Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Samtalsforum med barnen i fokus
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Hej alla kloka!

Behöver lite hjälp med hur jag ska hantera mitt kära lilla trotsmonster :heart: . Det är en ganska matt mamma här just nu efter att liten protesterade i 11/2 innan han somnade på middagsluren. Med sömnen känner jag ändå att jag vet hur man ska göra :D men när det känns som allt ska ifrågasättas så blir jag som sagt lite matt. Jag måste ha en klar handlingplan för att fixa ATTITYDEN.

Sonen vill ofta inte sitta i sin stol för att äta frukost. Han dricker vällingen men rör ofta inte ens mackan som han ABSOLUT vill ha. Här är jag inte riktigt konsekvent, ibland låter jag honom sitta i mitt knä eller på annan stol och ibland tvingar/lirkar jag ner honom i stolen. Jag kör alltså mest med att avleda men känner mig inte nöjd. Tänker jag helt fel när jag vill att han ska sitta i sin stol och äta frukost med oss? Vi har en Stokkestol med bygel och sele då sonen är en riktig ål som inte sitter stilla länge om han inte är fastspänd. Har funderat på att plocka bort bygeln men behålla selen #-o ?? Haklappen ska inte på, eller så ska det inte vara den haklappen o.s.v. jag har bara en framme men då går han själv fram till lådan där de ligger och letar. Det är helt okej för min del att han kan välja haklapp men det känns mer som en maktgrej vilket inte känns bra.

Påklädning är en daglig kamp, sonen skulle nog helst gå naken, klär gärna av sig så fort tillfälle ges, även om det är kallt :? . Här tillämpar jag tanken att kläderna ska på, har lagt fram dem innan, ger ibland två alternativ, men likväl ska de ofta inte på alls eller så pekar sonen på garderoben och ska välja ett helt annat alternativ. Vägrar han att klä på sig avvaktar jag lite om det finns tid men annars bara klär jag på honom under stora protester, som slutar lika fort som de kom vill jag tillägga :wink:

Tandborstning är också en brottningsmatch men den har jag lämnat över till hans pappa för här klarar mina nerver inte det :wink: . Någon som provar eltandborste till en tvååring? Tänkte att det kanske skulle vara roligare??

Ni får ha överseende med mitt svamlande :wink: , jag undrar mest hur kosekvent man ska vara och när man ska lirka och avleda. Efter att ha varit så konsekvent med mat och sömn när han var liten känns det konstigt när jag inte är det #-o .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av TorsMamma »

Vi har kört eltandborste från start. Dock inga 2 min, utan på de 8 tänder han hade kanske 30 sek. Sen ökat i takt med antal tänder. Nu får han typ 1,5 min. Detta för att inte slita på emaljen. Men eltandborste går ju mycket snabbare och vi kör den sittandes i soffan till barnkanalen.

Annars är mitt råd att du gör en sökning på 1,5 års förtrotsen, det finns hur mycket härliga trådar som helst, eller titta på "vanliga frågor" rubriken i väntan på fler svar. :D

Kanske kan denna lilla visa peppa inför tandborstningen. Spelas ENBART när man borstar tänderna.

http://www.youtube.com/watch?v=xhOSg2sNsQE
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

En spänstig ung person :lol: !

Förtrotsen skiljer sig från trotsen mest i förälderns attityd. Under den verkliga trotsen så får man välja situationer som SKA genomföras (läs Barnaboken i Trotskapitlet om mamman som är på väg hem med lilla Björn). Under förtrotsen så är paktande den mest effektiva vägen framåt. Och en inre påminnelse om att små personer kan mer än man tror Själv.

Jag har personligen varit rätt liberal med maten - en flaska välling i handen och en pytteliten smörgås att nafsa på vid matbordet eller vid arbetsbordet i barnens rum. Lunch och middag har jag varit mer konsekvent med - dom har vi ätit tillsammans - men behöver man springa ett varv så har det också gått bra. Jag gillar inte maktkamp runt mat - av egen erfarenhet :( .

Ingen av mina har använt haklapp mer än i två sekunder :lol: men desto mer avokado i håret och pasta i öronen har det blivit. Om det är viktigt för dig ska du genomföra det - men man behöver faktiskt inte ha haklapp...

Vad gäller kläder så har jag två olika varianter här hemma. En som vänligt tagit på sig vad som helst och nu i något högre ålder artigt går och hämtar det han vill ha på sig.

Och så har vi Lilla L, nu 3 år gammal... Förra vintern var den vanliga bilden på vår hemmagata en påbyltad familj som promenerade med en ung dam endast iförd blöja. Mitt i november med snöblandat regn.

Jag blev så trött på att klä på en skrikande unge att jag backade till en lugn plats i mig själv och sa: låt oss se efter om kläder behövs. Hon klev rådigt ut och höll masken i många kvarter :lol: :lol: :lol: . Jag hade förstås med allt upptänkligt i vagnen!! Och sen klädde hon på sig, huttrande. Sommaren efter hade hon mössa i juli..

Så det beror på person skulle jag säga! Om du har en frågvis stark person till barn som måste göra själv för att förstå - låt honom! Ingen dör av att gå naken några minuter. Om det inte är 40 minus - då räcker nog några sekunder innan kläderna åker på.

Vad gäller tandborstning så är rådet eltandborste från 3 år. Kan du hjälpa honom att öppna munnen genom att sjunga opera tex? (Ju sämre desto bättre :D ) Hitta på bus - leta efter troll, leta efter kakor i munnen? Hur löser ni det nu?

Stryk ordet maktgrej och maktkamp ur din tanke. Han vill kunna själv! Låt honom duka fram allt till måltiden, låt honom vara med och sätta på tandkräm, låt honom välja sina kläder, låt honom städa, putsa, handla och vara ute massor. Och så hjälp honom att komma över svårigheter genom att skylla på Saken "men villken trasslig strumpa, vad den busar", "nämen rackarns vilken dum tröskel som fällde dig så taskigt".

Senare kommer situationer då du verkligen måste välja strid och stå för ditt ord men inte än.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av SusanD »

Hej, jag har ju också en tvååring här hemma och han är minst av fyra syskon och lik sin mamma med en vilja av stål. Underbart! Sätt ungen i arbete säger jag så blir det mindre konflikter i vardagen, Linus sköter diskmaskinen, plockar i sina grejer och är ansvarig för att sätta på den. Han sköter om vår blomma (vi har bara en :oops:) han älskar att dammsuga och städar med glädje badrummet. Han klär på sig själv även om det tar en evinnerlig tid men det har vi oftas, får ju börja i GOOOOD tid om man så säger.

Kläder ute behövs inte alltid tycker en tvååring och jag kan förstå det för det är ju inte lätt att förstå att det är KALLT. Bättre är att man upplever det, precis som Clara Cecilia skriver. Pakta när han fryser, vilken tur att du hade ryggsäcken full av varma kläder och så på med dem.

Mika, som är 3,5 år, gick ända fram till jul utan strumpor ute och med stövlar på. Aldrig att hon klagade, och fötterna var varma. Med henne har jag bara krävt att hon ska ha trosor på sig för övrigt får hon klä på sig vad hon vill. Ibland blir jag full i skratt som i fredags när vi skulle åka till tågmuseeumet och hon kommer ut från sitt rum i lila underställsbyxor, röda shorts med pricka i all världens färger, långa randiga strumpor, en rosa randig långärmad klänning och så en likadan klänning, fast lila ovanpå det. Och hon var så nöjd och kände sig så fin. Så jag fick svälja mitt skratt och sen åkte vi.

Linus, den omtalade tvååringen, vägrar naturligtvis också att borsta tänderna ibland men då tar vi till våra teatertalanger och jagar tandtroll som rider runt i munnen. Ungen älskar nämligen hästar.

Teater funkar nästan alltid, att pakta om att saker är dumma men måste genomföras funkar också nästan alltid. Att ge sig fan på att genomföra något, tex klä på ungen, funkar aldrig hos oss. Visserligen kommer kläderna på men den kränkte tvååringen ser till att få av dem så fort som möjligt och så står man där på ruta ett igen.

Så mindre kamp, mer pakta och teater tycker jag som ser all förtrots och trots som en ren utmaning, på ett positivt sätt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Clara Cecilia »

Å Susan!
Du är min ständiga inspiration när Ordningssinnet rinner på. Så du vet!

:heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tack för alla fina tips :heart: . Det känns som eltandborste vore en bra lösning. Då går det ju mycket snabbare och är förhoppningsvis lite roligare. Nu gör vi så att vi sitter på golvet i hans rum och han och pappa har vars en borste. Det krävs mycket teater varje kväll för att munnen ska öppnas alls :D . Ibland borstar han tänderna på sin lilla docka under tiden, eller tja ansiktet helt enkelt :wink:.

Det är ju en riktigt viljestark herre vi har, men med en envis mamma och en envis pappa så är väl resultatet inte så förvånande :wink: . Vi har varit lite dåliga på den sociala delaktigheten på sistone, han tömmer diskmaskinen, tvättar och bakar men jag håller med om att han behövs tas i bruk mycket mer.

Jag har kört mycket med att jag inte vet var kläderna ska vara, ska strumpan vara på näsan o.s.v. , vilket funkade bra ett tag, men nu så håller han bara gärna med att ja den ska sitta på näsan och sen är det en lååång föreställning :lol: . För det mesta klär jag på honom under protest men den är lika fort över och kläderna stannar på sen, så det fungerar men känns så där.. :? Försöker dock alltid att ta det med humor och hälften av gångerna så glömmer han att ha är arg då. När vi har gott om tid klär han av sig själv, vilket han är väldigt duktig på =D> .

Det är nog mitt ordningssinne som är för aktivt [-X , jag vill ha saker på mitt sätt och han på sitt :lol:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Hej!
I morse kom kläderna på till glada miner, la fram dem igår kväll och visade honom att dem ska vi ha på i morgon :D . Vet inte om det var det som hjälpte men likväl blev resultatet positivt.

Sen tog jag fram overallen i god tid men den ignorerades totalt..ja,ja tänkte jag och försökte hålla lugnet. Jag öppnade istället dörren för att köra ut vagnen så länge och då ville en liten herre att jag inte skulle gå utan honom så han la sig ner på overallen och så hjälptes vi åt med kläderna. Snabbt och smidigt :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Clara Cecilia »

Bra! :heart:

Jag tycker att det vid varje trassel som uppstår är värt att fundera över om det är något som man faktsikt kan få prova - som att gå utan kläder :shock: och se hur det är. Just maktkamp och prestige är riktigt tråkiga saker i samlivet - både mellan barn och mellan vuxna.

En påminnelse - han växer, vill mer och Kan mer. Utmana honom genom att låta honom ta sig an svårare uppgifter. Steka korv var en sådan livsfarlig grej som min son hanterade vid 1,5 år, sittandes på bänken brevid mig (som förstås övervakade allt ytterst nogrannt)
Tror du han kände sig stolt? Tror du han idag vid 4,5 har en matdag i veckan? :lol:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Alma »

Hej MamaA!
Bra tänk, att det är din attityd som behöver stärkas. Och att komma till vad som egentligen är viktigt att driva igenom. Man blir matt av trots och ifrågasättande, det gäller att stärka sig själv så att man är stöd för barnen.

När sonen plötsligt en dag började säga nej läste jag återigen Annas kapitel om trots ur Barnaboken. Den hjälpte mig att känna att nejen inte var riktade mot mig personligen eller ens handlade om mig. Blev lättare att ta nejen utan att komma i så mycket affekt eller gungning själv. (Åtminstone mindre ofta.) Jag kom längre ifrån att det måste bli en kamp mellan sonens och min vilja. Jag blev bättre på att pakta, dvs bekräfta att jag såg att sonen inte ville något eller ville något helt annat, ändå driva igenom något, och dessutom blev jag en något bättre förhandlare. Åtminstone mer kreativ...

Men det här kan du säkert redan.

Att välja sina strider som förälder tycker jag är viktigt, och att försöka vara nöjd med att resten inte funkar som man egentligen skulle vilja. Så få projekt som möjligt när trotsen är stark. Jag trodde aldrig på att det man gör, tillåter, att rutiner mm som skapas eller bryts under trotsen måste vara för evigt sedan. Jag såg trotsen som en period där regler och rutiner fick förändras. EN hel del som skapades då behöll vi sedan.

Men några projekt måste funka också under trots.

Tandborstningen valde vi liksom påklädning, där stod vi fast och förhandlade inte alls, men erbjöd så roliga former som möjligt. Och jo, vi införde också eltandborste på morgnarna som han fick borsta med själv. På kvällen handtandborste där vi borstar. Den ordningen har vi än.

Matsituationen valde vi bort, där fick det viktiga vara att han fick i sig något vettigt. Hur blev mindre viktigt. Om han så ville äta på golvet.

Jag har kommit att se trots som att det handlar om att söka världsordningen och att skapa egen kontroll, men så har jag en 6-åring numera och 3-årstrotsen liggerr lite mer i dimma. Att hjälpa barnet att skapa sin egen världsordning/kontroll är ju det du gör när du låter honom välja hakklapp. Kanske sätta det som en nyordning? Han går till lådan, väljer och tar fram själv? Och jo, det är på sätt och vis en ”maktgrej”, men den makten handlar också om vem som ska ha kontroll över hans tillvaro, och att han försöker få det själv. Inte ett dåligt motiv från hans sida alltså.

Påklädning ja... Hua. När man väl kommer ut kan man vara så slut att man aldrig vill gå in igen. Vi tillåter fortfarande inte några valmöjligheter, bara om man inte hittar den ordinarie mössan mm. Annars är det varken sonen eller maken som bestämmer, det gör jag… Men jag har också sett att det kan fungera där föräldrar erbjuder klädval. Kanske förbereda hur ramarna för valen ska se ut nästa gång, kanske på den hylla i garderoben som han kan nå själv? Att han vill välja själv därifrån är väl för att han sett att det är så det går till.

En sak som fungerade mycket bra här var att ge ökat ansvar/delaktighet under trotsperioden. Jag gav honom egna lådor, han fick duka fram och av också glas och annat, han fick stå på pall och skära och hacka, han fick hämta saker utomhus som han inte fått eller ens tänkt på att göra själv förut.

Under trotsen var han faktiskt bra på att lösa klurigheter som uppstod under uppdragen, om han fick lösa dem själv. När något fallerade kunde jag rycka in som hans ”bästa vän”. Något som behövs många stunder av eftersom man också måste ta konflikter under den här perioden…
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Alma »

Oj! Såg inte att du hade fått flera bra svar innan jag drog iväg mitt.

Med tandborstning berättar maken en saga som stannar när munnen stängs. Den är en fortlöpande berättelse om samma figurer, och den blir allt mer dramatisk ju mer munnen vill knipa. Har funkat hyfsat.

Jag har för närvarande tandborstberättelser som har många A och I och E i sig, om man inte gapar så blir sagan bara på Eeeeee eller Aaaaa och så snart sonen härmar fortsätter sagan.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av videunge »

Hej

litet tips ang kläderna. lägg tillsammans ( på kvällen) ut morgondagens kläder som en gubbe på golvet. sen får liten försöka själv. mycket roligt här kan jag lova. :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av SusanD »

Clara Cecilia skrev:Å Susan!
Du är min ständiga inspiration när Ordningssinnet rinner på. Så du vet!

:heart: :heart: :heart:

Clara
Tack Clara för dina fina, vackra ord som fick tårarna att trängas i mina ögon av glädje. Tack.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Vill bara rapportera att det går mycket bättre här hemma :D . Mamman har hittat rätt attityd och beslutat sig för att välja sina strider noggrant. En tvååring är ju så fruktansvärt kapabel och allt går mycket lättare när mamma förstår det :wink: . Pappa är däremot inte riktigt där än.. :?

Jag känner mig så mycket lugnare nu, jag vet vad jag gör och både jag och sonen är nöjda :heart: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Låter toppen!
Har pappan fått läsa tråden? Sånt brukar hjälpa.
Har han nån annan utväg som han tycker fungerar?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förtrotsaren med MÅNGA frågor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Nu trotsas det vllt igen men jag tycker mig se en skillnad i hans reaktioner på hur jag bemöter honom vilket får mig att undra om det här är den verkliga trotsen. Han är ju bara 2 år och 2 månader men har varit tidig med det mesta.. :wink:

Han får total beslutsångest??? verkar det som t.ex när han ska plocka fram flaska till vällingen. Jag brukar minimera alternativen till två men likväl ska han ha en annan och om han har valt en så vill han byta när jag väl hällt upp vällingen. Jag har provat mig fram här, men tycker att det som fungerar bäst är när jag säger att nu är det den här flaskan, punkt :!: . Utbrottet kommer naturligtvis men jag sätter mig ner, tar honom i famnen utan att säga alltför mycket och väntar tills han lugnat sig. Då sätter jag så där i förbifarten ner flaskan på golvet utan att säga något och strax plockar han upp den och dricker.

Jag har inget emot att vara flexibel men det känns som att det här funkar bäst, bryta, han får sitt utbrott och reagerar sen med lättnad. Det är det som får mig att tänka på trotsen för så har han inte reagerat innan. Han har förtrotsat läänge och är en mycket viljestark ung man :D men innan så har han blivit arg men inte så förtvivlad.Tänker jag rätt? Tacksam för era tankar!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"