Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Samtalsforum med barnen i fokus
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad han är inne i eller inte spelar inte så stor roll kan jag tycka. Men en gissning är att han inte är inne i den fulla trotsen än i alla fall. Dock en försmak på hans personlighets typ och hur det komma skall.

Läs gärna om personligheterna i BB.

Jag tycker du hanterar allt så fint så fint. Många konflikter i det läget är liksom inte värt att ta. Välj dina konflikter sa min syster till mig tydligt när jag fick barn. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Tack!

Min fråga om den riktiga trotsen eller förtrotsen var mest ur syftet om hur jag ska bemöta honom. Innan har jag mest kört avledning men nu har jag bestämt åt honom och brutit hans vanmakt(som jag uppfattar) det, och han har reagerat med lättnad. Så brukar det väl vara i trotsen om jag har uppfattat det rätt?

På dagis var de så upprörda för att de menade att han var förtvivlad och rädd vid blöjbytena helt plötsligt. Nej, sa jag, han fastnar bara i situationen, det bästa ni kan göra är att lugna honom och fortsätta. De hade, första gången det hände låtit en annan personal ta över och nu tvingar han ju fram det varje gång. Idag prövade de i alla fall på mitt sätt och han hade lugnat sig :roll: ..Man kan ju trotsa på olika sätt :wink:

Det känns som det här fungerar för oss men jag blir ändå osäker på hur jag ska göra emellanåt. Jag fostrar/undervisar skolbarn hela dagen och sen gör jag samma sak där hemma :wink: . Jag måste dock säga att jag har stor nytta av sonens trots när jag jobbar. Beter eleverna sig som tvååringar behandlar jag dem därefter - funkar utmärkt!

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av TorsMamma »

Strålande MammaA! =D>

Jo, jag märkte att den där egentliga "förvisningen" och fostran, kom när pausen i vårt trots var i mitten. Så runt 3 år kunde jag börja sätta lite mera hårt mot hårt. Fram tills dess var det mera som du beskriver. Så ta det lugnt du är strålande duktig. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Här går trotsen i vågor. Vissa veckor umgås vi med en underbart gosig och hjälpsam kille och andra veckor med en liten hulligan :wink: .

När jag hämtade på dagis idag så berättade de att han (igen) uppför sig illa vid fruktstunden och lunchen. Han proppar in maten för att bli klar på två minuter och ägnar sen resten av tiden åt att skrika (glatt). Han vill ju gå ifrån bordet så det här är antagligen hans teknik för att uppnå detta eftersom vi gör så om det händer hemma. Han försöker även få de andra barnen att skrika, ropar deras namn + skrika säger personalen. Han är mycket finurlig och uppfinningsrik så det förvånar mig inte direkt. Så fort han är klar åker tallriken och glaset i golvet men där har jag sagt ifrån om att de ska ge honom pipmugg och så får de helt enkelt vara beredda att dra bort tallriken.

Han skrek vid lunchen några dagar förra veckan och då pratade jag lite förmanande med honom och det blev bättre i några dagar men nu är det som sagt i full gång igen. Jag vet inte riktigt vad som är bästa handlingssättet eftersom jag inte kan rekommendera dem att göra samma som hemma, dvs dra bort tallriken när han tramsar och säga att tramsar man så går man ifrån bordet ( sen har han en chans att komma tillbaka). Det funkar ändå bra hemma med den taktiken tycker jag. Den här lille mannen behöver mycket klara gränser och testar dem frekvent :lol: .

Några tips på dagissituationen?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Alma »

Mina tips kanske kommer att skilja sig från andras - vilket inte betyder att de behöver vara motsatser.

Du beskriver vad dagispersonalen berättar om sonens agerande vid lunchbordet. Jag tycker det är lika intressant hur de riggat situationen och hur de agerat.

Så här:
Förskolan FK: Han proppar i sig mellis och lunch.
Du: Var sitter han, vem sitter han med, hur länge får han vänta på maten, hur presenteras och serveras maten, hur håller fröknarna ihop gänget/barnen under matstunden, hur förbereds matstunden och hur avslutas den? Är det fler livliga barn under matstunden? Hur försöker man få honom och de andra barnen att bli delaktiga i matstunderna? Hur försöker de hjälpa honom att äta lugnare, vem av dem ser när han är på gång att proppa i sig maten, vad gör de förebyggande? Vad av det de testat har lyckats och misslyckats?

Förskolan: Han vill gå från bordet och sedan skriker han för att få de andra med.
Du: Vad gör ni när detta sker? Vilka tecken ser ni i förväg och vad gör ni då? Vilken blir skillnaden om någon av personalen sitter bredvid? Vad händer om de samtidigt som han äter håller en konversation med honom?
Hur gör pedagogerna för att undvika att det blir en maktkamp om maten?

Vilka möjligheter finns för honom att få kortare matstunder?
Vad föreslår de att han ska göra efter att han ätit klart och fortfarande sitter vid bordet?

Får han i sig tillräckligt? Dricker han tillräckligt?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, han äter tillräckligt, mycket enligt personalen men normalt anser jag då de andra barnen äter extremt lite. Problemet är att han har bråttom och inte tuggar ordentligt vilket ibland ger magknip.

Min tanke är att han behöver få " arbeta" mer på dagis. Han trivs med att ha olika uppdrag och min tanke var att personalen skulle kunna involvera honom i att hjälpa de yngre barnen, att dela ut frukt till dem t.ex. Tyvärr är inte barnen delaktiga i dukningen innan middagen men jag ska höra om det är möjligt. Jag skulle gärna se att han hade haft en personal bredvid sig när han äter men hela gruppen har förändrats och han är nu bland de äldsta, i våras kom fem nya småttingar och i höst åtta så personalen har fullt upp.

Bra tips med att hålla en konversation med honom, det ska jag framföra. Jag tänkte också att de kan ge honom flera små mindre portioner så att han inte äter så fort.

Det största problemet är ju skrikandet, han är inne i en sån fas just nu med mycket ljud men vi har inga större problem med det hemma, skrika gör man ute och sen är det bra med det :D .

När han är färdig flyger glas och tallrik i golvet och då drar personalen bak stolen vilket bara resulterar att han tar sats med benen och håller på att tippa baklänges. Inte bra :?

Tidigare har han suttit kvar sist vid bordet så detta är ett nytt fenomen, frågan är bara vad att göra? Jag tycker dessutom att personalen släpper iväg barnen för snabbt att tvätta sig ofta så att låta honom gå ifrån bordet är inte ett alternativ. Barn mellan 1-3 år bör inte stå ensamma i tvättrummet anser jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Alma »

Jag tror också på att få arbeta och bidra... Särskilt om han nu tillhör de äldre. Dina andra idéer är också bra.

Antar att det lätt blir att han får extra uppmärksamhet när han skriker. Då åker stolar ut och säkert får han nära kontakt med personalen då också. Pröva att låta personalen ignorera? Och att dämpa deras oro om de nu har en sådan. Han är i en skrikperiod. Om ett par veckor kan den vara över.

Om han slänger glas och tallrik på golvet efter ätning så är väl det också ett tecken på att han behöver mer kontakt? Om de nu inte kan ge det är det ett problem. Sticka till honom liten modelleraklump eller annat att hålla på med medan de andra äter?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Tack för hjälpen!

Igår hade en personal suttit bredvid honom och det hade gått mycket bättre, bara lite skrik i slutet av måltiden :D .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Alma »

Tack för positiva rapporten! Där ser man. Lite anpassning efter individens behov, och så får man gott resultat. Bra alternativ till att skälla, straffa osv.

Bra också när fokus vid problematiska beteenden blir på varför individen har det, och vad personal kan göra. Inte på hur illa det är med rabblingar av beteendena i långa banor...

Och fattar man inte varför beteendena finns, så är det bara att testa att anpassa omständigheterna då beteendena uppstår. Funkar mycket ofta.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"