18-månaders som biter, drar i håret och skallar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
pluttens mamma
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 16:28

18-månaders som biter, drar i håret och skallar

Inlägg av pluttens mamma »

Hej alla!

Längesen jag skrev här, skrev en del i vår tråd inne på Späda och små under Hugos första typ åtta månader. Nu har liten plutt blivit lite större plutt!

Hugo är snart 18 månader och han är helt fantastisk! Glad och nyfiken och språket fullkomligt exploderar nu. Sover 12-timmars nätter och äter (oftast) bra.

För ungefär tre veckor sen började jag jobba (igen) och pappa är nu hemma på heltid. Jag har jobbat en sväng innan också, när han var typ 9-12 månader.

Nu till mina funderingar... På sistone har Hugo börjat bli lite väl hårdhänt, dock bara mot mig. Han drar gärna hårt i både hår, öron och näsa och säger samtidigt "ajajaj" för att han vet att det är vad jag brukar säga. Och så skrattar han så klart, det blir ju så rolig reaktion från mamma! #-o Han säger också "dooo" som betyder att nu kommer han dunka huvudet mot mitt om jag inte hinner parera. Och så det nyaste, att bita mig i axeln med sina små vassa tänder. Klart det blir reaktion!

Det jag gör är att jag pratar med allvarlig röst med honom, håller hans händer och säger att det gör ont och att han inte får göra så. Säger också att han ska klappa fint istället, vilket han kan egentligen, men det är ju roligare att daska till mig i ansiktet än att klappa fint. Hand om hand funkar inte så bra längre.

Hur tycker ni jag ska bemöta detta? Några tips från andra som är i liknande situation?

Kul att skriva här igen, ser fram emot många visa svar! :) :heart:
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 18-månaders som biter, drar i håret och skallar

Inlägg av Sarisparis »

Hej pluttens mamma :D

Barnafostran är lite underbemannat dessa dagar dâ vâr eminenta miniz har fâtt en femte guldklimp i dagarna och de andra är ute pâ äventyr. 8)

Här kommer en trâd jag tror du kan bli inspirerad av. Kanske nâgot att börja med?

:heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 18-månaders som biter, drar i håret och skallar

Inlägg av miniz »

Hej pluttens mamma!

Och tack sarisparis! :heart:

Har du läst tràden Sarisparis länkade till? Och tràdarna i tràden?

Hur har det gàtt?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"