Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av smamma »

Hej!
Jag har lite funderingar kring att dela rum och ensamleken. :)

Storasyster är 2½år, kurad och säker sovare på 12 timmar i eget rum. Hon har numera vanlig barnsäng och det har funkat bra. Däremot har hon nu haft en lång paus i ensamleken, den lämnade bort i samband att vi flyttade henne ur spjälsängen i vanlig.

Lillasyster snart 4mån sover tillsvidare i vagn och äter en gång om natten. För tillfället är vi i ett litet vagningsträsk, men så fort vi fått bukt på det och så småning om kurat bort nattmålet så hon också sover sina 12 timmar i ett är det meningen att hon ska flytta i spjälsäng i eget rum.

:?:
Jag skulle väldigt gärna lägga dessa syskon i samma rum och undrar om någon har praktiska råd kring detta?? Eller borde jag lägga lillasyster i eget rum till en början?
Nu skulle jag gärna införa ensamleken för båda, men hur gör jag det rent praktiskt? kan de ha ensamlek i samma rum då? Eller kanske storasyster borde ha en lekhörna i vardagsrummet då medans lillasyster har sin ensamlek i fred i spjälsängen?
Alla syskon tips här är hjärtligt välkomna! :)
För övrigt har jag börjat inkludera storasyster mera i hemmets sysslor och i skötsel av lillasyster med super bra resultat! Storasyster är nöjdare och tar inte längre ut någon frustration på lillasyster utan hjälper henne gärna :heart:

Tacksam för svar :heart:
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av mari »

Grattis till fina lilla familjen och strukturen.

Om ensamleken. Hade båda haft spjälsäng hade de kunnat ha den i samma rum. Nu tror jag att det är bättre att ha den på olika ställen. Annars kanske det inte blir ensamlek.
Storasyster måste ju dessutom vänjas in i den så de vänjs nog in bäst på varsitt håll.

Jag ser dock inga problem med att de delar rum när lillasyster sover hela nätter. Syskon har glädje av att dela rum hela uppväxten.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Mina små (numer 5 och 3,5 stora) flyttade ihop när lillasyster blivit 5 månader. Vi hade tänkt vänta lite till men storebrorsan ville bestämt ha in henne i "Barnens Rum" och så fick det bli. Båda sov om möjligt ännu bättre efter det.

Ett tips!
:arrow: Anordna ett Flytta ihopkalas! Ballonger, något gott att äta och dricka, varsin likadan syskonpresent (mina fick goseorangutanger) och gärna ett högtidligt tal från föräldrarna om att vara syskon och att ta hand om varandra. Bär in spjälsäng och bädda tillsammans och beundra sen vilket mysigt rum dom har Ihop.

Vad gäller ensamlek lyckades jag lysande med nummer ett men sämre med nr 2. Men i gengäld är hon numer minst lika bra som sin storebror att sysselsätta sig och försjunka i fantasilekar. Spjälsäng är dock att föredra, annars olika rum.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av videunge »

Hej

Flyttihopkalas är en toppenide. Det hade vi både när vi flyttade ihop storasyster och lillebror samt när småkillarna flyttade ihop. Vi hjälptes åt att bädda och göra fint och åt god middag tillsammans på kvällen. Man måste ju provligga med så klart. Ihopflyttningarna går som en dans! En liten kul parentes var när jag flyttade ihop småkillnarna i samma rum och i samma veva kurade bort nattmålet . ( lite udda men har man en ss så.) När jag var inne och vagnade så vaknade storebror till lite, lyfte huvudet och mumlade "mamma vagna..." och somnade sött igen. :lol: Vad jag vill komma till är att jag bara har positivt att säga om att dela rum. Mysigt är det!. :D

vad gäller ensamlek har jag för mig att Anna säger att man kan ha två små med ensamlek i samma rum förutsatt att de inte ser varandra. :wink: Jag har alltid delat på de små. Tycker att det låter bra med en i vardagsrummet och en i sovrummet. :thumbsup:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av smamma »

Men vilka toppen svar, tusen tack!!! :heart:
Nu är jag så peppad att flytta dem ilag :)
Jag har varit lite orolig över att om de kommer att väcka varandra eller bli störda av den andras ljud. Men det verkar som om de flesta inte haft sådana problem? skönt!!
För tillfället stiger lillasyster upp en timme tidigare på morgonen och likaså lägger sig en timme tidigare än storesyster (båda har tolv timmars nätter) men jag antar att det bästa vore kanske att synkka glad morgon och god natt till samma tid för båda?
Och ihopflyttnings kalaset var ju en super ide'! Det ska vi absolut ha, tack :)

Kram!
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av Sarisparis »

Instämmer med övriga - att dela rum is the shit. :heart:

En anekdot bara, för tillfället bor vi i alla fem i en liten etta på 40 m2 i vårt nya hus källare (vi renoverar intensivt allihopa så att vi ska kunna flytta upp i huset innan vintern :mrgreen: =D> ). Utöver kök och badrum finns alltså ett rum där vi trängt in sovplatser till alla fem, matplats, kontor, lekhörna och vardagsrum. Plus garderober och sånt annat nödvändigt. Barnens sängar är längst in i det ganska avlånga rummet och vi har monterat upp rullgardiner (som inte släpper igenom ljus, från ikea) i taket så att vi kan skärma av deras sovplatser när det är vila och kväll. Ytterdörren har ett stort fönster som släpper in ljus så där har vi satt upp aluminiumfolie (som verkligen är the shit för mörkläggning 8) ). Första veckan var det väldigt kul att titta ut genom gardinen och det tog ett tag att komma i ro på kvällen. Men nu är vi tillbaka i våra vanliga vanor och maken och jag kan käka middag i lugn och ro 2 meter från deras sängar, titta på tv osv utan att de stör. Alla vet ju att på natten sover man och har man blivit busad i säng och fått godnattkram då är det natt. :wink:

Så tålamod vid förändring, en övertygelse om att det kommer att bli kanon (vilken TUR att det finns syskon att dela rum med :heart:) och en allmänt glad och avslappnad stämning är viktiga delar i receptet på goda nätter.

Ha så kul på inflyttningsfesten. :D

:heart:
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av smamma »

Hur verktygade ni den mindre av syskonen när de flyttades ihop?

Lillasyster har hittills vagnats men det funkar ju inte då längre när det blir spjälsäng som gäller.
buffa eller ramsa?

:)
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Syskon 2½år och 4mån - dela rum?

Inlägg av videunge »

Hej :D

När mellanbror flyttade in till storasyster så sov han redan innan i spjälis så han blev buffas om ngt hände....vilket det för det mesta inte gjorde, det var ju natt :roll: :lol: minstingen flyttades faktiskt in med vagn tills han satte hela nätter ett tag. Sen blev det spjälis men då sov han redan sina nätter och behövde ramsa bara. Om jag fårstår er rätt så tänker ni kura lillan först och sen flytta ihop dem? I så fall så jobbar man ju in ramsan och sen är det ju den som gör jobbet. :D ( och attityden förstås :wink: :mrgreen: )

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"