3,5års trotsig kille som precis blivit storebror - råd sökes

Samtalsforum med barnen i fokus
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3,5års trotsig kille som precis blivit storebror - råd s

Inlägg av Tin »

Oj hej, känns det bekant eller, jajamensan.

Min stora tjej har varit blöjfri ett år nu (!) dagtid och hon kämpar fortfarande en aning med toalettrutiner. Det är så roligt ute i världen att avbryta för att gå på toa är ju bara trist. Så hon håller sig tills det läcker.

Lösningen för oss, förutom tålamod ;) har varit att:

1. Köra på rutiner (kissa före lunch, kissa innan vi åker i bilen) etc etc och då kissar ALLA i huset, annars blir det som om vi ger order till henne om hur hon ska göra och det är hon "för stor för" och då väcks också trots björnen. Och fair enough känner jag, hon vet hur man går på toa, och vet när hon är kissnödig det sista hon vill ha är en överkoncentrerad mamma som tjatar om kissande hela tiden. (alltså jag) ;) Då tänker hon ju absolut inte gå och kissa - om mamma vill det!!! Det får inte bli maktkamp. Men jag har gått många gånger och "låtsat kissat" bara för att ALLA kissar innan vi går ut i trädgården eller vad det nu är man hittar på för aktivitet.

2. Om det blir en olycka i byxan så får de sköta det hela själv. Inget anklagande från mamma, heller ingen curling. Byxorna får tas av själv, in med dom i tvättmaskinen, ladda gärna en maskin (liten alltså) när ni ändå håller på, det ska hängas upp, vikas läggas in i lådan, nya byxor ska på. Allt ska göras av liten och inte mamma. Inte som straff, det får inte vara viktigt för mamma som sagt utan helt enkelt för att kissiga byxor måste tvättas punkt slut. Så smarta små 3-4 åringar tycker antingen att det är värt det, tvätta är jättekul, eller äsch jag går på toa för jag vill inte tvätta.

kram Tin :heart:

Och vilka underbara ord från Clara Cecilia, ta det verkligen till dig (som du ju verkar ha gjort). För endast genom självreflektion och öppet sinne kan man ändra och förbättra och skapa den värld man vill vara i. Jag blev lite tagen själv av hennes fina ord, och framför allt inspirerad. Mer kärlek till folket.
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 3,5års trotsig kille som precis blivit storebror - råd s

Inlägg av lumima »

Hej,
SaraMilana skrev:Hej!

Kanske att han inte hinner känna efter själv när andra gör det åt honom så pass ofta? Läs mina tankar på lite samma tema: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=50494

:heart:
Ja, det kanske stämmer bra... :oops:

Har försökt låta bli att "lägga oss i" och det har börjat ge sig lite så smått.... Han har faktiskt gått några gånger och kissat själv utan att vi har sagt till honom, när han går och tvättar händerna efter maten. Så baby-steps, baby-steps-.... :)

kram :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 3,5års trotsig kille som precis blivit storebror - råd s

Inlägg av lumima »

Hej Tin, :)
Tin skrev:Oj hej, känns det bekant eller, jajamensan.

Min stora tjej har varit blöjfri ett år nu (!) dagtid och hon kämpar fortfarande en aning med toalettrutiner. Det är så roligt ute i världen att avbryta för att gå på toa är ju bara trist. Så hon håller sig tills det läcker.

Lösningen för oss, förutom tålamod ;) har varit att:

1. Köra på rutiner (kissa före lunch, kissa innan vi åker i bilen) etc etc och då kissar ALLA i huset, annars blir det som om vi ger order till henne om hur hon ska göra och det är hon "för stor för" och då väcks också trots björnen. Och fair enough känner jag, hon vet hur man går på toa, och vet när hon är kissnödig det sista hon vill ha är en överkoncentrerad mamma som tjatar om kissande hela tiden. (alltså jag) ;) Då tänker hon ju absolut inte gå och kissa - om mamma vill det!!! Det får inte bli maktkamp. Men jag har gått många gånger och "låtsat kissat" bara för att ALLA kissar innan vi går ut i trädgården eller vad det nu är man hittar på för aktivitet.

2. Om det blir en olycka i byxan så får de sköta det hela själv. Inget anklagande från mamma, heller ingen curling. Byxorna får tas av själv, in med dom i tvättmaskinen, ladda gärna en maskin (liten alltså) när ni ändå håller på, det ska hängas upp, vikas läggas in i lådan, nya byxor ska på. Allt ska göras av liten och inte mamma. Inte som straff, det får inte vara viktigt för mamma som sagt utan helt enkelt för att kissiga byxor måste tvättas punkt slut. Så smarta små 3-4 åringar tycker antingen att det är värt det, tvätta är jättekul, eller äsch jag går på toa för jag vill inte tvätta.

kram Tin :heart:

Och vilka underbara ord från Clara Cecilia, ta det verkligen till dig (som du ju verkar ha gjort). För endast genom självreflektion och öppet sinne kan man ändra och förbättra och skapa den värld man vill vara i. Jag blev lite tagen själv av hennes fina ord, och framför allt inspirerad. Mer kärlek till folket.
Tack för dina fina råd! =D>

Vi har tagit till oss och backat lite, och tjatar inte på honom om att gå på toa så mycket nu... :oops:
Det har gett lite resultat, han har gått några gånger helt själv när han ändå skulle in på toan och en gång sa han till att han behövde kissa och då sprang han i full speed in och kissade mycket. Så hoppas att det vänder lite nu!

Men han har tydligen väldigt lätt för att hålla sig länge, länge, han har inte kissat ner sig någon gång alls på väldigt väldigt länge, minns faktiskt inte ens när det var sist.....

Så hoppas det vänder nu! :)

Kram så länge! :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: 3,5års trotsig kille som precis blivit storebror - råd s

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej igen!
Jag är så nyfiken på hur det går för er och hur ni löst saker?
Hör av dig!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 3,5års trotsig kille som precis blivit storebror - råd s

Inlägg av lumima »

Hej igen,

Kul att du frågar Clara Cecilia :)

ja, du.. hur har det gått..?
Min mamma har varit här nu i två veckor och hjälpt till hemma och det har varit underbart! Storebror har fått mycket uppmärksamhet av henne och jag har fått chansen att backa extra mycket.

Det har väl gått upp och ner. Han har lugnat sig lite och har inte lika många utbrott längre och jag har också lugnat mig och är inte på honom lika mycket, så det är bra.
Men det är inte än "bra" och det är mycket trots och diskussioner hemma.
Jag har dock inte än enda gång använt mig av 1-2-3 metoden och det känner jag mig stolt över! :)

Hans toabesök går också sådär, han har vissa rutiner och går på toa då, men oftast så håller han sig väldigt länge och till slut måste jag få honom att gå på toa innan något händer...

Så jag tar en dag i taget och försöker ladda om när jag får hjälp hemma och låta honom bli stor och ta "egna beslut" men leda honom så det går åt rätt håll.
Wish me good luck :):)

Hörs sen! Kram :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"