Bordsskick

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Bordsskick

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stella är nu dryga två år. Väldigt omtänksam och rar och klappar fint på allt och det mesta (särskilt de stora pojkarna på förskolan :lol: ). I byxorna bor säkert minst en miljon myror, hon sitter inte stilla en sekund och har alltid många järn i elden. Jag förstår inte var all energi kommer ifrån! Hon ifrågasätter det mesta och hennes föräldrar får ofta lägga pannan i djupa veck.

Måltiderna har börjat urarta till en cirkus! Jag förväntar mig inte att hon ska sitta still och äta prydligt med kniv och gaffel - men herre jösses! Hon måste flytta fram och tillbaka på stolen, prova att stå upp (vi har en tripp trapp utan bygel) och vända sig bak och fram. I glaset doppas både mat, händer och bestick och slaskas runt med. Det är också kul att banka gaffeln i bordet, låtsas att det är en penna som hon ritar med eller kasta den på golvet. Allt det här sker vid varje måltid och i en rasande hastighet.

Jag vill inte göra måltiden till en maktkamp, hon har ju alltid älskat mat och äter med god aptit. Hur ska vi hantera det här?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Bordsskick

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja,det där låter välbekant :D . Vi har också en tripptrappstol men behöll selen länge, har nästan precis slutat använda den, annars hade jag en liten kille som plockade mat från min tallrik istället för sin egen. Vi använder fortfarande pipmugg, enklast så. Han har öppen mugg hos mormor men så fort han blir sur på något så töms muggen upp och ner på golvet och det kladdas även friskt i muggen så det undanber jag mig för tillfället.

Precis när vi tagit bort selen så roade han sig också med att stå upp och då tänkte jag att jag skulle dra bak den understa plattan till benen men det har faktiskt blivit bättre så jag har avvaktat.

Det gäller att vara med och se när han börjar bli mätt för då börjar kladdet. Då drar jag undan tallriken och frågar om han är mätt. Är han det får han hoppa ner och leka annars får han en chans till med tallriken.

Jag tycker att man får vara konsekvent här liksom med sovandet utan att göra det till en stor maktkamp. Tramsar man med maten så är det bara att konstatera att man är mätt och har ätit färdigt. Sen får man fylla på med extra nattslurk istället. Sonen lärde sig rätt så fort här att äta ordentligt istället.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Bordsskick

Inlägg av Nat »

Känner igen det där. Har oxå alltid haft en matglad son men i perioder har myrorna i brallan och trotsigt humör ställt till en del..

Jag tänker att en bra sak man kan göra med barn med mycket spring är att just springa innan aktiviteter där man bör vara still. Åla lite fram och tillbaka, gör en hinderbana, ut och cykla trehjuling och pusha henne att springa. När hon är riktigt slut så kanske det inte är fullt lika lockande att stå på stolen vid matbordet :shock:

Jag tycker att lite trixande kan det få vara vid matbordet men inte för mycket. Barnet ska ju inte störa alla andra i familjen. Har min son betett sig allt för illa har han helt resolut fått lämna bordet en stund. Oftast blev det då inte så skoj och han kom lommandes tillbaka till bordet igen :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bordsskick

Inlägg av SaraMilana »

Tack snälla ni! :heart:

Jag gillar tanken på att minimera möjligheterna till att trixa och stöka. Men samtidigt känns det dumt att hon inte ska få dricka ur glas när hon faktiskt är bra på det? Det hon inte behärskar är ju att låta bli att slaska. Eller kanske blir hon bara lättad av att slippa stöket precis som vi.

Vi är borta på semester just nu och har bara en antilop-stol från Ikea med oss. Faktiskt så blir måltiderna en smula lugnare, hon har ju inte möjligheten att hoppa fram och tillbaka på stolen, vända på sig eller klättra ner. Kanske får bygeln till tripp trapp-stolen komma tillbaka ett tag igen när vi kommer hem. Antar att det inte blir några konstigheter med attityden av självklarhet. ;)

Och så ska vi våga avbryta måltiden då det blir för stökigt. Men om vi låter henne komma tillbaka för ett nytt försök, inbjuder vi inte till trix med att gå upp och ner en massa?
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Bordsskick

Inlägg av videunge »

Hej

här hemma har småttingarna lärt sig rätt snabbt att det är typ en chans att komma tillbaka på. konsekvent så. börjar det skvimplas med glaset så är det först "oj då hur gör man nu med glaset?" och kladdas det mer efter det så tar jag helt enkelt bort glaset en stund. sen får man en chans att få det tillbaka om man beter sig som folk och fungerar det inte då så försvinner det helt. och nej jag tycker inte att det inbjuder till kladd eller spring ( gör samma sak med att sitta vid bordet. en vända men inte mer...) snarare har det lugnat ner sig. När det börjar lekas med maten så ser också jag det som att "Jaha nu är liten mätt" :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bordsskick

Inlägg av SaraMilana »

En liten uppdatering kommer här!

När vi kom hem från semestern satt bygeln hux flux på tripp trapp-stolen igen, inga frågetecken där. Vi kompromissar inte med att Stella dricker ur något annat än hennes pipmugg eller att hon äter med något annat än sin egen gaffel. Det höll på att bli trix med bältet i stolen som skulle knäppas och öppnas och knäppas igen, men på natten försvann det spårlöst. :roll: Vi har helt enkelt tagit bort alla störande moment så att lilla fröken kan koncentrera sig på att äta istället.

Måltiderna är nu lugna och trevliga igen. Stella sitter i lugn och ro och äter och sedan talar hon om att hon är mätt och då lyfter vi ner henne. \:D/

Tack för all hjälp! :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Bordsskick

Inlägg av Alma »

Bra jobbat, och bonne apetit!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"