Arg 17 månaders

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Arg 17 månaders

Inlägg av heuren »

Ville bara fråga om det är normalt att en 17 månaders blir arg vid påklädning , blöjbyten och muntorkning? Är mitt första barn så jag blir så osäker när han visar nya beteende. Tack för svar. Med vänlig hälsning,
2011-05-16
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Arg 17 månaders

Inlägg av Alma »

Fler får svara, men min erfarenhet är att det är helt normalt att barn i den åldern och äldre vill bestämma om sin egen kropp och har synpunkter på hur andra gör.

Jag minns när min son började protestera vid olika fysiska aktiviteter, tror det var blöjbyten han började med vid ca 9-10 månaders ålder. Jag upplevde det som friskt, även om det var lite jobbigt att hantera.

Muntorkning ja... :D Nu är sonen 5,5 och han är fortfarande snabb att torka av sig själv - med tröjärmen. Allt för att undvika förälderns avtorkning...

Alla de här fysiska aktiviteterna ger en träning för oss föräldrar. Att avleda har varit min främsta metod när sonen var yngre. Något riktigt intressant att göra under blöjbyten. Byta plats för blöjbyten (och bli en fena på att byta vid alla möjliga ställen och kroppsställningar). Berätta en riktigt intressant historia medan man byter, så att man glömmer bort själva blöjbytet.

Leka med kläder under påklädning. Händer och fingrar som intressant dyker upp och försvinner - TITTUT! - och fingrar och fötter som talar till barnet - VAR ÄR DU??? NÄMEN HEEEEJ lilla fot! osv.

Muntorkning under beskådande av något mycket intressant så att man inte ens märker att man blir torkad.

Japp, ju mer jag tänker tillbaka på det och på barn som jag känner som är yngre, desto säkrare blir jag. Ditt barn är helt normalt och fysisk integritet är faktiskt bra...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Arg 17 månaders

Inlägg av chokladkaninen »

Hej säger jag också! :D Och fyller på: :wink:

...dessutom så kommer barnen in i en markerad utvecklingsperiod vid ca 1,5 år då Nejnejnej brukar vara dagens ord. Vi kallar perioden förtrots och precis som Alma skriver så är avledning en fantastisk taktik. Komplettera den med paktning, dvs att dela sonens förtret och frustration över blöjan och de andra tingen som inte har förstånd att uppföra sig 8) så blir samvaron så väldigt mycket trevligare! :thumbsup:

Och som i alla frågor om dåligt humör är social delaktighet er bästa vän. :wink:

Här är två trådar om att pakta:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057
och en om förtrotsare:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 97&start=0
:idea: Det finns mer att hämta under favoriterna på barnafostran. Och i Barnaboken, så klart, där ettårskapitlet är en absolut must-read! :lol:

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Re: Arg 17 månaders

Inlägg av heuren »

Tack så mycket :-)
2011-05-16
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Re: Arg 17 månaders

Inlägg av heuren »

Jaha då är man här igen :wink:
Nu är jag ju världs sämst under vilken gruppering detta inlägg ska stå under men jag hoppas det blir rätt.
Till frågan! Min kille är precis 22 månader och när det kommer barn på besök så får kompisen inte låna några leksaker även fast han inte rört vissa av leksakerna på över en vecka . Han springer fram och tar tillbaka leksaken och kan även puttas. Och detta gäller inte en grej utan far runt som om han har eld i rumpan och samlar in alla grejer kompisen böjat leka med.
Och en sak till jag är världs sämst på är just att behålla lugnet i dessa situationer och inte bli en hispig morsa som bara vill att besöket kan gå så jag slipper svettas ihjäl !
När besöket väl går så blir sonen sååååå lättad och glad helt slut efteråt .
Och jag med :-)

Finns det några bra länkar till tidigare liknande problem? Eller någon som har tips på bra tillvägagångssätt. Med vänlig hälsning,
2011-05-16
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Arg 17 månaders

Inlägg av Alma »

Det finns säkert bra länkar, det kan andra ge dig hjälp med!

Mitt råd: Stötta sonen. Det kommer perioder när han kommer att göra precis tvärtom (säkert), dvs ge bort alla eller många av sina saker. Var sak har sin tid, och när man inte ens fyllt två tycker jag det är för tidigt att färga kompisbesök med uppläxningar om hur man måste bete sig, om det inte gäller att man slåss.

Stötta sonen kan du göra genom att DU initierar ett projekt som barnen får leka med, med någon gren som är DIN och därmed lättare blir gemensam.

Exepel: Skippa att vara i hans lekrum, säg helt enkelt till besökarna att det blir roligare att vara i köket.

Trolldeg kan du göra i förväg eller med barnen närvarande. Ge alla en klump vid bordet, alla geggar och formar sin klump, men ändå gemensamt. Sedan får en av dem sätta på ugnen som du visar, om alla vill så låter du alla en gång var, och sedan in i ugnen. Alla får uppdrag att då och då kika om de är klara (man kan snabbgrädda också) och när gästerna ska gå får de sina kreationer med sig hem.

Eller så sätter du dem att rita, alla på varsitt papper. Massor av kritor i mitten som är "dina" eller husets, inte de som sonen upplever som sina. Medan barnen ritar kan du och de andra vuxna ha en liten pratstund.

När ritandet är klart (något barn vill göra annat) tar du fram det superroliga - tejprullen. Eller flera tejprullar (att snåla på tejp i hus med barn är att be om komflikter mellan alla i huset...). Låt barnen tejpa hej vilt, och sedan sätter du samman teckningarna.
Om det funkar får barnen hjälpa till att ta fram pall, sätta upp på väggen. Deras gemensamma teckning.
Och om någon vill ha sin tekckning - inga problem. Kul att klippa ut den från tejpen, ge till det barn som vill ha, och sedan tejpa upp resterna igen.

Sedan mellanmål. Alla får mosa banan, skära upp kiwi med slö kniv eller liknande, lägga i skål och hälla klick yogurt på. En dukar fram. Någon vill inte lägga sin banan i skålen? Inga problem, lägg i egen skål istället. Fruktsallad för 22-månaders kan bli gemensam på många sätt, också med hänsyn till att alla inte vill dela allt hela tiden. Det är OK och blir inte så stor grej om vi vuxna låter bli att säga till barnen hur de ska vilja göra saker hela tiden.

Med 22-månadersmänniskor har inte jag haft ambitionen att de ska kunna leka i ett av barnens rum själva medan vi vuxna har vår egen stund. Men vi kan rigga gemensamma lekar som går ut på att alla får sin egen del, samtidigt som vi med ungarna i knäet eller invid kan få säga något vuxenmässigt till varandra emellanåt...

Utomhussamvaro i hyfsat fri natur ger förresten mer tid för oss vuxna att också hinna tala lite med varandra. En pinne som en inte vill dela med sig kan lätt avledas genom att man hittar en pinne till eller hittar en stor tung som de måste bära tillsammans. Eller att barnen leker i varsitt hörn av platsen man är på och det får vara OK det med. Dessutom om man åker ut i skog eller vid sjö så blir det lite av gemensam upptäcksfärd både för vuxna och barn. Sånt är skoj och ger också avspänd samvaro och samspel långt ifrån vad som är ditt och mitt.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
heuren
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 13 jul 2011, 23:32

Re: Arg 17 månaders

Inlägg av heuren »

Tack för att du tog dig tid med ett så långt svar! Väldigt bra tips. Ska genast sättas i bruk när kompisarna kommer på besök. Med vänlig hälsning,
2011-05-16
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"