social delaktighet med julkalender

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

social delaktighet med julkalender

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Fick höra ett alldeles strålande tips inför :santa:
:shock: Jaaa jag vet att det är långt dit, men skriver ner det nu så jag inte glömmer bört det :)

Som julkalender för barnen har min väninna ett långt snöre med upphängda små strumpor på. Varje morgon uppenbarar sig det någon smått o gott i respektive strumpa ;)
Det underbara är dock att det inte är saker utan oftast är tex ett brev från tomten med uppgifter för dagen! "Baka tillsammans" eller "dammsug inför lucia :lol: "
Strumpan kan även innehålla ledtrådar för att komma underfund med vad det är man skall göra under dagen! En soppslev tex med ett recept på korvsoppa.
Någon dag kan det finnas en speciell bekant julprydnad i strumpan - tex en ängel eller en tomte som barnen VET att kommer att komma.

Vilket underbart tillfälle att förstärka den sociala delaktigheten på ett roligt sätt!
Givetvis kommer tomten en dag med en ny tandborste eftersom det kommer att ätas mycket gott under julhelgen :D
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: social delaktighet med julkalender

Inlägg av miar70 »

Vilket kul tips :D

(Här kör vi dock latmorsvarianten - legokalender :oops: men väldigt uppskattat 8) :wink:)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: social delaktighet med julkalender

Inlägg av Tutan »

Vilken härlig idé! =D>

Det blev jag så sugen på att göra. Min hjärna har redan dragit igång :D .

Tack för att du delade med dig av det mumintrollet! :thumbsup:

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"