4 år. Sluta med blöja på natten..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Det var länge sedan nu :-) men jag är inne och läser lite då och då.
Men nu behöver jag lite råd. Googlar runt lite gällande det här med att sluta med blöja på natten. Har ingen aning hur jag ska göra och när det är dags. Kommer inte i håg hur jag gjorde med sonen den dagen han blev torr på natten.
Råd jag läser är
1. ta bara bort den. Hon fixar det på en natt eller två
2. ta bara bort den när den är torr på morgonen
3. ta bort den och ta upp henne innan du lägger dig själv :shock: så hon får kissa.

Men .. äh.. vänder mig hit och ber om råd.
Hon brukar själv säga att " ikväll vill inte jag ha blöja " och jag bara bekräftar med " ok.. det är helt okej." men då får hon lite " panik" och ändrar sig snabbt och vill ha den ändå.
Den är full med kiss på morgonen.
Är det så att hon är medveten i sömnen att hon har blöja och om jag tar bort den så " ramlar poletten ner" till slut. Även i sömnen.
Känner jag behöver konktreta RÅD och de bästa råden får man HÄR. :-)

Nån som har lite tips.
Kramar
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: 4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av knyttet »

Hej,

Jag följer med intresse din trâd, vi är i lite samma situation här. Vâr tös fyllde 3âr för en mânad sedan men har varit blöjfri dag och vila i ett âr utan minsta läcka. Vi bara tog bort blöjan och sâ var det klart pâ en dag.

När det gäller natten sâ började jag fundera lite pâ om vi inte bara skulle ta bort den där ocksâ eftersom den är dyngblöt varje morgon och hon verkar kunna fortsâtta att kissa i den sâ länge den är där. Det kändes lite som om vi började vânja henne vid att kissa i blöja pâ natten.

Vi testade först nâgra dagar att sätta pottan brevid sängen och sâga att kissa nu i pottan och om blöjan är torr pâ morgonen sâ tar vi bort den nästa natt. Första tvâ nätterna hade hon varit uppe pâ morgonen (eller natten efter 23h iallafall för dâ kollade jag henne) och kissat själv och lagt sig igen. Men sen blev det tomt i pottan och fullt i blöjan igen, sâ vi bestämde att testa att bara ta bort blöjan.

Hon var väldigt med pâ och glad över att fâ sova med trosor. Men när jag kom in pâ morgonen verkade hon inte alls sa glad över att ha kissat i sängen och verkade typ försöka gömma det för mig. Det känns ju inte sâ lyckat. Jag förklarade att det inte gjorde nâgot och att även hennes stora idol kusin som sover med trosor faktiskt kissar i sängen ibland när hon inte vaknar och att man bara byter lakan och sâ är allt bra.

Imorse, andra natten utan blöja var det ännu blötare i sängen, men hon hade inte ropat pâ mig dâ heller utan sa att hon inte kissat i sängen.

Sâ jag undrar ocksâ hur man ska förhâlla sig till det hâr. Hon sover nog som en gris och märker varken att hon är kissenödig eller att hon kissar. Det verkar liksom inte störa sömnen att det âr blött i sängen. Men det känns inge kul att hon upplever det som ett misslyckande. Ska vi sätta pâ blöja igen eller lâta henne bestämma (trots kiss varje natt) eller bara testa nâgra dagar till?

Ledsen att jag kapar din trâd men hoppas pâ att vi kan fâ gemensamt svar :D

tack och kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av miniz »

Hej bàda tvà. :D

AW säger att man ska vänta in sju torra blöjor innan man slutar.

Med den första väntade vi till hon var klar. Vi pratade om att hon inte hade blöja och hon kunde kissa pà toaletten pà morgonen när hon steg upp och sà blev det.

Den andra tog av sig blöjan en kväll och sa fääärdig, det fick bli sà, hon hade kanske 10 olyckor sà var det slut. Hon blev inte olycklig av olyckorna, sà det gick bra. Men hon behöver ofta gà pà toa "en sista gàng", ännu. Hon är nu 7 àr och har inte haft nàgon olycka pà hur länge som helst, kanske är det blöjstressen som ligger kvar eller kanske inte alls. :? :D

Den tredje var blöjfri pà dagen i flera àr :D , men behöll nattblöjan till fyllda fyra.
Ibland ville han inte ha blöjan, dà tog vi den inte pà, men varje gàng har han fràgade efter blöjan fick han den. Det blev ingen trotsgrej av hela blöjhistorian och dà spelar det ingen roll.

Vi har inte bràttom med att ta bort nattblöjan. Jag tycker inte det är värt stressen (och blöta sängar) om man kan vänta in det till de är klara.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av TorsMamma »

Jag med en kille säger, med facit i hand. Vänta tills ni har haft 3 veckor med torra blöjor. Minst 2!

Vill man kan man ändå ta upp och kissa av dem innan man lägger sig, men då får man liksom hålla på med det i allt och en evighet. :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: 4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av SusanD »

Hej, tar ett skutt in i blöjdebatten för att jag tycker det är så intressant.

Vad det gäller att bli torr på dagtid så är det något barnen kan träna sig att bli. Man tar av blöjan och presenterar pottan eller toaletten så brukar det gå ganska smärtfritt att bli av med blöjan. Alla våra fyra barn har slutat med dagblöja när de varit 1,5 år gamla.

Men när det gäller nattblöjan så har den fått vara kvar tills barnet ifråga själv velat bli av med den. Nattkissandet har mer med hormoner och göra och mkt mindre med att barnet ska lära att hålla sig på natten. Så mitt råd är att låta nattblöjan vara tills barnet själv tar av den och då kan det kvitta om den varit torr eller ej.

Här har en tagit av den vid 1,5 års ålder, samtidigt som dagblöjan rök och jag kan räkna nerkissade sängkläder på ena handens fingrar. Barnet ifråga är nu sju år. Men sen tog vi upp honom i början för att kissa innan vi la oss och det gjorde vi inte i alla evighet, ånej inte då. Nästa hade kvar nattblöjan tills han var 3 liksom nästa och ingen av dem hade torra nattblöjor då. Men vi tog upp dem med och kissade innna vi la oss och det funkade toppen. Den sista lilla ungen i gänget har kvar sin nattblöja men han är bara två år så den hänger kvar så länge han vill.

En del sätter en potta bredvid sängen men jag det har vi valt att inte göra för ingen av våra ungar skulle vakna om de blev kissnödiga för de sover så gott. Istället har vi valt att lyfta upp dem och kissa dem i sömnen på toa. Men här får man välja det som passar en själv och det lilla barnet ifråga.

Men som sagt, stressa inte med att ta bort nattblöjan. Så småningom förvinner den med.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: 4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av knyttet »

Hej,

Tack för bra svar, när jag läste dem igâr sâ insâg jag att vi kanske bara var ute för tidigt helt enkelt och att även om lillan inte vaknar sâ är det ingen mening att sova i en blöt säng varje natt. Sâ igar satte jag pâ henne blöja igen, hon kommenterade det inte men jag uppfattade det som att hon kände det lite som en lättnad. Dock...i natt vid 00 sâ hör jag -mamma det finns inget papper! Dâ har hon gâtt upp och satt sig pâ pottan och jag har missat att ställa fram papper eftersom hon hade blöja. Det var en nyhet att hon kunde vakna mitt inatten och fâ för sig att kissa. Men â andra sidan kanske det bara var en ren tillfällighet. Men jag trodde typ att inget kunde väcka henne pâ natten och jag har bara hört henne en gâng sen hon var 5 manader ropa pâ oss pâ natten (en gang dâ hon hade 40° feber). Men nu hade hon tydligen bestämt sig för att gâ upp och kissa. Pâ morgonen var blöjan torr och det första hon gjorde var att sätta sig pâ pottan och kissa. :D

Jaja, vi fâr väl se, jag behâller blöjan ett tag tills hon säger ifrân.

kram :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!

Min lilla fröken har aldrig haft en torr blöja någonsin på morgonen...
4 år. Känns liksom som om det borde vara dags.. Eller så är det omgivningen som säger det .. Jag vet inte ...
Jag har vänner som bara säger att jag ska ta bort den bara . Att hon blir för bekväm och att hon vet hon kan för hon har den. Att hon blir medveten sen att hon inte har och då inte kissar .


Hon kan iblandsäga " mamma.. På TOOORDAG ska jag sluta med blöja " och när torsdagen kommer " Nää.. På lööööördag "
Så det får vara så ett tag till...

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: 4 år. Sluta med blöja på natten..

Inlägg av knyttet »

Hej Susan D,

Lillebror är nu 1,5 âr och väldigt komplicerad att byta blöja pâ sen lâââng tid tillbaka. Det är en procedur varje gâng och min rygg skriker av att försöka fâ pâ honom blöjan medan han vrider och vrâlar. Han ska dessutom börja dagis i oktober och jag tycker att det skulle vara skönt för honom att vara självständig med tolettbesök dâ. Dessa tvâ andledningar gör att det hade varit underbart om vi kunde träna bort blöjan i sommar. Eftersom du menar att det gâr bra redan frân 1,5 âr skulle jag gärna höra lite tips.

I och med att han har en syrra som gâr och kissar pâ pottan är han väldigt intresserad av att göra som hon. Men...om syrran kissade i princip varje gâng vi satte henne pâ pottan de första gângerna sâ har lillebror aldrig lyckats fâ till nâtt kiss i pottan även om han är väldigt med pâ att ta av blöjan och sitta pâ pottan. Han bajsar nästan exakt vid samma tidpunkt varje dag och en dag tänkte jag att vi minsan skulle lyckas pricka i det i pottan sâ han sprang omkring utan blöja och jag satt en lâng stund och läste böcker medan han satt pâ pottan. Men istället bajsade han pâ golvet sâ fort han kom bort frân pottan. Han är intresserad och säger Bii till bajs och pipi till kiss (franska) men att släppa ner det i pottan verkar vara en annan historia.

Nâr storasyster slutade med blöja sâ var hon 2 âr och 3mân och dâ gick det pâ en dag. Vi hade hâllt pâ att presentera pottan i nästan ett âr utan att hon alls var intresserad (mer än i allra första bôrjan) sen bestämde jag bara att det inte fanns nâgra mer blöjor och satte trosor pâ henne. Det var sommar och jag fâgade henne typ var 10 min om vi skulle gâ och kissa och oftast blev det lite kiss här och där i parken. Men vi fick faktiskt bara en endast läcka och det skedde första dagen utan blöja.

Men hur gör man med en som bara är 1,5âr? Det är inte riktigt lika självklart för en sâ liten att hâlla koll pâ kisseriet kan jag tänka mig. När du säger att ni bara tog bort blöjan, hur mycket kiss i byxorna och bajs fick ni dâ? Ja, jag är intresserad av dina tips kort och gâtt.

tack och kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"