Förskolestrul 3,5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Nu behöver jag lite vägledning och goda ord om en situation som varit på uppsegling sen i november.

I september fick mellanbror P börja på samma avdelning på förskolan som sin storebror för att få gå sina 15 tim/vecka. Lite "som vanligt" fungerade inskolningen bra men sen i höstas har han börjat säga att han "inte vill gå till dagis" (ja, jag vet... vi säger dagis hör fortfarande :roll: ). Han är i trotsen och det är vill inte till det mesta, ibland bara i farten, eller orkar inte. Han är den i familjen som fått gåvan att kunna uttrycka mest känslor, från skrattande glad till otroligt tvär och arg.

Några gånger har han blivit så ledsen vid lämning att förskolläraren tyckt att det varit lika bra att jag tagit med honom hem igen. Ja, att hålla fast honom för att jag ska kunna gå har ju inte varit nåt alternativ... :( Nu är det nästan varje eller varannan gång (de går må, ti, tors 9-14) som han inte vill och därför blir med hem igen. Första gången det hände rekommenderade förskolläraren att vi skulle ha det lite tråkigt hemma, vilket sen har följts upp med att "då får du vara hemma med mig och tvätta/städa" med betydelsen att det skulle vara tråkigt. Det blir alltså en spricka i den social delaktigheten. Jag känner inte att jag kan aktivera honom med nåt som är kul eller nödvändigt för det är ju egentligen inte hemma han ska vara, iaf inte dessa dagar. Hör ni hur tokigt det låter :? ? Väl hemma har det blivit lite social delaktighet, lunchfix, han leker själv eller lite med lillasyster och lite TV-tittande. Jag nämner ibland för honom om det han missar på förskolan nu när han inte är där.

Vad säger han själv då? Jo, han säger att det är tråkigt på dagis. Fast det menar förskolläraren att han inte har, han är glad och det brukar inte vara några bekymmer med honom. Det svåra är nog själva avskedet till mamma. Jag har försökt med att göra en deal med honom att jag kommer och hämtar tidigare, efter lunch. Dealen har accepterats men när vi väl är i hallen på förskolan och ska ta av ytterkläderna blir det protester och gråt.

Det var likadant med storebror R när P själv var liten, vid den här tiden på året. Jag är inne på att ta en paus från förskolan ett tag, så han inte känner nåt tvång att gå dit. Han får gå dit om han känner för det och vill. Storebror R är det inte några problem med. Han har sina femårskompisar, trivs bra och gillar att lära sig saker. Mellanbror P har inte hittat sin plats i den nya förskoleflocken än. Samtidigt tycker jag att det är synd att han är hemma, det var ju det här året som bröderna skulle vara tillsammans på förskolan. Till hösten börjar storebror i förskoleklass.

Jag tycker det är viktigt att vara konsekvent både i ord och handling, speciellt nu i trotsen. Att han får vara hemma istället för på förskolan blir därför inkonsekvent. Jag tycker inte jag har fått så bra back-up från hans förskollärare. Hon har stått lite avvaktande, försökt föreslå saker eller undrat om det är nåt speciellt som hänt.

Förstår ni problemet? Nu måste vi ta tag i situationen!

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kan å ena sidan tycka att har du möjlighet att vara hemma så var det i ett halvår till. Anna säger ju att förskola inte är nödvändigt förrän de är över 4.

Sen kan det ju vara lite som det är med min son, han har i över 3 år nu sagt att han inte vill gå till Förskolan och skolan, men så fort han kommer dit är han glad och när jag kommer för att hämta vill han inte gå hem.
Men visst fick han välja skulle han också helst vara hemma, men nu går han i 0:an och då måste man gå helt plötsligt.

Kan du inte skapa några extremt "jobbiga" projekt som måste göras hemma och sen är det massa ensamlek och inte så roligt, precis som förskolan lite sa kan jag tycka?

Tiden då de faktiskt VILL vara hemma är så kort, så ta tillvara på den. Sen när de är typ 6-7 år vill de bara leka med kompisar och sen går det fort. Så njut medans du kan är nog mitt råd.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Tack Torsmamma för klocka ord! :D [-o<

Visst känner jag att det är helt okej för honom att vara hemma ett tag till. Han är väldigt tillfreds med livet när det är han och jag och hjälper till med lite av varje. Han behöver nog tanka mer Mamma-bränsle under den här perioden i livet, så att han kan gå vidare.
TorsMamma skrev: Sen kan det ju vara lite som det är med min son, han har i över 3 år nu sagt att han inte vill gå till Förskolan och skolan, men så fort han kommer dit är han glad och när jag kommer för att hämta vill han inte gå hem.
Så tror jag att det är. Hur har du besvarat/besvarar din son då? Överlag är det rätt mycket som är "tråkigt" för lilla P just nu.
Men hur kommer vi över den där tröskeln? Det är ju svårt att förklara i handling att förskolan faktiskt är kul när han får följa med tillbaka hem.
TorsMamma skrev: Kan du inte skapa några extremt "jobbiga" projekt som måste göras hemma och sen är det massa ensamlek och inte så roligt, precis som förskolan lite sa kan jag tycka?
Jo, men det kan vara en god idé. Kanske inte alla dagar, för då tröttnar jag nog på mig själv av teaterspelande :wink:

Nu när jag ska hämta storebror tänkte jag prata med P´s förskollärare, och få hennes syn på saken, eller boka tid så vi får prata ostört.

Återkommer!

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av videunge »

Hej

Det där med att prata med pedagogerna tycker jag är en jättebra ide. vi hade problem ett tag med stora tösen. Det visade sig att problemet var att när hon kom vid 09 var de andra redan i gång med något och hon hade svårt att komma in i leken. Det löste pedagogerna jättefint genom att se till att det händer något just då så att det är fler som börjar på 0 då. :D

Men som Torsmamma säger, om man inte kommer fram till något annat än att han behöver tanka mammanärhet och social delaktighet, låt honom vara hemma om det är möjligt.

Lycka till och kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av miar70 »

Hej Tutan!

Jag och min dotter, "fyran" :wink: , har varit i liknande sits som ni är nu. Tösen var tre år, jag var hemma med lillasyster "femman" och jag föll för trycket att fyran behövde komma ifrån lite och leka med kompisar 15 timmar i veckan.

Hon började, inskolningen gick finemang och likaså de följande två veckorna. Men sen började gråten vid lämning, oroliga frågor "ska jag på dagis i morrn/är jag ledig/hur länge ska jag vara/är jag sjuk/jag vill vara hemma" osv. Visst var hon i trotsen med allt vad det innebar, men jag såg inte det här som trots utan ren och skär oro. Jag framhärdade med positiva hejarop och med "det går så bra när du har gått" från fröknarna. I en månad höll vi på och kämpade, för en kamp var det allt. Ingen mådde bra.

Så vägrade jag till slut lyssna på alla "goda råd" och lyssnade istället på mitt barn och mig själv och då berättade jag för dottern att dagis fick vänta ett tag, nu skulle vi säga till fröknarna att hon inte kom tillbaka på ett tag för mamma behövde henne hemma med lillasyster. Det var nog enda gången hon var riktigt glad när vi for till dagis för att berätta det här... Fröknarna tyckte vi var lite tokiga som lämnade platsen och ändå var tvungna att betala tre månaders uppsägningstid, men de tyckte vi gjorde rätt ändå som valde att våga låta bli dagis ett tag till när vi nu kunde.

Fyran fick ett härligt år med familjen som arena att växa och utvecklas och när hon så började dagis som dryga fyraåring var problemen noll. Inte en gråtande lämning, ingen oro - bara glädje över dagis, kompisar och fröknar :D

Har man inget val så är ett bra dagis toppen, men har man ett val så är hemmet det bästa. Tror jag :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Tack videunge och miar70! [-o< [-o< [-o<
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Så där ja! :D

Med era ord i bakhuvudet och sonens oro i hjärtat gick jag över gatan till förskolan för att tala med förskolläraren, som också gärna ville tala ostört utan barn.

Hon föreslog att P skulle ta ledigt från förskolan en bestämd tid. Det var ju min tanke också, så det blev resultatet av mötet. Lite förvånad är jag faktiskt att orden kom ur hennes mun först. Hon berättade att hon känt sig osäker på hur jag ville göra när det inte finns nåt "tvång" med i bilden, det vill säga att jag inte måste iväg till nåt jobb.

En månad kom jag och pappan fram till att vi börjar med att ta ledigt. Veckorna går ju rätt fort, så att bara ta två veckor typ kändes för kort. Planen är att även om han vill gå tidigare så ska han inte få gå, utan han ska få längta då och beslutet hos honom ska få mogna fram mer. Efter en månad får vi känna av hur vindarna blåser inom honom.

Förskolläraren såg många likheter med storebror R som ju också reagerade på liknande sätt efter några månader efter inskolningen. De är väl lite slowstarter när det gäller den sociala biten med andra barn och leker så bra hemma med varandra så nåt riktigt behov verkar inte finnas just nu hos P. Överlag är han lite orolig och mammig just nu. Går jag tre meter före honom med barnvagnen blir jag utskälld för att jag är för långt bort och det är gärna jag som ska borsta tänder etc på honom. Lillplutten! :heart:

Nu kommer även jag vara mentalt förberedd på att ha honom med mig på dagarna, och inte känna mig frustrerad när han följer med mig hem efter lämningen av storebror. Fast storebror sa att han också ville vara ledig från förskolan :shock: :wink: .

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Tutan skrev: Fast storebror sa att han också ville vara ledig från förskolan :shock: :wink: .

:heart:
Gylle! så kan det ju vara.

Ja du, det var faktiskt så att när sonen låtit i 3 år :shock: :roll: och nu var han ju TVUNGEN att gå i skolan, så sa pappan i familjen hårt att nu vill han inte veta av något mera krångel. :x

Då slutade han, men vi har ibland lite långa lämningar, han står gärna i fönstret och vinkar 5-10 min med alla hemliga tecken vi har för pussar och kärlek. Men nu är han ganska glad faktiskt, även om han säger nej jag vill inte gå. Han vill inte gå på simning heller eller Karaten. Men när han väl är där så gillar han det. VI är med hela tiden ifall han behöver, men det gör han inte.

6-åringen är ju som en trotsunge, de har sin kris också. Så jag kan tycka det är extremt opedagogiskt att börja ny klass, nya barn och nytt allt när man är mitt i sitt mest oroliga. :evil:

Men det har gått bra, men han söker fortfarande kompisar kan jag känna. Men mest leker han med de stabila tjejerna i 1:an. Lite mera med killarna nu också. Så det blir bättre, men vi peppar och pratar med fröken och så. Hon är kanon! :D

Så var hemma, ta det lugnt, förmodligen lägger sig inte oron förrän han är dryga 4 år, min son hann bli nästan 4,5 innan jag märkte att oron lade sig till förmån för den där "tuffa" 4-åringen (jämförbar med den där tuffa 2 åringen som man har lite blandade känslor för) 8)

Njut av livet! :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Hej!
Jag tänkte ge er en uppdatering av läget.

P fick vara hemma i en månad. Tyvärr kände jag att den tiden inte var den bästa för oss. Vi gnällde en del på varandra, jag var stressad av flyttstyling och vi var ute för lite (han är inget stort fan av vintern). Så han fick börja igen och gick en vecka utan problem. Inget gnäll, gråt eller frågor om att han ville vara hemma. Sen kom en förkylning i en vecka och vips var vi tillbaka på rutan ett, fast värre. Jag lämnade en gråtande pojke på måndagen men hade bestämt mig redan på tisdagen att det inte skulle upprepas. Tillsammans, han och jag, tog vi beslutet att han ska få vara hemma ända fram till hösten. Det känns som en sten som har lättat från våra hjärtan. Skönt för mig att slippa prata gott om förskolan hela tiden och slippa oroa mig för hur det ska gå vid lämningen. Jag upplever honom nöjdare också! :heart: :-D :heart:

En tanke slog mig för nån vecka sedan: "Eftersom jag inte är helt nöjd med personalen på avdelningen + att storebror slutar på avdelningen för att börja förskoleklass = det finns inget som håller oss kvar vid den avdelningen och vi kan byta till grannavdelningen där P´s kompis går och där personalen är väldigt rar och go".

Utifrån den tanken talade jag med förskolechefen om problemet och om mina tankar att byta avdelning till hösten. Hon tyckte inte det var bra att jag upplevt brist på hjälp med lämnandet av personalen och inte är helt nöjd i stort med dem. Däremot tyckte hon att vi skulle ta tag i problemet på en gång och att problemet inte löser sig bara för att vi byter avdelning. Hur kan vi tillsammans ändra på det som inte funkat? Hon skulle tala med personalen om hur de upplevt situationen och hur de kan anstränga sig ett ännu mer för att möta just Honom. Vi föräldrar ska prata lite med P för att försöka ta tillvara på det han tycker är kul på förskolan. Kanske att vi kan sikta på att han går en dag i veckan fram till sommaren.

Där är vi idag. Inga måsten. Vi får se hur det går.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag som är lärare själv tycker att det verkar vara en strålande idé :D att byta avdelning. Då får han ju en extra morot, en kompis som han gillar och kanske annan personal som han klickar bättre med. Jag märker tydligt att min 2-åring föredrar viss personal framför annan och det är ju inget konstigt med det. Utstrålar förskollläraren inte en attityd av självklarhet utan osäkerhet så är det väl inte så konstigt...

Förskolechefens svar är ren standard kan jag säga [-X ..för att inte personalen ska känna att de gjort något fel - vilket de inte nödvändigtvis har heller men ibland funkar det helt enkelt inte och då är det bäst att bryta och börja om.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Tack mamaA för dina ord! :D
Bryta och börja om - precis min tanke.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Alma »

Jag känner igen mig i en del i detta. Hade en sväng i förskolan när sonen var fyra. Ambitionen var att han skulle tanka inspiration från grupplek 15 timmar/veckan och att det skulle vidga hans nätverk.

Efter en lång tid när sonen inte ville och jag ägnade långt mer energi åt att tala med dagisfröknar och -chefer än att göra egna roliga aktiviteter med sonen, slutade vi. Det blev en hel del svängar fram och tillbaka under tiden som tog enorma mängder kraft och som drog ned lusten hos oss alla.

Vi har aldrig varit så lättade och glada som efter sista dagen, sonen och jag. En massa energi kom tillbaka. Jag orkade till och med planera för hur jag kunde ordna på andra sätt för att få in mer grupplek, fler andra vuxna och barn i min egen verksamhet.

Så här i efterhand tänker jag att detta med kompisar, grupplekar och inspiration från flera vuxna var och är något jag fortfarande vill arrangera för. Men det är inte alltid som de viktigaste vännerna skapas på förskolan, eller de viktigaste vuxenrelationerna. I den dagiserfarenhet jag har så ser jag fortfarande att de flesta barn jag känner inte har sina närmaste vänner i sin dagisgrupp. De bästa vännerna skapas där föräldrarna eller familjerna umgås, långt upp i åren. Släkt, föräldrars vänner med barn, grannar... Att man går i samma dagisgrupp räcker inte för att relationerna ska bli starka om man inte också umgås med de vuxna på fritiden, är grannar eller liknande.

Sonen etablerade i stort sett inga starka relationer under sin första tid på förskolan, men de två som såg ut att kunna bli något tog jag kontakt med för träffar efter dagis. En förälder ville egentligen ha kortare tid för barnet på förskolan, henne hämtade vi för lek en stund efter dagis en gång i veckan. Sonen superglad och flickan också, mamman och jag fick korta men roliga stunder ihop då och då. Genom henne höll sonen lite kontakt med dagiset också efter att han slutat, även om flickan sällan ville berätta och sonen sällan ville fråga. Däremot bar vi ju grejer hon hade gjort som vi kikade på och hon berättade om, och då kom en och annan historia om vad som skett på dagiset också.

Sedan bjöd vi in alla barn och föräldrar från dagisgruppen till lekeftermiddag hos oss ett tag efter att vi slutade, och utifrån den träffen uppstod också idéer om fortsatta kontakter där några ännu håller i.

En annan idé som jag hade spånat på men inte behövde genomföra, var att besöka dagiset vid speciella tillfällen som lucia, avslutning mm. Men vi hittade andra roligare former för det.

Hade jag inte kunnat lägga mitt jobb nattetid under långa perioder och inte hade utvecklat samarbeten med vänner kring att ha barnen växelvis, eller av andra skäl varit tvungen att hitta omsorgs för mitt barn så hade jag letat efter en mindre verksamhet. Åtminstone om sonen inte själv ville gå tillbaka till just dagis. Familjesystem eller dagmamma kan vara bra alternativ till att ha uppslitande perioder med inskolning i stor dagisgrupp.

Jag har kommit att fråga mig om jag skulle vilja umgås på dagarna med förskolepersonalen i samma utsträckning som jag vill att sonen ska göra det. Det blir ofta en god indikator på hur min son kommer att trivas och har styrt valet av det dagis han går på nu. Men fortfarande går han inte varje dag och inte långa dagar...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av videunge »

Hej

Jag måste bara hålla med om det MamaA :heart: skriver om att byta avdelning. Vi gjorde det med vår stora tjej när hon var 4 år och det är det bästa vi gjort. Jag tror att det precis som hon säger kan vara ett standardsvar med ett visst mått av prestige i. Att personalen inte gjort något "fel". Men jag tänker så här. Förskolan skall vara en trygg plats där ungen får någon att knyta an till. Man går olika bra ihop med olika människor. Eller hur :wink: Jag upplever STOR skillnad på min tös efter bytet. Här vet hon att någon tar emot HENNE. Som hon är liksom. Så jag skulle nog stått på mig om jag trodde på den iden. Så det så. :wink:


Lycka till och GLAD PÅSK
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Hej på er! :D
Tack kära Alma och videunge för era ord :heart: .

Precis, Alma - usch vad det tar energi det här! Tack för pepp videunge!
Alma skrev:Jag har kommit att fråga mig om jag skulle vilja umgås på dagarna med förskolepersonalen i samma utsträckning som jag vill att sonen ska göra det. Det blir ofta en god indikator på hur min son kommer att trivas och har styrt valet av det dagis han går på nu.
Instämmer! Personalen på den avdelningen vi vill byta till är så goa och glada mot både barn och föräldrar. Dom skulle JAG vilja umgås med på dagarna.

Nu har jag haft två telefonsamtal med förskolechefen och ett möte med "vår" förskollärare på avdelningen där han går idag. De vill att vi försöker med en dag i veckan de här två månaderna som är kvar (allmän förskoleplats är t.o.m. 31 maj). Förskolechefen kan inte garantera att vi får byta avdelning och kör "övertalningskampanj" för att vi ska lösa problemet med befintlig personal och "bygga upp en förtroendefull relation till dem, det är det som är bäst för pojken". Undrar om inte jag är den som vet vad som är bäst för mitt barn? :shock:

Förskolechefen har i alla fall gjort klart för oss att vi måste säga upp platsen vi har idag och söka på nytt inför hösten, om vi vill byta avdelning. Det tycker jag känns rätt osäkert. Kommunen har ju kö till vår förskola och tanken att vi skulle erbjudas plats på en helt annan förskola känns inte heller så lockande.

Samtidigt känns det inte bra att fortsätta på nåt där jag inte har fullt förtroende för personalen, han har sagt att han inte vill dit, det är bara två månader kvar (8 dagar om vi bara går en dag/v) och jag är redan lite mentalt inställd på att försöka få till ett byte. ATTITYDEN saknas alltså! :roll:

Vi har i princip bestämt oss för att lyssna på vår magkänsla och vad föräldrahjärtat säger - nämligen att säga upp platsen och hoppas att vi får byta till grannavdelningen på förskolan. Men... det dåliga samvetet brottas jag med. Dåligt samvete inför personalen som vi väljer bort. De har ju egentligen inte gjort nåt fel, de är trevliga och bra pedagoger. Förskolechefen berättade att personalen inte vet vad de ska ändra på när de inte riktigt vet vad problemet är, som att vi inte berättat allt. Och det är väl så - jag har väldigt svårt att säga till dem att det är faktiskt deras engagemang, glädje och utstrålning som jag inte är helt nöjd med. Svårt för mig att framföra personlig kritik... :( ](*,) Förskolechefen är medveten om mina åsikter men verkar inte riktigt vilja lyssna på det örat.

Videunge - du får gärna berätta mer om ert byte av avdelning!

Kram! :-D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"