Ställer sig i stolen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Ställer sig i stolen

Inlägg av Sigyn »

Min stora tvååring har börjat bli lite trotsig.
Jg tycker jag hanterar det bra men vi har ett återkommande problem som vi inte lyckas bli av med och nån kanske har ett vinnande koncept :)
Straxt innan lillasyster anlände för ca 5 månader sedan lärde han sig att klättra ur bygeln på tripptrappstolen som han sitter i när vi äter. Att ställa sig i stolen vid varje måltid känns ju inte helt hållbart, bara trotsigt och läskigt eftersom man kan ramla. Det vi gjorde då var att ta bort bygeln för jag tänkte att det kanske inte är lika kul då. Men han fortsatte så då bytte vi under en ganska lång tid till ikeastolen igen med knäppe så att han inte kunde ställa sig och "eliminerade" problemet. Eftersom lillasyster va så liten orkade vi inte ta tag i det så att säga. Nu har han suttit i sin stol en längre tid, säkert två månader. Han ställer sig ju inte varje gång han äter men det händer fortfarande ofta och de strategier vi använder fungerar inte så jag undrar om någon, så att säga har något smart sätt som gör att han slutar? Det är uppenbart att han bara vill ha uppmärksamhet.
Vi har provat att ignorera honom men det är ju rött läskigt eftersom han kan ju ramla. Annars säger vi åt honom att sätta sig och gör han inte det säger vi att han ätit klart och lyfter ner honom, men det tycker han bara är kul. Inte stor i maten är han sp han bryr sig typ inte.
Några förslag?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Ställer sig i stolen

Inlägg av annawahlgren »

empinane skrev:Det är uppenbart att han bara vill ha uppmärksamhet.
:D Nåja... Underhållning får han ju i alla fall :wink: :lol: Och det är väl kanske inte på sin plats just vid matbordet, där man är för att äta.

Så blås honom på den i lugn och ro, är mitt förslag.

Koordinera matintaget så att du/ni också äter, när han gör det. Sitt bredvid honom och ät, och låt honom äta (själv) utan att ge honom den där - hm - uppmärksamheten :roll: Prata gärna högt om hur god maten är och gör mumsljud och koncentrera dig / er på det egna njutningsfyllda ätandet. Om och när han sedan reser sig upp - och det är en konst alla tvååringar ägnar sig åt, Balanskonsten :!: - vilket du/ni då observerar i ögonvrån, skicka bara ut en hand och håll hans ena lilla hand med den (på ett vis så att HAN inte kan släppa, det är en teknikfråga). Och låt honom stå tills han tröttnar. Hållen i handen kan han inte ramla. I alla fall inte så det stör.

Ät vidare själv/a (ja, med ena handen då) som om ingenting hänt - och det har det ju inte heller, strängt taget, annat än att han ställt sig upp så att HAN inte kan äta. Tråkigt för honom, men han tröttnar, tro mig :P

Låt honom stå tills han tröttnar och upprepa så länge och så många gånger det behövs. Utan kommentarer, givetvis utan förebråelser / förmaningar - ingen idé att försöka "uppfostra" en tvååring - och utan - hm - uppmärksamhet = underhållning från er sida :-({|=

Se till att tacka för maten glatt och ordentligt, med handen, å hans vägnar sedan. När måltiden är slut, dvs när NI är klara.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Ställer sig i stolen

Inlägg av Sigyn »

:D tack :D
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Ställer sig i stolen

Inlägg av annawahlgren »

:heart:

Rapport sedan, kanske :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Ställer sig i stolen

Inlägg av Sigyn »

Komma skall :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Ställer sig i stolen

Inlägg av Sigyn »

Följdfrågor

Vad gör jag om han kliver upp på bordet och vandrar omkring?
O han kliver upp på bordet för att sedan försöka sätta sig i pappas knä? (Detta vill han göra eftersom lilla syster fått sitta mkt i mitt knä, dock nu börjar hon få sitta i sin stol istället)
Om han frågar och säger en massa under tiden han står? (Då har jag ignorerat honom tills han satt sig igen och då svarat honom)

:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Ställer sig i stolen

Inlägg av annawahlgren »

empinane skrev: Vad gör jag om han kliver upp på bordet och vandrar omkring?
Svårt för honom att vandra omkring om du håller honom i handen när han reser sig. I s k nödfall kan man alltid - samtidigt smo man tar lilla handen i den sortens grepp jag försökte beskriva ovan - flytta ut stolen en bit från bordet, där den får stå under balanserandet. När han satt sig igen flyttar man den fram till bordet/maten igen.
empinane skrev:Om han frågar och säger en massa under tiden han står? (Då har jag ignorerat honom tills han satt sig igen och då svarat honom)
Svara utan vrålkoncentration - utan att titta på honom, alltså. Du äter ju. Du kan gärna svara modell goddag-yxskaft d v s prata om Ämnet, som är Maten och Måltiden.

Det där med att ignorera har jag aldrig förstått mig på :roll: Resultatet av den sortens "uppfostran" brukar bli att små barn i stället skriker sig fram genom tillvaron, begripligt nog, eftersom de inte hörs eller märks när de pratar normalt. Tydligen :shock:


:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"