En femåring som vaknar tidigt

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

En femåring som vaknar tidigt

Inlägg av Rosine »

Vår femåriga son vaknar regelbunden 45 till 60 minuter förre det är morgon. Han går och kissar eller bajsar och går numera jätte motvilligt tillbaka till sängen, särskilt när jag är uppe. Men jag måste gå upp tidigare än barnen. Han somnar inte om och de senaste dagarna har han tjutit en hel del. Har ni några tipps på vad jag kan göra för att förmedla till honom att man ligger tyst i sängen tills det är morgon? Vi har haft väckarklocka sedan länge. Han har 12 timmars natt på schema. Och när han vaknar så pass tidigt säger han redan vid tandborstningen efter frukosten att han är trött. Han behöver alltså sömnen. Vad kan vi göra?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En femåring som vaknar tidigt

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Se till att dörren är helt stängd att det verkligen är kolsvart i rummet är mina hetaste tips.

Sen är det väckarklockan som ringer in morgonen, inte han. Det är frågor som alla andra även i påståendets form. Så svaret är detsamma. Min son fyller 7 på onsdag nästa vecka och han har nu fått 11,5 timmars natt men sover sällan mer än 10-10,5. Men man får snällt ligga i sängen tills klockan ringer.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: En femåring som vaknar tidigt

Inlägg av Rosine »

Tack för tippsen! Nu går det bättre. Vi har alltid haft dörren en bit öppen, inte minst för att låta luft circulera. Men nu har vi mörkläggt även i korridorren och andra rum, så det är ganska mörkt nu utanför barnens sovrum och det gör att sonen sover längre.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En femåring som vaknar tidigt

Inlägg av TorsMamma »

:D =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"