mindre. De slutar gnälla fortare varje gàng och pratar med vanlig röst. Det är bara att inte förstà, hur envis hon än är.

Mina gnäller ocksà om de är trötta eller hungriga, men man kan prata vanligt även dà. Gnället smyger sig pà utan att jag märker det och plötsligt är det gnäll runt fötterna hela tiden.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AnnaXX
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 30 okt 2008, 09:49

Re: Hur bemöta gnällröst?

Inlägg av AnnaXX »

Tack för era svar! Har försökt ett tag med uppmaningen "Prata med vanlig röst!" men sedan liksom missat att jag faktiskt inte heller FÖRSTÅR vad hon säger.. :oops: Klantigt och tack för påminnelse! Sedan har jag visst glömt bort också att man faktiskt måste få gnälla ibland om man nu hemskt gärna vill det men då får man göra det på anvisad plats. Funkar mycket bättre nu bara på ett par dagar.. :D
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur bemöta gnällröst?

Inlägg av TorsMamma »

:D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"