5-åringen kissar i brallan

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

5-åringen kissar i brallan

Inlägg av Alma »

Hej! Undrar om någon har teorier om varför en femåring plötsligt börjar dröja så länge med kissningar att han kissar i brallan och sedan är helt obekymrad över det?

Jag ser det visserligen som en periodisk sak, men kan vara intressant att förstå mer av varför detta sker...

Han tycker det är besvärligt att man måste tvätta händerna när man varit på toan. Vi har underlättat med nya pallar och försökt göra detta roligare.

Han verkar inte ha urinvägsinfektion eller ha svårt att kissa av andra skäl. Han kissar aldrig på sig under natten, då går han upp själv och kissar på potta.

Det hela har väl pågått ett par månader nu. Mycket tvätt och extrabrallor i handväskan blir det...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 5-åringen kissar i brallan

Inlägg av miniz »

Hej.

Händer det när han är riktigt upptagen med nàgot eller inte alls? Pinkar han sig färdigt i byxorna?

Jag hade en femàring (som plötsligt blev sju i màndags :shock: ) som kunde pinka i trosorna när hon hade det (för) roligt eller att hon inte hade tid att gà till toan. Man kan ju inte sluta leka liksom bara för att man vill pinka...

Hon var inte sà brydd med att det blev blött heller. Folk är olika. Nu händer det inte sà ofta, men hon är inte den tätaste om man kan säga sà om sitt barn.

Kanske nàgon annan har en riktig teori?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5-åringen kissar i brallan

Inlägg av TorsMamma »

MIn son var/är lite lika dan. Men han skäms så det sker inte så ofta. Men det viktiga är att man får TA HAND OM DET HELA SJÄLV. Då blir det genast jobbigare att kissa på sig än att gå och kissa och tvätta händerna. Min son får fortfarande små små olyckor då han håller sig lite för länge helt enkelt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 5-åringen kissar i brallan

Inlägg av Alma »

Bra reflektioner och bra att veta att det är fler som inte är heltäta, tack miniz och Torsmamma!

Japp, det händer när han är påklädd och har mycket att göra, och det har han ofta. Det är sällan hela kissningar men när det varit det är det under galonbralledagar - dvs när det är ett litet projekt att kissa.

Ska prova lite försiktigt att låta det bli ett lite större projekt att kissa på sig. Att han får vara med från ax till limpa med tvätt och tork. Vi har ju yllelångkalsonger också så det är handtvätt med särskild tvål som gäller.

Säkert kul för en femåring det med, men inte tre gånger om dagen... som det kan bli ibland.

Tack igen!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 5-åringen kissar i brallan

Inlägg av miniz »

Det är ju inge bra att stressa pinket ut av den lilla kroppen, men rutiner är ändà bra.
Här t.ex har vi rutin pà pinka innan skola, och natt. När hon var mindre hade vi pinka innan vi gikk ut, när vi kom ihàg. Det hjälper att inte ha full blàsa, men man kan ju läcka lite för det om den inte är full.

Och delaktighet i jobbet efter är bra som Torsmamma sa.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 5-åringen kissar i brallan

Inlägg av Alma »

Japp miniz, rutiner är bra. Sonen har börjat vägra följa dem och har protesterat med argument som vittnat om att han med kisseriet vill ha större integritet. Jag känner väl själv, jag måste väl få bestämma själv när jag ska kissa, det vet inte du mamma mm.

Men nu ska vi bli bättre på att hålla rutinerna också. Igår hade jag en lång och ganska rolig diskussion med honom om detta att kissa när man inte är kissnödig. Samma att äta ibland när man inte är hungrig för att man vet att man kommer behöva maten i magen sedan.

Från barn till vuxen människa innebär ju att distansiera sig från kroppens impulser också. Lite sorgligt är det, men det blir skönare utan så mycket tvätt.

Återigen tack!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 5-åringen kissar i brallan

Inlägg av Alma »

Att göra hela proceduren med att klä av, duscha, hitta nya kläder, tvätta i ylleunderkläder i kallt vatten, hänga upp... gjorde sitt till.

Visserligen är det fortfarande viktigt att inte kissa när jag föreslår att han ska passa på, men det har inte kissats hej vilt i brallan sedan den kalla tvättningen...

Bra tips.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5-åringen kissar i brallan

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, hoppas det håller i sig. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"