Klättrar ur spjälsängen...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mendhi
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 17:23

Klättrar ur spjälsängen...

Inlägg av Mendhi »

Åh vad roligt det är med en 19-månaders och alla företag hon kommer dragandes med. Vi har tränat mycket klättring inne och ute för att höggravida mamma ska slippa lyfta upp i stolen och andra saker som både är roligare och bättre att kunna göra själv.

Igår var första gången som min lilla myra hoppade ur spjälsängen vid ensamleken. Något för tidigt, men jag mötte henne i dörren och låtsades som om att jag skulle hämta henne precis då.

Hon har natt mellan 19-07 och ibland vaknar hon tidigare och ligger och sjunger i väntan på väckarklockan... :lol: Med den nya sysselsättningen att hoppa ur på egen hand känns det dock som att hon snart kommer att ge sig iväg på lite tidiga upptäcksfärder.

Om hon skulle börja strula vid läggning skulle jag nog inte se som ett problem. Då finns det ju bara en sak som gäller. Jag skriver här för att få tips hur jag ska hantera situationerna ovan. Om hon kapar en kvart på ensamlek eller på morgnarna är ju egentligen ingen fara, samtidigt som jag tycker att det är onödigt. Jag tror att det är en trygghet för henne att veta att mamma och pappa har koll på läget och därför skulle jag vilja ha tips från er kloka innan det har blivit problem...

Alltså, tycker ni att man ska bära tillbaka till sängen vid dessa två tillfällen? Ska jag isåfall ramsa på morgonen kvart i sju eller hur hade ni gjort?

MVH Mendhi
Storasyster 2011-08-04
Lillasyster 2013-04-21
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Klättrar ur spjälsängen...

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vår 2-åring klättrade också ur sängen och jag började fundera på strategier men det har faktiskt inte hänt fler gånger och han är en mycket företagsam herre :wink: . Händer det igen kommer jag att leda tillbaka honom och låta honom klättra i igen. Allt som sätts i system bemöter jag med en klar strategi. Det blir ju inte så bra om man står och velar i stunden #-o . Jag kan tänka mig att han skulle bli arg i början, men om det var på morgonen så hade jag svarat med ramsa och under ensamleken med husljud, när han var nere i sängen igen alltså :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"