nu blåserdet trotsvindar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

nu blåserdet trotsvindar

Inlägg av hannisen »

Hej!
Har lite funderingar om lilla loppan som snart är 2.5 år.
Räknas hon till förtrots eller trots? (är det förstrots har vi mycket kvar...ha!) Har läst trotskapitlet i BB & undrar om hon är redo för "ren trotsbehandling".

Envis som 17 & med en uppfinningsrikedom som gör mig häpen känner jag att jag måste ligga mer steget före.

Det slåss, spottas, rycks i håret, trampas på lillasyster & att katten är hel är ett mirakel! Allt ska testas...

I vilka lägen kör jag "oj då" & i vilka lägen ska jag följa upp? Förstår att det är upp till mig men behöver lite vägledning...

Hur mycket ska jag säga nej & "höja rösten"?

Tack på förhand!!!
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: nu blåserdet trotsvindar

Inlägg av hannisen »

Glömde en sak.

Gör ofta så att jag "erbjuder" 2 alternativ. Tex vid spring vid matbordet (som började gå överstyr för lämge sen) säger jag:
nu sätter du dig & äter upp eller tar bort din tallrik. Det funkar ju oftast men när det inte gör det tar vi bort den tillsammans varvid det fjompas & tramsas vilket jag inte vill...hur göra?

Är det fel att göra såhär:
att "muta", hon vill läsa en bok & jag säger att vi gör det när vi plockat upp grejer på golvet.
att säga det gör vi imorn/sen/när vaddetnukanva utan att följa upp? är hon så medveten så hon noterar att jag inte genomför det utan att hon säger det?

Tacktack!
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: nu blåserdet trotsvindar

Inlägg av helamig »

puff :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: nu blåserdet trotsvindar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En tjej på 2,5 är nog inne i trotsen skulle jag säga.

MIn son var inte riktigt mogen vid första vågen (det är typ 2 omgångar trots på ett år man har att se fram emot) utan fick mera visa vad jag vill ha för beteende och säga många MÅNGA OJDÅ!

Kan man inte sköta sig vid bordet får man gå därifrån, precis som du gör. Det är inte hela världen om man får lägga sig hungrig en gång eller 2 så man lär sig. Det har min son fått göra faktiskt.

Glöm inte visa VAD man får göra och VART man får göra! Sen sociala delakigheten! Den måste vara MYCKET, så mycket att man inte orkar eller hinner hitta på bus, trots och annat dumt. Matlagning, städning, disk, tvätt. FÖr att inte säga ta hand om sin egen smuts man orsakar, har man grisat ner kan man städa upp det också. Visst med lite hjälp, men det måste få vara lite jobbigt.

Sist, jag vet det är lätt att man är inne mycket runt jul och när det är trist väder ute, men är man 2,5 måste man springa ute minst absolut MINST 1 timme på fm och 1 timme på em. Fysisk trötthet är inte att underskatta. Ut med er!

Som sen sista utväg är det dags att sätta gränser,
saker som , jag säger inte så till dig och du säger inte så till mig! Här är ett äpple att bita i, slåss gör man på kuddar, skika kan man göra på toaletten så inte öronen ramlar av osv...
Sista utväg, förvisning. Läs om det noga i BB så du vet exakt hur du skall göra.

Sen kan jag tycka att de två bästa sakerna som jag gillar att använda är HUMOR, mycket skratt, bus och knas ihop. Gärna lite tvångskittling för att lätta up.
Men också praktisera lite konrollerad vrede kan ha sin funktion. Så att bli arg innan man tappar det på riktigt kan vara bra också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"