Förskolestrul 3,5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av videunge »

Hej

Nu tycker jag att det låter konstigt igen. :( När vi bytte behövde vi inte säga upp förrän vi fått den nya platsen och då gick det automatiskt. Här kan man ställa sig i kö fast man har plats och be att få byta. Men vi bor ju inte i samma kommun så tyvärr så kanske det fungerar så hos er. Tycker att det låter otroligt stelbent att säga att ungen inte skulle få byta och att det skulle vara bäst att gå kvar. min egen erfarenhet är att när vi bytte så kände vi oss äntligen hemma. punkt. ungen trivs med personal och jag känner mig fullständigt trygg med dem. så jag tycker at du skall lite på din känsla av vad som är rätt. Du hänner ju ditt barn bäst. Heja Dig!

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Finns förtroendet mellan föräldrarna och personalen inte där så är det faktiskt ganska kört :wink: . Det var en rackans envis förskolechef ni har..det går inte att gå till hennes chef möjligtvis?

Du får nog vara väldigt tydlig med varför du inte vill ha honom kvar där, jobbigt men nödvändigt. Jag tror egentligen inte att de vill att du ska byta förskola för det kan ge dem dåligt rykte vilket alltid brukar försökas undvikas så det kanske bara är tomma hot :?: :?: Kanske dags att hitta attityden och ställa lite krav :lol: .

Lycka till :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Tack tjejer! :heart: :heart: :heart:

Innan jag skriver på några papper om uppsägning av platsen ska jag ringa handläggarna på kommunen imorgon för att försäkra mig om att jag inte hamnar sist in nåt kösystem till hösten. Jag vill ju inte hamna på en förskola på andra sidan stan. Skulle det vara så, så får jag väl gå dit de där torsdagarna fram till sista maj.

Attityd i frågan att jag vet vad som är bäst för mitt barn ska fram!

Jag tror inte de heller vill att jag ska byta för ett sånt "enkelt" och "vanligt" problem med ledsna lämningar som drabbar "alla" barn nån gång. För tänk, då kanske alla vill byta fram och tillbaka! :shock: :wink:

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av videunge »

kom på en sak till...

när vi sökte så fick jag reda på att ju äldre ett barn är desto högre upp i kön kommer det när det gäller att få önskemål tillgodosedda. Så det gick ju bra för oss eftersom lillan var 4 när vi bytte. Tycker att det låter konstigt att man skulle hamna sist för att man vill omplacera men det är jag det.

Kan tillägga att tjejen som haft ledsna lämningar i princip skolade in sig själv på nya avdelningen. :wink: hon liksom bara försvann i väg med ett gäng små tjejer. som tur var hade hon skrikgrön overall på sig så jag kunde se henne i alla fall. :roll: :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Hej vänner! :D

Uppdatering!

Vi kommer inte att hamna sist i nån kö, utan det räknades som en slags "förtur" när man byter avdelning. Allt enligt handläggaren på kommunen.
Så... därför är platsen uppsagd, förskolechef och befintlig personal underrättad och ny ansökan är inskickad inför hösten. :D
Förskolechefen respekterar vårt önskemål och ska ha detta i åtanke när hon börjar med placeringarna till hösten.

:D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av Tutan »

Tjingeling!
För några dagar sen damp ett besked ner i brevlådan att P har fått en plats till den avdelningen vi önskat att byta till. Han har formellt slutat och på hans plats i hallen på förskolan står nu namnet på ett annat barn.

Vi föräldrar är såklart glada att vi fick som vi önskade. Han verkar måttligt road och tycker "dagis är dumt" när det är tråkigt att åka och hämta storebror. Det känns långt kvar till september när han börjar igen men lite glada inlägg får vi få till om hur "kul det kommer att bli att börja på DEN avdelningen med DEN kompisen".

Förskollärarna på hans kommande nya, avdelning söker hans kontakt lite mer. Lite lustigt så har både jag och en god vän (med barn på båda avdelningarna) märkt av att förskollärarna på vår "gamla" avdelning har blivit mer tillmötesgående och trevligare senaste veckorna. Antingen är det bara vårkänslor som vaknar eller så har de fått sig en tankeställare efter vår situation och reflekterat över sitt bemötande. Eller en "tillsägelse" av förskolechefen... :wink:

Kram
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Förskolestrul 3,5-åring

Inlägg av videunge »

Hej på dig! :D


stort grattis till nya avdelningen. jag tror att det blir kanon. =D> :D
Lite lustigt så har både jag och en god vän (med barn på båda avdelningarna) märkt av att förskollärarna på vår "gamla" avdelning har blivit mer tillmötesgående och trevligare senaste veckorna. Antingen är det bara vårkänslor som vaknar eller så har de fått sig en tankeställare efter vår situation och reflekterat över sitt bemötande. Eller en "tillsägelse" av förskolechefen... :wink:
Jag upplevde PRECIS samma sak när vi tillkännagett att vi tänkte byta avdelning... :roll: :lol: visserligen också på våren så det kanske var vårkänslor där med. :wink: Tror att när man gör allvar av det man innerst inne vill så når det fram till slut att det inte bara var "prat."

Kram på er! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"