13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Inlägg av Mian71 »

Hej!

Måste höra om någon kan dela med sig hur ni sätter regler för dataspelande osv..
Snart slänger jag ut datorn hans genom fönstret !!
Jag förstår tider förändras ... I dag träffas de och spelar och chattar via nätet ...

Men hur jag än diskuterar, samtalar och försöker komma fram till bra dealar med honom så funkar det inte.

Tips? Hur gör ni andra?

Kram Mia
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Inlägg av TorsMamma »

Kan du inte ställa routern på vissa tider? Då kommer han inte ut på internet... Han behöver ju inte veta vilka tider du egentligen har så säg att den stängs av 20 han får göra annat och lägga sig, den går på igen 22 när du vill sitta lite på kvällen tänker jag.

Sätta någon form av tidsur på elen till datorn? Så slås den av när han inte får sitta där mer. Det är det enda jag kan komma på tyvärr. Är han spelberoende kanske man skall kolla upp detta också?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Inlägg av Mian71 »

Hej Torsmamma <3
Ja... Jag vet inte hur jag ska göra men mkt klokt att få till ngn form av timer...
Alternativet kanske blir att bara ställa undan router kl 20.
Han har tillbringat stor del av sommaren i stugan och då har han inte haft tillgång
Till dator. Det har gått jättebra .
Inte beroende - än. Vad jag kan se.
Han svarar mig när jag tycker han ska gå ut " men va fan ska jag göra UTE- alla
Är ju online. Ska jag bygga en kojja? "

Varje onsdag har vi haft " stänga av allt kväll" . Då har vi stängt av allt! Tv med.
Första gången höll han på bli galen för han visste i te hur van skulle sysselsätta sig men pojken i honom kom fram och legot åkte fram ...:-)
Sen kunde han fråga " stänger vi av i kväll"
.
Jag ska fortsätta med detta efter semestern.
Men jag ser honom knappt. Han sitter BARA vid datorn inte jag t v i n g à r
Honom hänga med bada typ och då har van jättekul...

Han vet förutsättningarna ska bli andra nu när han börjar 7:an och vi ska
Sitta ner prata igenom datatid i och med det.

Skolan först- vilket resulterat i han gör sina läxor med en rasande fart för att kunna spela/ chatta igen.
Men det måste bort denna stress över att vara online...



Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Den "stressen" med att vara online tror jag är svår att få bort. Det är bara att göra som du gör. Visa på att världen inte stannar för att man inte spelar eller chattar. Ta hem kompisar och ha lite gemensam social delaktighet? Laga en festmåltid ihop, baka osv.. Alla får en uppgift och sen kan avnjuta.

Annars gör du ju bra som du gör tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: 13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Inlägg av mari »

Jätteskönt att han inte är spelberoende och att ni kunnat ha veckor i stugan då ni inte varit online.
Det är något av det finaste vi kan erbjuda våra barn, tid då vi är fullt närvarande utan att vara uppkopplade.

Hur har han det med fritidsintressen annars.

Idag hugger vi inte ved eller gör fysiska saker för att överleva. Idrotten är kraftigt nerskuren i skolorna. Som föräldrar behöver vi se till att de rör sig. Den fysiska rörelsen är viktig för skelettutvecklingen i puberteten.
Finns det chans för han och hans vänner att pröva fysiska aktiviteter så som tex dans, fotboll, klättring, friidrott, en ordentligt motionskrävande hund etc.

Försök prata med honom när ni båda är på gott humör och kanske gör något ihop som att laga mat etc.
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Inlägg av Mian71 »

i början av oktober - kom vi överens :-D

Skrev om problemet i augusti.
Efter div prövningar hit och dit.

Så här gjorde vi ( läs jag)

Vi kom ju till en gräns jag blev så förbannat trött på mitt tjatande och han med.
Hörde mig själv varje kväll bara tjaffsa. Och vi blev ovänner nästan.

Så vi bestämde att skriva ett kontrakt. Dels för att han ska få klara riktlinjer , möjlighet till förhandling , mötas halvvägs och framför allt att han ska slippa en tjatig morsa och jag ska få slippa tjata!!!

Ok! Data en stund efter skolan när man kommit hem. När middagen serveras ska den av - läxa/ skolarbete . Finns tid kvar - data till 21:30.
Jag lär mig att ibland förhandlar han för att bara vinna. Så jag sa att 23:00 ska allt av på fre och lördag ( hade jag sagt 12 hade han sagt ett). Så med mål om att det ska av mars pannkaka av kl 24 så presenterade jag förslaget 23.
Och naturligtvis var ju den mamma som " inte FATTAR NÅNTING"
Ok sa jag- och fortsatte med att om han har en datafridag/ kväll i veckan så får han sitta till 24. På fre och lördagar. FÖRUTSATT att han även gör det han ska under veckan!
Strunta hjälpa till ( han är tilldelad vissa uppgifter i vår lilla familj) så dras en timme på helgen.
Köpt!

Han har varit sen till skolan några morgnar ( morgontrött som mamma..). Och nu kunde jag säga " går du inte upp i tid på morgonen och äter frukost och kommer iväg i tid så har du dataförbud på kvällen"

Vi skrev ner allt som ett kontrakt som högtidligt undertecknades av oss båda :-)
Alla nöjda!
Inga problem .

:D
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 13 år.... Data data data ... GAAAAH!!!!

Inlägg av TorsMamma »

Strålande bra förhandlat av båda parter! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"