Trots med kisseri vägran

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Trots med kisseri vägran

Inlägg av Tin »

Oj oj,
här i huset har vi en stor liten dam som om 1 vecka fyller 3 år. Hon blev för 2 månader sedan stolt stora syster och vardagslivet (fastän full i trots) funkar bra även om det blir lite rörigt ibland och vi får praktisera förvisning då och då.

Hon är en mycket självständig och viljestark liten en som har mängder med uppgifter här hemma, vi renoverar ju huset och där behövs det ju extra händer stup i kvarten. ;)

Allt är nej just nu och det krävs sina rediga föräldrar att få henne att delta i allt som ska göras, det är ändå ok. Det som har fullständigt falerat är att även gå på toaletten vägras. Suck! Hon har varit torr i 4 månader dagtid och nu kissar hon i byxorna varje gång, hon ska bara inte gå på toaletten fastän hon gjort det själv så länge nu. Dvs hon ska inte kissa alls, så hon håller sig tills det inte går längre och då kommer det i byxan.

Jag inser ju att vi på nåt sätt har fått det verka som om det är viktigt för oss att hon kissar på toaletten och inte i byxan. Säkert genom att fråga för ofta. Men vad gör vi nu? Erbjuder blöjan som alternativ? Ignorerar (men man vill ju inte ha henne i soffor etc med våta byxor). Vi är lite rådvill här och vill ha råd ut ur kissvägran, hur kan vi hjälpa henne? Jag ser ju på henne när hon behöver gå på toa.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Trots med kisseri vägran

Inlägg av GulligaA »

Hej

Nu tänker jag ge mig på att svara på frågor också, hoppas det är ok.

Vi har en tös här hemma som kissvägrar lite då och då. Inte konstant som hos er, men kanske kan något tips inspirera ändå.

När hon är inne i en vägraperiod och jag ser att hon är kissnödig så brukar jag:

- Säga: Nu ska jag kissa och jag vill INTE att någon följer med mig! Varpå hon ofta kommer springandes och sätter sig på pottan när jag satt mig på toaletten.

- Föreslå någon aktivitet som jag vet hon verkligen gillar, och sedan säga : Då måste vi skynda oss att kissa så vi kan börja måla/bygga lego/lägga pärlor! Med betoning på skynda, och få kissa att låta som om det var något som redan var bestämt att det skulle göras. Funkar nästan jämt!

Detta löser ju dock bara problemet för stunden.

Angående blöjor, så finns det ju potträningsblöjor, som håller inne kisset men ger barnet känslan av att gå med blöta byxor. Med sådana kanske det kan bli tillräckligt otrevligt för att vilja gå tillbaka till toaletten

Bara lite tankar från mig. Hoppas det löser sig för er!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Trots med kisseri vägran

Inlägg av miniz »

Hej Tin.

Vad bra att du fick ett svar till slut, tack GulligaA!
Och nu fàr du ett till, som är en fràga. :D

Hur gör ni när hon kissat i byxan?

Se pà kisseriet som en olycka och làt henne städa upp efter sig. Lägga de blöta kläderna i tvättmaskinen, trosorna fràn byxorna, torka upp och städa snyggt. Inte som straff, men en konsekvens av kisseriet. Typ som efter man lekt med lego städar man klossarna.

Rutiner hjälper.
Kissa innan man gàr ut pà morgonen och innan man lägger sig. Alla kissar innan man gàr ut, till och med pappa och mormor. Eller hur? Hunden kissar när den kommit ut.

Man kan ju fundera och diskutera runt detta temat; kisseri, med humor och personliga anekdoter, fràgor och svar.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Trots med kisseri vägran

Inlägg av Tin »

Tack för svaren gulliga ni.

När hon kissar får hon lägga i tvättmaskinen, torka upp, hämta nya byxor osv osv.
Bajsa gör hon lustigt nog alltid själv på toaletten utan att ens be om hjälp.

Ska nog köra med ordentliga rutiner, alltid kissa före bilfärd osv. Men idag kissade hon på stolen där hon satt och åt yogurt och tittade på film. Som om hon inte vill avbryta. Trots att hela pådragen med tvättmaskinen kommer och filmtittandet ändå avbryts....

Ska även köra med dina förslag GulligA, mycket bra sådana. Tack så mycket!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Trots med kisseri vägran

Inlägg av Tin »

Lite kisseri-inspiration till er andra, detta har funkat:

1. Precis innan man ska göra nåt kul, precis som GulligA beskrev ovan, "skynda så kissar vi så äter vi passionsfrukt sen" eller vad det nu är som lockar liten, här ligger fokus på aktiviteten efter och inte på själva toabesöket.

2. Min lilla fyllde 3 nyligen, "och när man är 3 - då kissar man på toaletten, inte i byxan" - har aldrig ifrågasatts, så är det bara. Ibland säger jag helt enkelt: "alla som är 3 år, det är dags för toaletten" - fokus hamnar då på åldern och inte på toabesöket, och liten rusar till toaletten

3. Liten står och hoppar av kissnödighet, jag säger "Gå och kissa". Liten säger "Nej", hon är upptagen med nåt. Jag fyller i "ta med dig kritan/boken/borsten till toan". Funkar också, fokus hamnar på prylen som ska med och inte på själva toabesöket.

Givetvis gäller också:
- jag inser att jag får påminna ibland (enligt ovan), men att hon oftast får sköta det själv, hon måste få känna att jag litar på henne
- att aldrig bli arg om en olycka sker, det får inte vara viktigt för mig att hon kissar, då blir det maktkamp - utan istället - ett "ojdå"
- att man får ta hand om tvätten och oredan själv - det ska vara besvärligt att kissa i byxan

Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Trots med kisseri vägran

Inlägg av miniz »

=D> Tack för rapport och en fin lista! Snyggt jobbat.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"