En riktig gnällkärring ...

Samtalsforum med barnen i fokus
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: En riktig gnällkärring ...

Inlägg av Sarisparis »

knyttet skrev:Wow va bra sagt Miniz!!
Ja, instämmer till fullo!
miniz skrev:Ja, men precis! Det Anna säger om att tala med barnen som kollegor, det kan làta lite konstigt, men till kollegor talar man vänligt, sakligt och lugnt. Om en kollega spiller ut kaffet du just tänkt dricka, suckar du ju inte högt och ber honom torka upp. Du säger iställey oj, vad tokigt det kan bli. Ville du ocksà ha kaffe, vi fixar nytt. Typ.

Jag brukar ocksà tänka pà mina barn som andras barn.
Hur pratar jag med andras barn?
Om de inte vill städa efter sig, berättar jag sakligt och lugnt hur det gàr till här hos oss.
Ja, men precis, säger jag med. :lol: Ibland har det slagit mig hur mycket mindre konflikter vi har här hemma när barnen har kompisar på besök och jag har kommit fram till att den stora skillnaden är att JAG behåller lugnet, coûte que coûte ("kosta vad det kosta vill", säger man nog på svenska kom jag precis på :lol: ). Och det gör underverk. :shock:

Jag kommer inte ihåg i vilken gammal tråd det stod, men någonstans här på forumet står det om det magiska i att behandla sin fjortonåring som en utbytesstudent. Det tyckte jag lät lite intressant (och konstigt) när jag läste det för några år sedan, men jag tror att jag precis kommit en bra bit på vägen mot förståelsen. :lol:
knyttet skrev:Nu tycker jag att jag börjar fa lite koll igen och vipps sa lâttar trycket hos barnen ocksa, precis som hos dig Sarisparis. Tur att vi har barnen som far oss att tvinga oss in i bättre faser i livet hela tiden.
Så skönt att få ventilera sånt här med folk som fattar. När jag försöker prata med kompisar häromkring får jag oftast till svar saker i stil med "men var inte så hård mot dig själv, trotsungar/sexåringar/barn ÄR jobbiga, det är helt normaaaalt att du blir arg och det är bara braaaa att du sätter ner foten Ordentligt". Vilket ju inte är helt och hållet osant alla dagar, men verkligen långt ifrån det förhållningssätt jag strävar efter.

tack båda två :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: En riktig gnällkärring ...

Inlägg av Ylvispylvis »

Alltså! Den här tråden!! :heart: :heart: :heart:

Känner verkligen igen mig i massor! Har ju också två pojkar så jag bävar lite inför varje ny fas...Men den här tråden ska jag ha med mig som stöd!!

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: En riktig gnällkärring ...

Inlägg av Sarisparis »

Åh :D Tack Ylvispylvis, den hade jag glömt! Vad roligt att läsa den igen, tack för att du puttade upp den!

Gnällkärringen är fortfarande inte helt puts väck, men jag försöker hålla irritationen stången och antingen vara Arg eller Okej (skulle jag sikta på genomgående Glad&Nöjd skulle jag nog mest vara Irriterad&Frustrerad).

Nu har det ju gått några år, så jag kan ju bara säga att det där med Social Delaktighet verkligen är grejen. Det händer i perioder att jag inte orkar styra upp/följa upp, men det är Alltid En Dålig Idé för man blir bara tröttare av att göra allting själv (och gå och puttra om hur jobbigt det är att ingen gör någonting :oops: ). Kör man med rutiner så blir det en självklarhet också för barnen. Däremot tycker jag att det är En Mycket Bra Idé med att vara väldigt flexibel. Vi har ett veckoschema (mat och städ) som vi gjort tillsammans utifrån allas önskemål, men byter hejvilt dagar och sysslor utifrån lust och humör. Bara det blir gjort!

Kan ju inte säga att vi allt alltid rullar på som en dans, men när jag läser tråden känns det som att vi kommit långt. Och som Inger sa, att ta tillvara varje barns talang är verkligen en nyckel! Hade aldrig kunnat ana att jag skulle få en egen sushimästare (min äldste, fyller tio i år, är ett proffs på att rulla maki) och en egen trädgårdsmästare (min sjuåring har just lärt sig att köra gräsklipparen själv) :thumbsup:

Det är lätt att lägga Barnaboken åt sidan när man kommit ur trotsen och saker och ting börjar flyta lite mer, men gör inte det! Finns så mycket mellan raderna och man läser annorlunda med tiden.

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"