Hjälp! - social delaktighet och ensamlek

Samtalsforum med barnen i fokus
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp! - social delaktighet och ensamlek

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja förtrotsen i full blom! Ta det lugnt låt världen få vara liten innan den blir stor.
Vagnen han åker i, är den vänd framåt? I så fall kan en vagn vänd bakåt hjälpa när man åker. Ihop med en trevlig muta, typ ett äpple som håller länge funka.

En 20 mån behöver få GÅ mycket själv och länge! Kan ni inte ta er någonstans där han faktiskt kan få gå så långt han vill utan att du måste springa efter? Jag körde med centrum teorin med STOR framgång. Jag sa inte så mycket han rörde sig max typ 30 meter från mig. Det känns långt men är helt ok tycker jag. Känns det för långt, gör då som med hundar, locka med en trevlig muta!
Jag personligen har inga problem med att en 20 mån kommer in på min tomt och klappar på blommor, luktar och utforskar. BAra man känner att en förälder talar om HUR man gör och hur man skall bete sig.
Min son snart 7 genar fortfarande över vissa grannars tomter, hur skall man liksom veta exakt vart gränsen går om man inte har stora staket?

Vi gick ut i reservatet, skogen i denna ålder, sonen gick bakom vagnen och vi ihop. Där finns massa utrymme att springa, gå och utforska på. Även en liten enslig strand har vi i skuggan där vi fick vara ensamma.

Tänk att världen måste få vara liten när den är i gungning. Lite extra omvårdnad (utan att tycka synd) kan kännas skönt. Rejält med motion.

Hitta en rejäl plats, äng, skog där ni kan köra centrumteorin så han verkligen får känna på den. Snart har du en jättetuff 2 åring som kan ALLT själv, då passar man på att lära dem allt det där de inte kan idag. Klä sig själv, gå på toa och allt annat.

Det är så kort tid det är så här, så försök att njuta av varje tillfälle.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Hjälp! - social delaktighet och ensamlek

Inlägg av Nat »

halloj

Ja förtrotsen (och trotsen) kan verkligen köra slut på den mest tålmodiga föräldern. Att känna sig utmattad, slutkörd och ibland gnällig själv är alldeles normalt. Klart man som förälder själv oxå kan ta slut när dagarna består av gnäll i stora mängder.

Några snabba råd:
* var hemma mycket och ska ni bort så åk hellre till en god vän med kanske ett barn än öppna förskolan där det lätt blir stimmigt, han protesterar ju uppenbart mot stora folksamlingar så jag tänker att han inte orkar med det just nu. Han har fullt sjå med sin egna oro och alla tankar. Låt det vara så ett tag, snart är förtrosten över och ni kan återigen ha en massa gäster och åka på bjudningar

* Sömnen kan ibland behöva ökas på under de utvecklande faserna, kolla vad som sker om du lägger på 10 min extra natt. Sover han fortfarande bra kanske han till och med behöver 20 min extra. Min son är i trotsen nu och behöver helt plötsligt 30 minuter extra natt, han får 15 på kvällen och 15 min på morgonen

* Gällande vagnen så tycker jag faktiskt att du får visa vem som bestämmer. Att kunna ta sig lite längre sträckor kan vara absolut nödvändigt och du ska inte behöva vara låst till tomten. Var bestämd, precis som med sömnen, berätta kort vart ni ska och varför han måste sitta i vagnen. Ge en muta, en skorpa kanske och någon rolig leksak och sen går du snabbt och bestämt till målet. Successivt kan du ju öka på promenaderna. Men låt självklart även barnet röra sig mycket själv

* Fungerar sociala delaktigheten bra? jobba annars på den och lägg in ett extra pass kanske under dagen och se om den lille blir nöjdare?

* Det är aldrig för sent för ensamlek men mitt råd är att vänta tills att förtrotsen börjar bedarra. Att bli lämnad kan kännas svårt och obehagligt när barnet är under utveckling och att införa nya rutiner som dessutom inkluderad att bli just lämnad kan vara alldeles för tungt för den lille. Vänta tills förtrotsen är över. Under tiden läser du på allt du hittar om ensamlek, skaffar hem alla leksaker, gärna ett antal lådor/plastbackar och en musikspelare till barnets rum.

Kram och lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Hjälp! - social delaktighet och ensamlek

Inlägg av Ladybird »

Tack snälla för era fina svar!

Ja, nog känner man sig helt slut som förälder, det är då ett som är sant. Jag har t.o.m ringt en psykolog för att höra om det kan vara en förlossningsdepression eller vanlig depression det rör sig om. Hon hade dock helt motsatta råd att komma med än vad jag får här (han är så liten än, han klarar inget, han kan inte tänka, han behöver inte så mkt stimulans, osv) så det kändes bara konstigt när man är van Doman-diskussionerna här inne...

Som svar till Torsmamma, nej, vagnen är vänd framåt numera, men jag har fortfarande kvar den gamla bakåtvända. Kanske dags att ta fram den igen? Jag har faktiskt märkt att han ofta vänder sig om eller sitter bakochfram, särskilt om det händer nåt ovanligt (en gång kom en utvecklingsstörd kille och cyklade och pratade och hejade väldigt högt). Han vill liksom kolla min reaktion om det är nåt att vara rädd för. Jag bytte till framåtvänd vagn för att han blev så nyfiken då han var yngre.

Svar till Nat: ja, han sover mycket mer, och han får göra det eftersom han så tydligt behöver det. På dagen sover han ofta 2,5 timme och det har faktiskt hänt att han har sovit tre timmar nån gång utan att det påverkar nattsömnen.

Jag har gett honom en mjölkmugg och nån riskaka och lite paprikabitar när vi har varit ute med vagnen nu, och det går lite längre i alla fall. Annars är vi mest hemma nu, eller har mammaträff nån gång per vecka med ett eller två barn till som han har känt hela livet. Det går bra. Bara det inte blir för många aktiviteter på en dag, för då blir han oregerlig på kvällen.

Den sociala delaktigheten: han är med och bär ut mattor, dammsuger och skurar, men det är bara en gång i veckan. Bäddar sängen, inte varje dag, men ofta. Jag har inte med honom i matlagningen om inte hans pappa är hemma och kan stå bredvid och hålla i honom. Han är så vild så han kan bränna sig. Tvätten brukar han vara med på, men inte nu då jag hänger ute, eftersom vi måste gå genom källaren där hans far har allehanda grejor till skogsmaskinerna (läs olja, smuts, vassa och tunga metalldelar) som lilleman inte kan låta vara. Dessutom är klädstrecket utanför staketet, så han springer iväg direkt. Diskmaskinen brukar han tömma. Och lasta in varor från affären.

Jag försöker verkligen hitta på mer att göra som han kan vara med på, men det är svårt. Förr var han med mig och handlade, men det har vi tagit en paus med eftersom han inte vill sitta stilla i kundvagnen och gapar och skriker. Det kan gå om vi båda föräldrar är med. Samma med insamlingen. Förr tyckte han det var roligt att stoppa i glas och plast, men nu vill han bara springa runt och stoppa saker i munnen som han hittar på marken, eller leka tafatt mellan containrarna, och det är ett för farligt område med en trafikerad väg bredvid.

Jag ska skaffa en ny cd-spelare till hans rum, och göra i ordning en nöd-låda med spännande saker som jag kan använda om det blir sängdumpning när han får ett hysterianfall, i alla fall. Ensamleken får jag nog vänta med, som sagt.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp! - social delaktighet och ensamlek

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Vill bara dela med mig av några sociala delaktighets-moment som funkar bra hos oss:

Bakning -
Inget varmt att bränna sig på förrän ugnen ska öppnas och det går ju fort. Mäta upp, vispa, smaka av smeten/degen, knåda, greja med slickepotten...ja, allt är succé här. :P
Sen tänker jag matlagningsmoment som inte innefattar spisen? Förbereda inför middagen med grönsaksskärning m.m, hur funkar det? Liten får ha en egen skärbräda/skalare/barnkniv att jobba med...

Handling -
Du skrev att ni lagt ner det för att liten inte vill sitta still i kundvagnen. Så är det för oss också, så vi brukar se till att ha massor med tid när vi ska handla, så får liten gå själv och köra en egen vagn och hämta grejer som vi ska handla. Ibland kan man i ett obevakat ögonblick behöva stoppa tillbaks "oönskade" varor dock..... :roll: :lol: Men nyckeln här för att slippa irritation och gnäll är gott om tid, skulle jag säga.
Har vi mindre gott om tid brukar liten få stå nere i kundvagnen och så lägger vi varorna i barnsätet istället. (Tokigt värre :P ) Och så kör jag rejser mellan hyllorna och det är jätteviktigt (och roligt!) att hålla i sig med båda händerna...

Diska -
Liten brukar stå på en stol och greja med diskborste och bestick/oömt porslin, och så vattnet på med en liten, liten stråle. Det blir blött men är oerhört roligt tycker hon. :D

Sortera tvätt -
En utmaning att se vad som ska tvättas ihop! Svart eller vitt? I vilken hög ska den och den ligga? Mamma har glömt bort hur det ska vara!!! #-o :wink:

Kratta grusgången -
Oändlig uppgift, alltid lika viktig :wink: och stort plus för att det är utomhus!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"