Amning och 8 månadersångest

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Amning och 8 månadersångest

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det har i dagarna dykt upp lite funderingar som jag tänkte be om hjälp med. Lite bakgrund, Theo är lite drygt 7,5 mån och är sm:ad från start. Han sover som en liten klocka och äter enligt klockan om än lite snålt tilltagna portioner enligt mig, men den vargen har jag skjutit och ringlar över lite extra matfett och njuter att se hans livsglädje och aptit på livet. En stor skopa utforskare och en tydlig muskelbyggare som ålar, kryper, sitter och ställer sig mot saker och har bara målet framför ögonen, framåt i utvecklingen!

Om än lite tidigt så har han senaste veckan visat tydligt tecken på 8- månadersångest och har i samband med det blivit mammig, tittar han argt på pappa och tittar pappa tillbaka så brister han ut i gråt. Jag har tecknat till honom sedan han var kring 4 månader och han har nu börjat teckna några tecken och studerar noga när jag tecknar. Ett tecken han använder är "amma" och det är här min fråga kommer.

Theo har alltid ammat i samband med alla måltider och inte visat några som helst tecken på att vilja amma mellan måltiderna men nu helt plötsligt ålar han fram till mig och tecknar "amma" och frågar jag då, jaha vill du amma? och tecknar tillbaka, då firar han av världens leende. Som idag har det varit flera gånger mellan måltiderna och då har han fått komma till bröstet men jag är inte helt säker på vad det här står för?

Är det för att det är roligt att kunna kommunicera om vad man vill ha, när man lärt sig teckna?
Behöver han den extra närhetensom amning ger iom 8-månaders ångesten?
Förstörs hans rytm om han får snutta mellan målen eller kan man tänka att han verkar behöva det här just nu när världen förändras eller ska jag försöka erbjuda en annan typ av närhet med kramar, gos och dyl?

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Amning och 8 månadersångest

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Rent generellt skulle jag akta mig för att införa nya rutiner när det stormar. Bättre att sitta ner i båten och rida ut stormen. :roll: Särskilt rutiner som innebär småätande mellan målen om du nu redan tycker att han äter lite lite.

Visst är det roligt när man kan börja kommunicera med andra! Min tjej brukar använda nya ord och uttryck rätt frekvent när hon lärt sig dem. Men om han tecknar för att han är hungrig eller för att själva kommunikationen är rolig är ju svårt att säga.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"