Vad hände med vår glada lätta mysiga ettåring??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Vad hände med vår glada lätta mysiga ettåring??

Inlägg av Majken03 »

Hjälp!! Nåt händer med vår ettåring! Hon har alltid varit lätt, nöjd, glad, ja ni vet allt som säkert nästan alla standardmodellade barn är :). Hon kan leka själv på golvet, vare sig man är i samma rum eller i nåt annat rum.

Men nu, sen en vecka tillbaka så är det som att nån har bytt ut vår nöjda glada tjej till ett litet gnälligt minimonster! Är det en ettårsfas som alla går igenom?

Hon är nöjd i typ 5 minuter. Spelar ingen roll hur mkt hon sovit. Hon kan inte va själv i ett rum, kryper efter en i 180 så fort man tar ett steg. Förut har hon även kunnat leka på golvet o man sitter i soffan, men nu vill hon vara upp i soffan och där ska hon dra ner tavlorna, blommorna i fönstret o sånna hyss. Och förut om hon inte fick som hon ville så. spelade det inte så stor roll, eller så kunde man avleda med en sång lr leksak. Men nu blir hon helt arg o skrikgråter när hon ex inte får dra ner duken från köksbordet. När vi är ute kryper/går hon iväg, och kommer inte tillbaka om man ropar, lockar. Och ska man hämta henne blir hon hysterisk o vill inte bli buren! Hon vill helt plötsligt inte klä på sig heller o stretar emot. Det har hon aldrig gjort förut.

Jag börjar jobba nästa vecka och har verkligen ångest för att min sambo ska orka med henne hela dagarna. Hur ska vi jobba oss ur den här perioden på bästa sätt?
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vad hände med vår glada lätta mysiga ettåring??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu när lilltjejen är ett år så är det bäst om du skriver på barnafostran, kan någon snäll admin kanske flytta tråden dit :wink: :?:

Jag skulle nog säga att ni har tur som fått ha det så lugnt i ett helt år :wink: . Liten bli stor och provar vad som går att göra och inte. Sådana här perioder återkommer hela tiden, förtrots kan man säga. Jag har själv en tråd på barnafostran, Förtrotsaren med MÅNGA frågor, där kan du ta del av en del av de fina tips jag fick.

Det jag tog till mig mest är att välja mina strider. Vissa punkter backar jag inte på såsom mat, sömn, tandborstning och att man inte får dra ner och förstöra. Sen om sonen vill bestämma vilken vällingflaska han vill ha går det bra, men man får ändra sig en gång, inte tio ... :wink:

Det där med att komma tillbaka när man är ute går i vågor för oss men man får helt enkelt springa och hämta. Med lite humor brukar man kunna avleda situationen lite. Lyft upp och snurra runt etc.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vad hände med vår glada lätta mysiga ettåring??

Inlägg av miniz »

Hej!

Ettàringar är energiklumpar som behöver fà använda sin energi.

:arrow: Ta bort alla dukar och tavlor och allt annat som är nej.
Efter ett àr eller sà sà kan du ta fram det igen. Om du dà inte gör som jag och fàr barn hela tiden :D . Här har vi haft blom-duk-tavle-glas och prydnadsfritt i nio àr. Tràkigt, ja kanske men man vänjer sig och slipper sà mycket tjafs.

:arrow: Utevistelse. Mycket och fritt! Uppfärd, krypa, klättra och àla.

:arrow: Social delaktighet! Ettàringar kan användas till mycket. T.ex dra ut alla kläderna ur tvättmaskinen. Om du behöver tips pà vad ni kan arbeta med finns det mànga fina tràdar om det. Det är bara att fràga (eller leta). Ge henne spännande saker att upptäcka. En kökslàda med trygga saker, kokta makaroner medan ni jobbar i köket.

:arrow: Den tomma tiden. När hon kommer och vill klänga, sätt dig och var tillgänglig. Hon kommer efter inte sà länge fàtt nog och gàr vidare pà upptäcktsfärd, tavlor, dukar och annat kul :wink:

](*,) \:D/ :roll: dessa gubbar är fràn max 5 àr!

Àterkom gärna med funderingar kring detta sà bollar vi vidare.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vad hände med vår glada lätta mysiga ettåring??

Inlägg av miniz »

miniz skrev: ](*,) \:D/ :roll: dessa gubbar är fràn max 5 àr!
Haha, jag menade att min pojke som heter Max ville skicka dessa gubbar...

Och kom till att tänka pà
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18665

som är vàra favoriter, där hittar du ett par tràdar om frustrerade ettàringar. Kanske hittar du nàgot nyttigt där.

En till kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"