8-åring med tråkig attityd

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Aspus
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 14:23
Ort: Landvetter

8-åring med tråkig attityd

Inlägg av Aspus »

Hjälp!
Nu är det fjärde gången som skolan ringer och berättar att min son har dålig attityd. Både mot vuxna och mot barn. Han retas och han är allmänt negativt inställd. Har pratat med honom hemma om att ha en positiv inställning men det verkar inte fungera. Hur förklarar jag för honom att det inte är ok att vara tyken? Ska jag straffa honom och ta bort dataspel som han älskar som redan är restriktivt hemma? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag försöker prata med honom och då vill han inte prata om det.
Hur gör ni andra med era 8-åringar? Någon som har någon bra idé? :cry:
Samuel född 2004-12-23, Lovina född 2008-11-06
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: 8-åring med tråkig attityd

Inlägg av SusanD »

Bara ett jättekort svar, har lite kort om tid just nu.

Men den första tanken som slog mig är vad skolan gör, hur hanterar de denna tykna attityd, vad har de för plan för att förändra beteendet, att hjälpa sonen att ända sitt sätt att vara?

Jag tycker att det här är något som ni ska göra tillsammans med skolan, be om ett möte för att diskutera saken. Det blir ju inte bättre av att skolan ringer dig och klagar, du blir sur på sonen och så blir ingenting bättre.

Har han alltid haft detta lite sura sätt att vara eller är det något som kommit under senare tid? Kanske är det något i skolan han tycker är jobbigt.

Så tillbaka till skolan och prata med dem, jobba fram en gemensam strategi och jobba efter den.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"