Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

vår lillebror, nyss fyllda 3, har f rom igår slutat med blöja. Han har 2 storasyrror som själva proklamerade iom 3-årsdagen att de skulle sluta med blöja och sen skötte resten själv och på 2v var det klart, så jag känner att jag har lite väl höga förväntningar här :roll: . Plus att det som sagt var 2 år sen sist vi gick igenom detta - skrämmande hur en glömmer :shock: :o . Så, jag vill bara veta om vi är på rätt spår eller om vi kan göra på ngt annat sätt/förbättra?

Han har under vårvintern visat en del intresse för pottan och senaste dgr har vi pratat om att nu när vi får sommarlov så ska han sluta med blöjan. Startskottet gick igår som sagt, vi försökte att inte göra så stor affär av det; mer självklart "nu är det såhär". Igår kissade och bajsade han på sig i kalsongerna/brallorna samt sen naken ute gräsmattan och på golvet, han var inte alls intresserad av pottan som vi ställt fram inne i badrummet, och han sa bara att han inte ville gå dit. Samma sak större delen av dagen idag med undantag för ett ryck nu på em då han lekte själv och helt plötsligt kom och sa att det kommit kiss i pottan, så han hade gått dit själv :mrgreen: . Samma sak alldeles nyss, så jag antar att aversionen mot pottan släppt (?). Dessa prestationer har uppmärksammats , men på ett förhållandevis sansat sätt, typ "precis sådär".

Nattblöja får han ha tillsvidare, ser inget problem med om en sån hänger med ett tag till, det känns dessutom mer som en fysiologisk process.

Kan vi göra ngt mer, annat än att ha tålamod och vara så neutrala som möjligt?

:?: :)
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av SusanD »

Hej,

tycker ni är inne på helt rätt linje tålamod och en neutral hållning. Det är ju ändå så att de flesta barnen vill hålla sig rena men det kan ju ta ett tag innan poletten trillar ner ordentligt. Så fortsätt på inslagen väg tycker jag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av TorsMamma »

:D :mrgreen: :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av Alma »

Jag tror också på inslagen väg med att ordna förutsättningarna och göra dem så bekväma som möjligt och att inte stressa. Själva hade vi nog 3 pottor på olika ställen och en hel del buskage i början, allt var OK att kissa i och på.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av klockan »

Tack för era svar :) ! Vi kör på här, ett steg fram och nåt tillbaka, men så är det ju. Har som sagt glömt hur det är så det största jobbet får jag göra med mig själv :wink: :roll: . Han är nöjd iallafall :mrgreen: .

Ha det gott!
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av Nat »

halloj

tycker det låter som en bra plan, ungefär så som vi kört de senaste två veckorna.

Ett tips är kanske att köpa en toalettsits. Ryktesvägen har jag fått höra att det är lättare att flytta över "hela proceduren" från toalettsits till toalett (utan sits) än från potta till toalett. Detta plus att man slipper tvätta potta :D
Ska man ha toalettsits behövs oxå en lagom stor pall, det finns billiga sådana på IKEA i tre storlekar, dock inte så fancy.. :shock:

En sak som fungerat fint för oss men säkert inte är något för alla är att ha ett "kiss-schema". Vi noterade de första dagarna ungefär när han kissar oavsett om det var i byxan eller på toaletten och sedan skrev vi upp detta. När vi väl visste när på ett ungefär han skulle bli kissnödig kunde vi då lättare se tecknen och säga "nu är det dags att gå till toaletten".

Slutligen ett tips är att undvika att säga saker i stil med "nu ska vi kissa", eller "är du kissnödig". Om man istället säger "nu går vi till toaletten/pottan" så betyder det ju inte att man måste "prestera". Åtminstone för oss blev det lättare och mindre dramatiskt att säga så de gånger det faktiskt inte kom något kiss.

E kissar typ så här (om det kan hjälpa dig lite):
Direkt på morgonen innan frukost cirka 7.00
Direkt efter frukost i samband med tvättning vid 8.00
Innan lunch cirka 11
Innan mellis cirka 14
Innan middag cirka 17
Vid nattning 18.30

Schemat är alltså bara till för att underlätta i början när han emellanåt är lite dålig på att säga till. Men vi märker att för varje dag som går så blir han bättre och bättre att själv säga till även i situationer med mycket intryck

Varmt lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av klockan »

Tack min vän :D

Jo, vi har oxå lagt märke till att det oftast kommer kiss vid ung samma tidpunkter så vi håller koll. Bajsandet är däremot en svårare nöt att knäcka eftersom han inte riktigt verkar ha lärt sig känna av det än, men det kommer det med tänker jag. Det är dessutom svårt/omöjligt för honom att gå när vi är borta, även om vi tar med pottan dit vi åker (hittills bara till mor - och farföräldrar), men det får oxå ta sin tid tänker jag.

Nä, vi är jättenoga med att inte säga till honom/be honom att gå och kissa/bajsa för då säger han direkt "JAG VILL INTE". Låter man honom bara vara så fixar han det 9 ggr av 10 och det tycker jag är helt Ok m tanke på att vi inte ens hållt på en vecka än :D .

Vi kör på med potta tsv. Tänker att det ger sig när han börjar om på förskolan i augusti och ser hur de andra gör. Eller inte och då får det va så tills han kommer på andra tankar, en sak i taget tänker jag bara 8) . Pottan tömmer han själv 8) och med stor säkerhet på handen =D> och han är hyfsat stolt när han gör det oxå 8) .

Kram.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Är vi på rätt spår? Slut med blöja 3 år

Inlägg av Nat »

härligt, duktig kille som tömmer pottan själv
Poopandet sker i blöja i det här hushållet, vi frågar alltid om han vill gå på toalett eller ha blöja och då väljer han alltid blöja. Antar att det kommer i sinom tid
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"