7 årig pojke som kissar ner sig

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

7 årig pojke som kissar ner sig

Inlägg av Tjorvan »

Hej Min 7 åring( ska bli 8 i år) kissar ner sig dagligen. Vi har varit hos barnmedicin och fått movicol o även köpt en klocka som ska vibrera alla ggr han ska på toa. Men inget hjälper:(. Sen vi börjat med movicol så kommer även nr 2 i byxan( inga större mängder dock). Vad ska man göra??? När man hämtar på fritids så har det oftast hänt o han bryr sig inte ens om att gå o byta. Vi är nu oroliga att kompisar ska märka o att det ska bli ett retande! Har tankar om att han nu ska få hoppa över fritids för att inte kompisar ska märka för mkt( men då kommer han ju ifrån kompisskapet). Nätterna brukar gå bra så lönge vi tar upp han vid 23 o kissar honom. Ngr andra som varit i samma sits?! Tacksam för alla tankar! Vi vet snart inte vad vi ska göra! Har provat belöningar, bli arga, ta bort saker etc etc men inget ger effekt.
Tös Född 17 september 2012
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 7 årig pojke som kissar ner sig

Inlägg av inger »

Jag har inte varit i samma sits.

Men min son som har diagnos inom autsimspektrat vågade inte bajsa på toaletten utan att hålla en vuxen i båda händerna. Det höll i sig långt upp i åldrarna.
Jag försökte med pedagogik, belöningar och så vidare. Det hjälpte inte.
Jag la om kosten på så vis att allt gluten utelsöts(en del barn med autismliknande symptom blir bättre av kostomläggning). Det tog tre veckor(vilket vår kostrådgivare sa det skulle ta innan gluten gick ur kroppen) och han gick oombedd på toaletten som om ingenting och bajsade. Jag trodde inte mina ögon och det fortsatte som om ingenting. Jag är fortfarande förundrad och i min värld var det inte alls självklart att ta bort gluten.

Belöningar är jag skeptisk till. Det är naturligt att kissa och bajsa.
Barnet gör i byxorna för att barnet inte kan göra på annat vis.

Så när jag ser tillbaka med den kunskap jag har nu skulle jag skippat gluten från början och hoppat över belöningar och pedagogik.
Det tog energi skapade frustration.

Det här är min berättelse och jag hoppas du får fler svar. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 7 årig pojke som kissar ner sig

Inlägg av inger »

När jag frågade sonen varför han inte bajsat på toaletten själv tidigare svarade han att det kännts otäckt, men att han nu kunde bajsa själv på toaletten för att det otäcka var borta.

Men han kunde ju inte veta från början att det kunde kännas på något annat sätt än otäckt att bajsa på toaletten.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 7 årig pojke som kissar ner sig

Inlägg av videunge »

Hej

Det låter jobbigt för er. Här kommer några tankar från mig.
Ursäkta, men jag tycker att det låter helknasigt att ge movikol om det är kisset som är problemet. Var han förstoppad med? Annars skulle jag inte ge det. det låter som att det ställer till med mer problem men jag kanske missuppfattar. :oops: Movicol används mot förstoppning och har ingen effekt på kisseriet såvida man inte är förstoppad och därför har svårt att tömma blåsan.

Har ni pratat med pojken om det? vad säger han själv om varför det kommer i byxorna? Känner han när det är dags? kan han tömma sig ordentligt när han väl kissar? svårt att komma igång? distraherad av annat och glömmer?

Är det något som pågått länge eller kommit på senare tid?

Händer det hemma med eller bara på fritids/skola? Ibland kan man föra lite dagbok och se om det är speciella situationer som är jobbiga.

Jag har tycärr ingen erfarenhet själv men har bekant som hade problem med sin son. Hade ni bott här i stan hade jag kunnat rekommendera läkare. Jag hade nog gått tillbaka till barn och tjatat på dom och sagt som det är att movicol bara gör att nr två också kommer i byxorna och fråga vad de föreslår i stället.

Stor kram och lycka till. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: 7 årig pojke som kissar ner sig

Inlägg av Tjorvan »

Ja det är jobbigt.

Movicol fick vi för att förstoppning kan påverka kisset( att kissblåsan ej töms ordentligt). Han har trög mage, bajsade typ 2 ggr / v.

Vad han säger själv? Han orkar inte alltid springa på toa mitt i leken. Han säger att han inte alltid känner när det kommer.

Det har pågått under en längre tid. Har väl mer eller mindre alltid haft problem. ( vissa perioder lite bättre)

Vi ska på återbesök till barnmedicin om ett tag, får se sen vad de säger.
Tös Född 17 september 2012
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 7 årig pojke som kissar ner sig

Inlägg av Alma »

Jag har viss men liten erfarenhet av detta. Har följt hur andra jobbar med toaträning för barn som har mycket svårt att känna när det är dags.

Om detta pågått i perioder mer eller mindre sedan blöjåldern så skulle jag ha sett det som ett projekt att jobba med. Antagligen inga quick fixes, oavsett förstoppningsmedicin eller inte.

Kanske har han försenad kroppsmedvetenhet, har svårt att känna när kiss och bajs ska komma. Kanske har han tendens att glömma kroppen när han fokuserar på annat. Kanske är det något i det sociala kring att gå ifrån leken till att vara ensam på toa som är problemet. Kanske är något kring toalett på fritids obehagligt. Kanske behöver han mer stöd utifrån i att veta när det är dags, eller att någon är mer närvarande när han går på toaletten.

Fundera på när det fungerar. Hur ser miljön och omständigheterna ut då? Hur kan man etablera det också på fritids och skola (om det är där problemen är som störst)?

På en kurs häromveckan lärde jag mig en sak. Kisset kommer oavsett man styr det eller ej, dvs om man dricker kan man till slut inte hålla tillbaka. Med bajs är det annorlunda, där behöver man en avspänning för att det ska komma, det tränger inte på hela vägen av sig själv. Därför brukar man träna först med kissning, sedan med bajsning.

För alla barn med svårigheter att få till toavanorna brukar man rekommendera att sitta ned på toastolen, oavsett vad man är nödig till. För pojkar är det dessutom lättare att tömma blåsan helt om man sitter ned, och det kan göra avspänningen som behövs för bajsning lättare.

Toaträning för de som har svårt brukar innebära att man prisar (inte belönar men hurrar) när det går bra. Är kroppsmedvetenheten mycket svag satsar man en tid per dag på att skapa omständigheter så att det ska fungera och allt kiss kommer på planerad plats. Man sitter på toaletten och har kul medan man dricker både det ena och andra. När kisset kommer blir det fyrverkeriskoj från omgivningen. Sedan flyttar man till stol bredvid. Och sedan stol eller omgivningen strax utanför toaletten.

Nu när det blir sommarvarmt kan man kanske träna kissvanor naken. Det är lättare att känna att det rinner. Och som förälder kan man visa flera ställen som är nära och OK att kissa på om man är ute innan det blir dags.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"