Lite pepp tack ;)

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Lite pepp tack ;)

Inlägg av Tin »

Här hemma har jag två underbara små flickor 3,5 och 9 månader.
De är redan bästisar och delar allt, mackor, gosedjur, morgongröt, kläder (japp). Syskonkärleken frodas.

Så de är harmoniska - det är jag som behöver lite pepp för min 9 månaders har just nu:
- åttamånadersångest
- tandsprickning
- vändningscirkus
- täppt näsa
- lära sig gå frustration
Allt på en gång!!!! Mao är det en väldig massa skrik och hoppa upp och ner i ilska, darr på läppen, sitta i mammas armar, vakna om natten etc etc på minstingen.

Jag vet att det är övergående, och om man ser på det på den ljusa sidan så om allt kommer på en gång är man ju av med det sen. :)

Jag vill bara ha liten pepp, och en och annan cyberkram. :)

Tin

Som också skickar en hälsning från vackra Nya Zeeland, här är sommaren på väg...... trädgårdslandet frodas, snacka om att vi har mycket social delaktighet ute i trädgården när det växer året runt. Idag ska vi plantera potatis så vi har färsk potatis till jul barbeque.
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Lite pepp tack ;)

Inlägg av SusanD »

Hej,

här kommer massor av pepp!!! :)

Bara att bo på Nya Zeeland låter ju fantastiskt, sätta potatis så den är klar till jul, fantastiskt.

Men det är mindre fantastiskt de tider när småttingar ska bli stora och livet är så omvälvande att det blir jobbigt att hantera.

Jag har genom tiden med våra barn haft två strategier för dessa perioder: 1) Skala av alla krav - vilket innebär att jag inte behöver sätta alla måsten som städning och disk och tvätt i första hand. Jag gör det som är livsnödvändigt och då med hjälp av småttingen som kan så mkt mer än man tror. Sortera tvätt, lägga in tvätt i tvättmaskinen och få trycka på startknappen har varit en favoritsyssla. Då har jag kunnat sitta på en pall i badrummet och vilat, låtit arbete tagit TID, den tid som behövts.
2) Egen tid- för mig själv alltså, jag har veta när jag får ha tid för mig själv, ut och springa, ut och träna hunden, shoppa. Så luckor i tillvaron där jag kunna vara med mig själv eller någon vän för att andas, för att orka hålla mig lugn och stabil när barnens liv svajat. För mig har det räckt med att veta att i morgon kväll ska jag kunna ta mig ut och springa, då har jag kunnat hantera vingliga barn mycket bättre.

Och som du säger så kommer det gå över och du kommer bara minnas det som var roligt även under dessa svajiga perioder.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Lite pepp tack ;)

Inlägg av SusanD »

Glömde en sak och det handlar om konflikter med 3,5 åriga tjejer. Många av mina vänner har stora, jättestora, konflikter krig påklädning och det ska tas fram en massa strategier för att få på ungen ifråga de rätta kläderna på morgonen.

Här har jag helt lagt bort allt bråk om kläder och barnen har alltid fått klä sig själva på morgonen. Vilket ibland lett till ganska spännande outfits men det enda kravet jag haft har varit att trosor ska man ha på sig. Sen om vi ska iväg på något så har jag alltid stoppat ner extrakläder i väskan ifall barnet ifråga skulle frysa, vilken man kan göra när man har shorts på sig och det bara är några plusgrader ute.

Välj konflikter som känns viktiga med storasyster och låt henne vara väldigt delaktig i lillasyster så har du mkt hjälp där. Fråga storasyster vad ni kan göra när lillasyster blir gnällig så får du säkerligen en massa härliga förslag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lite pepp tack ;)

Inlägg av Tin »

Hej Susan, vilken skönt svar.

Jag är jättebra på 1:an och sämre på 2an. Verkligen men det är klart att det spelar roll att jag får lite andrum också. Ska genast åtgärdas, mer egentid till mig.

Vad kul förresten att du också struntar i vad din 3,5 åring har på sig. Jag kör precis samma här, på förskolan säger de att det är lika spännande att se vad lilla O har på sig varje dag. Hennes grej länge nu har varit att ha olika skor, typ en gummistövel och en sandal. Tja varför inte. Och nu denna vecka även olika strumpor. Garv. Jag säger ingenting, möjligtvis en liten "Åh vad fint." Sen packar jag ner en extra tröja eller vad det nu kan behövas pga av vädret åsså åker vi, ibland har jag då tillfölje spindelmannen med kjol, tiara och i olika skor. Alltid glädjer det nån tänker jag, framför allt mig. :D

Jag ska även anamma att fråga henne mer hur vi kan underlätta för lillasyster när hon är gnällig.

Kram och tack för peppet.

Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Lite pepp tack ;)

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

Ja skärpning på punkt nr 2, egentid. Det är viktigt! Och det handlar ju inte om att vi inte vill va mer våra barn eller att vi är en dålig mamma. Nej det handlar om att tanka energi, lust och glädje från andra håll, vi behöver det med, mer än vi tror skulle jag säga.

Mika gick till dagis idag iförd lila ribbstickade underställsbyxor, t-shirt och en rosa, alldeles för stor, kofta, ena strumpan var Linus och den andra hennes egen, helt olika färg men så vackert ändå. På Mikas dagis är de också roade av att se vad hon har på sig varje morgon när hon kommer dit. Själv fnissar jag oftast inombords men beundrar alltid hennes klädsel som faktiskt är fin i sin variationsrikedom.

Just nu önskar jag att jag var där du var för här där jag är börjar det bli kallt, riktigt kallt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Lite pepp tack ;)

Inlägg av Dumlekolan »

Hej Tin!


Här kommer en gotlandskram o massor av hälsningar! Avundas er som har sommaren framför er. Här på ön är det snorkallt. Hu.


Åååå, massor av egentid, mer av sånt. Boosta för dej själv, ladda batterierna, så att du har kraft o ork. Träna vilket hela kroppen o knoppen mår toppen av, det är lätt hänt att bli sittande, men försök att promenera själv, kanske simma, hitta nåt du gillar. Träffa vänner, läsa böcker, vara kreativ, gör collage, gör egna halsband, möblera om...brainstorma - vad mår du bra av, skriv en lista! Lyssna mer på härlig musik! Dansa själv, med barnen, ha kuddkrig, pussas o kramas, läs böcker med varann, ut i naturen med picknick, komma hemifrån ibland! Att vara ute tycker jag är underbart, kan andas mkt friare o känner att hela jag blir lättare!

Var snäll mot dej själv. Unna dej nåt fint, vid tillfälle, måla naglarna, lägg en ansiktsmask, fina blommor. Lite lyx i vardagen skadar aldrig!

/Linda :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"