Sysslor till en femåring?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Sysslor till en femåring?

Inlägg av Bluna »

Hej!

Nu behöver jag lite inspiration för sysslor för en femåring. När hon var fyra gjorde jag ett schema med saker att göra, med små enkla bilder och text. Hon tyckte mycket om det! De försvann med flytten och sen har hon hjälpt till lite här och där, men ibland blir det mycket "Jag är ingen bläckfisk"-snack från mig och mycket "hotelltänk" från fröken.

Jag tror hon är redo för lite mer utmaning. :wink: Tidigare var det dukning (tråkigt nu och tvååringen älskar det), torka bordet efter middag (har fallit bort eftersom det är den som inte lägger barnen som tar disken), fylla på toarullar (också mer för tvååringen) och städa bland skorna i hallen (kan ju vara en uppgift fortfarande).

Soptunnorna når hon inte upp till, postlådan har ett krångligt lås...

Tips mottaget tacksamt! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sysslor till en femåring?

Inlägg av videunge »

Hej

har en tjej på näääästan 5. (mycket viktigt :wink: :lol: ) Femåringar är kompetenta varelser! Här älskas allt som är lite svårt och gärna lite farligt inom rimliga gränser. Hon älskar att städa kryddhyllan för då får man stå på bänken som är hög. Eller hänga tvätt på torkvindan ståendes på trappstege... :roll: Hon tycker om att städa kylen ( langar ut sakerna till 2åriga brorsan) och det roligaste är att diska glashyllorna ( för de får man bara göra om man är stooor.)
När jag syr tycker hon om att både sätta i nålar, trä maskinen och ta bort nålar. Hon är förste mikrovågsskötare och har stenkoll på hur långt man behöver räkna för att en macka skall tina tex. Men varför inte hemliga shoppinglistan ( inspiration från SusanD) Skriv ett hemligt brev med lagom många saker som hon skall se till att få med sig när ni är i affären. då måste man lista ut vad det står ( om man kan läsa då förståss men det gör min). HOn älskar att ha en egen lista. även att skriva en åt mig gör hon gärna. Skall det vikas lakan så är det hon som gör det tillsammans med vuxen :D

Ha det kul!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Sysslor till en femåring?

Inlägg av Bluna »

Tack videunge!

Låter som bra alternativ! Vika lakan gjorde vi ju en gång (hade jag glömt bort). :D

Tvätten skulle ju verkligen underlätta att få mer hjälp med. Hon gillar att sätta på maskinen, kanske borde hon få fylla på med tvättmedel och sköljmedel också. Och så hänga förstås, på de ÖVRE strecken! 8) Man får arbeta sig uppåt med andra ord. Listan lät rolig! Tänk att spisen börjat bli lite tråkig! :shock: Koka, steka, bryna...har man ju gjort förr tycker hon. :roll: :lol:

Tack!
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Sysslor till en femåring?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Jag fyller på! Min är ju 5,5 och det märks verkligen att det gäller att öka svårighetsgraden :D

- göra sin egen frukost och sen duka undan den. (Blir det för mycket russin i filen brukar jag låtsas att jag inte ser 8) )

- få ett helt rum eller område att städa själv - dammtorka, dammsuga och sen svabba. Naturligtvis måste man inspektera ordentligt efteråt. Och vara nogrann med att det verkligen blviti gjort.

- gå och handla själv (om det går att promenera att korsa bilväg) Sonen har handlat i affären uppe på gatan sen han var 4,5 och med en ordentlig lapp och instruktioner så funkar det lysande.

- ha egen matdag! Bestämma, handla, laga, duka och diska efteråt.

:heart:
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"